وی با بیان اینکه سهم صنایع دریایی از GDP کشور ناچیز است، گفت: یک درصد از سهم GDP کشور مربوط به صنایع دریایی شامل ساخت و تولید است.
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی با تاکید بر اینکه لازم است سهم ساخت شناور در کشور را گسترش دهیم، گفت: بیش از یک درصد ناوگان دریایی دنیا متعلق به ایران است.
وی اظهار داشت: در سیاستهای کلان برنامه ششم در چند بند به موضوعات دریایی اشاره شده است.
سیف ادامه داد: از نظر رشد علمی در سال 2014 میلادی رتبه ایران در حوزه مهندسی دریایی دنیا رتبه یازدهم بود و در این عرصه به کشورهای آلمان و فرانسه نزدیک بودیم؛ از نظر تربیت مهندسی دریا نیز بعد از کشورهای روسیه و آمریکا رتبه سوم را در دنیا داریم.
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه نقشه راه فناوریهای دریایی در حال ترسیم است، گفت: این موجب میشود سرمایهگذاری در این صنعت هدفمند و با نقشه انجام شود و پروژههای تحقیقاتی جهت مشخص داشته باشند.
وی به دستاوردهای صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ناو نظامی، طراحی و احداث بنادر و طراحی و ساخت شناورهای تحقیقاتی از دستاوردها در این عرصه است.
سیف اظهار داشت: کمبود نقدینگی بنگاههایی کوچک و متوسط فعال دریایی، تأخیر در تأمین اعتبار و گشایش اعتبارات اسنادی در کنار عدم همکاری بانکها و شرکتهای بیمه، از چالشهای صنایع دریایی است.
وی با بیان اینکه 60 درصد قیمت کشتی مشمول مواد و تجهیزات آن است، گفت: صندوق توسعه ملی تخصیص خاصی به بحث صنایع دریایی نداشته است و هیچ ردیف مشخصی برای تسهیلات صنایع دریایی نداریم، در این عرصه فقط در چند سال اخیر وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی مطرح بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه یک درصد متوسط جمعیت کشور در سواحل استقرار یافتهاند، گفت: بنادر و خدمات دریایی باید درآمدزا باشند.
وی با بیان اینکه 30 هزار شناور ثبت شده در کشور داریم، گفت: از این رقم 1100 فروند آن کشتیهای بزرگ هستند که باید سالانه به روز شوند.
سیف بیان کرد: لازم است سالانه یک میلیارد دلار در ساخت کشتی سرمایهگذاری شود همانطور که برای 5 دکل حفاری یک میلیارد دلار سرمایهگذاری شد.