دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 13608
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1394 19:32

 بازار خودرو طی دوسال اخیر با رکود مواجه است و به اعتقاد کارشناسان عواملی همچون کاهش تولید خودرو به واسطه افزایش هزینه های خودروسازان و افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت مشتریان دو عامل اصلی این رکود به شمار می رود.





اما در سال جاری بازار خودرو با شرایط ویژه ای مواجه شده است و یک عامل دیگر نیز باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در سال جاری به واسطه انجام مذاکرات فشرده هسته ای ایران و گروه 1+5 فضای انتظاری را در بازار خودرو ایجاد کرده است و حصول توافق نهایی و افزایش امیدواری نسبت به کاهش قیمت ها فضای انتظاری را تشدید کرده است.


در این شرایط با حصول توافق نهایی مذاکرات شرکت های معتبر خودروسازی اروپایی با خودروسازان داخلی باعث شده تا این تصور در بازار ایجاد شود که به زودی خودروهای متنوع اروپایی با قیمت مناسب روانه بازار شود. اما کارشناسان معتقدند تا به ثمر رسیدن نتیجه و اجرایی شدن تفاهم نامه ها و قراردادها حداقل به دو سال زمان نیاز است تا محصولی تولید شود و تاثیری بر بازار داشته باشد.


بر همین اساس کارشناسان معتقدند ادامه دار بودن فضای انتظاری در بازار بیش از این نباید ادامه داشته باشد و با توجه به افت قیمت ها هم اکنون بهترین فرصت برای خرید خودرو است.


در حالی که کارشناسان معتقدند هم اکنون از نظر قیمتی بهترین زمان برای خرید خودرو فرا رسیده است اما خریداران خودرو با یک چالش مهم در زمینه خرید خودرو مواجه هستند. بر همین اساس نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد خودروسازهای ایرانی به دلایل مختلفی از جمله کیفیت پایین محصولات عرضه شده به بازار، قیمت بالا در مقایسه با سایر محصولات مشابه خارجی به رغم اخذ گمرکی‌های بالا در واردات انواع خودرو به کشور، خدمات پس از فروش ضعیف شرکت‌های خودروساز و بسیاری از دلایل دیگر در کورس رقابت با برندهای جهانی عقب افتاده‌اند و نتوانسته‌اند رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کنند.


بر همین اساس 93 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی که در سایت اقتصاد آنلاین برگزار شد اعلام کرده ‌اند از خودروسازهای ایرانی فعال در سطح کشور رضایت ندارند.


علاوه بر این نظرسنجی اخیرا در فضای مجازی نیز کمپینی تحت عنوان خودروی صفر نخریم در حال شکل گیری است که نشان دهنده جدی بودن اعتراض مردم به کیفیت خودروهای داخلی است.


البته تشکیل این کمپین واکنش خودروسازان را نیز به همراه داشته است. احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در این رابطه گفته است این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.


او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.


دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.


نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.


دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است.


هم اکنون با توجه به احتمال ورود شرکت های متعبر خودروسازی اروپایی و همچنین افزایش انتقادها به قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل به نظر می رسد صنعت خودروسازی کشور وارد مرحله حساسی از حیات خود شده و تحول در ساختار خودروسازی کشور به یک امر ضروری تبدیل شده است.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر