شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 13859
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1394 11:29
مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خبرداد:

وام لیزینگ خرید با هدف حمایت از تولید محصولات دانش بنیان

فرشته فریادرس - راه امروز: مجریان طرح‌ها و صاحبان واحدهای تولیدی در صورتی که بتوانند شاخص و معیارهای تعیین‌شده از سوی صندوق شکوفایی و نوآوری را رعایت کنند، براساس بند «الف» ماده ۱۴ قانون صندوق از ۳ تا ۵میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۴درصد دریافت خواهند کرد. به منظور پوشش کسر وثیقه تسهیلات دریافتی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان از بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، صندوق نسبت به ارائه خدمات ضمانتنامه اعتباری تا سقف ۷۰درصد وثیقه اقدام می‌کند.
۳ تا ۵ میلیارد ریال تسهیلات

در همین زمینه پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه، علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در پاسخ به این پرسش که میزان تسهیلات‌دهی صندوق شکوفایی و نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان چه میزان و با چه نرخ سودی اعطا خواهد شد به صمت گفت: صندوق شکوفایی و نوآوری در صورتی که مجریان طرح‌ها و صاحبان واحدهای تولیدی بتوانند شاخص و معیارهای تعیین‌شده از سوی صندوق را رعایت کنند براساس بند «الف» ماده ۱۴ قانون صندوق از ۳ تا ۵میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۴درصد با خواب یکساله پرداخت خواهد کرد. وی در ادامه افزود: از دیگر تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود، وام خرید لیزینگ محصولات دانش‌بنیان است؛ یعنی اگر فردی از محصولات تولیدی شرکت دانش‌بنیان خریداری کند، صندوق شکوفایی و نوآوری وام لیزینگ خرید با هدف حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان را اعطا خواهد کرد.

یک‌هزار و ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان شده


دبیر ستاد توسعه، علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه تاکنون ۳هزار و ۵۰۰ شرکت در کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ثبت‌نام کردند، تصریح کرد: این شرکت‌ها براساس شاخص‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و پس از دانش‌بنیان شدن برای اخذ تسهیلات به صندوق شکوفایی و نوآوری معرفی می‌شوند. وی در ادامه افزود: تاکنون یک هزار و ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان شده و حدود ۴۰۰ شرکت موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. کرمی در ادامه افزود: اعطای تسهیلات تنها بخشی از حمایت‌های این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است نیازی به تسهیلات نداشته باشند، از این‌رو مشمول حمایت‌های دیگری خواهند شد. به طور نمونه براساس ماده ۲۰ قانون صندوق، درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند. به گونه‌ای که در تیرماه امسال برای نخستین بار هزار و ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی برخوردار شدند. علاوه بر این، تولیدات واحدهای دانش‌بنیان از پرداخت هزینه‌های عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.


تسهیلات صادراتی


کرمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات صادراتی برای تولیدات واحدهای دانش‌بنیان مشخص شده؟ بیان کرد: چنانچه شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات صادراتی که امکان ارزآوری دارد را تولید کنند، از معافیت‌ها و جوایز تشویقی برخوردار خواهند شد. دبیر ستاد توسعه، علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه اظهار کرد: وقتی کالا و خدمات دانش‌بنیان به حمایتی با ریسک بالا نیاز داشته باشد صندوق از ریسک تولید این محصول نیز حمایت خواهد کرد. به گفته کرمی، همچنین صندوق توسعه مکلف است محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان را در مراحل طراحی، تولید و عرضه زیرپوشش بیمه‌ای مناسب قرار دهد.به اعتقاد وی، شرکتی دانش‌بنیان تلقی می‌شود که محصول آن دانش‌بنیان باشد. حال این محصول می‌تواند کالا، خدمات یا فرآیند باشد زیرا فرآیندی که در آن فناوری به‌کار رفته، معضلی از معضلات کشور را رفع می‌کند.


نگاه صادراتی به محصولات

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا ارائه تسهیلات به محصولات دانش‌بنیان می‌تواند منجر به توسعه صنایع دانش‌بنیان در کشور شود یا خیر؟ تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای ماندگاری خود نباید تنها به فکر بازارهای داخلی باشند. اگر قرار بود چنین شود، شرکت‌های بزرگ دنیا مانند بنز و زیمنس که تنها نگاه آنها تولید برای داخل بود، ماندگاری نداشتند. وی تاکید کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای دیگر کمک می‌کند که بازار را شناسایی و استانداردهای خود را به روز کنند تا وارد عرصه رقابت شوند، از این رو می‌توانند بازار را برای ارزآوری بیشتر در دست بگیرند. دبیر ستاد توسعه، علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس باید به سمتی برویم که سهم قابل‌توجهی از کالاهای ایرانی از شکل خام‌فروشی به شکل ارزش‌افزوده کالاهای دانش‌بنیان ارتقا یابد.


انواع تسهیلات صادراتی


گفتنی است که تسهیلات حمایت از صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان تنها به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که صادرکننده، یک محصول دانش‌بنیان باشد.این تسهیلات شامل تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات سرمایه ثابت، یارانه سود تسهیلات، تسهیلات حمایت از صادرات در نمونه‌سازی، تسهیلات توانمندسازی برای مباحث طراحی صنعتی محصول مطابق بازار، کمک به مسائل حقوقی بازارهای حقوقی ویژه و تقویت حضور نمایشگاهی یا معرفی کالا می‌شود. البته تسهیلات توسعه بازار صادراتی از طریق تعامل با نماینده شرکت خارجی خریدار در داخل کشور یا ساز و کار صندوق ضمانت صادرات، ضمانتنامه بانکی برای ضمانتنامه‌های صادراتی، تسهیلات حمایت از انتقال فناوری (انتقال دانش فنی به خارج از کشور) نیز از دیگر مواردی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای صادرات کالاهای خود از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.کمک بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان برای هزینه حسابرسی مالی همچنین سیدمحمد صاحبکارخراسانی، سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که در سال مالی ۹۳ مشمول معافیت‌های مالیاتی ماده ۳ قانون بوده و درآمد اظهاری آنها در اظهارنامه مالیاتی کمتر از ۲ میلیارد تومان است، می‌توانند از کمک‌های بلاعوض معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری استفاده کنند.دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: با توجه به اهمیت نظم مالی در شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از حسابرس مالی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور در ابتدای فرآیند دریافت معافیت مالیاتی به تمامی شرکت‌های با درآمد بالای ۴۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده بود و شرکت‌های با درآمد کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نیز در صورت استفاده از حسابرس می‌توانستند از کمک‌های بلاعوض معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری استفاده کنند، اما با توجه به اهمیت این موضوع کمک‌های بلاعوض به شرکت‌های مورد نظر تا سقف درآمد ۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.


اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنند

صاحبکار در ادامه گفت: نحوه استفاده از این کمک‌های بلاعوض از طریق مراجعه به کارگزاران مالیاتی خواهد بود و شرکت‌های مشمول این خدمات لازم است قرارداد حسابرسی خود را به همراه گزارش حسابرس به کارگزار مالیاتی ارائه کنند تا در صورت تایید اسناد شرکت، مبلغ مورد نظر از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به حساب شرکت‌های متقاضی واریز شود.وی افزود: اکنون جمع‌بندی نهایی اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۳ درحال پیگیری است. در این مرحله شرکت‌هایی که فرآیندهای گذشته را در زمان مقرر طی کرده‌اند، لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را به کارگزاران مالیاتی مربوط ارائه کنند تا بررسی نهایی برای رعایت موارد از پیش تعیین‌شده همچون تفکیک کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تاییدیه کارگروه برای شرکت‌ها انجام شود. پس از این مرحله شرکت‌هایی که اصول مشخص را رعایت کرده باشند به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند تا همچون سال گذشته فرآیند اعطای معافیت دانش‌بنیان برای آنها اعمال شود.


بر اساس این گزارش، جزییات و اطلاعیه‌های تکمیلی برای استفاده شرکت‌ها از معافیت‌های مالیاتی و سایر مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان روی سامانهwww.Daneshbonyan.ir قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر