جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 13526
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1394 10:28
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی:

‌سیف:خلاء ردیف مشخص برای تسهیلات صنایع دریایی

به گزارش راه امروز، محمد سعید سیف امروز در هفتمین نشست صنایع دریایی با موضوع «وضعیت صنایع دریایی در دوران پس از تحریم» اظهار داشت: در دوران تحریم، کشتی‌سازی ما تعطیل نشدند و کشتی‌هایی نظیر ایران - اراک، ایران - شهرکرد و یا یدک‌کش‌ها همه در همین دوران تحریم ساخته شد‌.

وی با بیان اینکه سهم صنایع دریایی از GDP کشور ناچیز است، گفت: یک درصد از سهم GDP کشور مربوط به صنایع دریایی شامل ساخت و تولید است.


دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی با تاکید بر اینکه لازم است سهم ساخت شناور در کشور را گسترش دهیم، گفت: بیش از یک درصد ناوگان دریایی دنیا متعلق به ایران است.


وی اظهار داشت: در سیاست‌های کلا‌ن برنامه ششم‌ در چند بند به موضوعات دریایی اشاره شده است.


سیف ادامه داد: از نظر رشد علمی در سال 2014 میلادی رتبه ایران در حوزه مهندسی دریایی دنیا رتبه یازدهم بود و در این عرصه به کشورهای آلمان و فرانسه نزدیک بودیم؛ از نظر تربیت مهندسی دریا نیز بعد از کشورهای روسیه و آمریکا رتبه سوم را در دنیا داریم.


دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه نقشه راه فناوری‌های دریایی در حال ترسیم است، گفت: این موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در این صنعت هدفمند و با نقشه انجام شود و پروژه‌های تحقیقاتی جهت مشخص داشته باشند.


وی به دستاوردهای صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ناو نظامی، طراحی و احداث بنادر و طراحی و ساخت شناورهای تحقیقاتی از دستاوردها در این عرصه است.


سیف اظهار داشت: کمبود نقدینگی بنگاه‌هایی کوچک و متوسط فعال دریایی، تأخیر در تأمین اعتبار و گشایش اعتبارات اسنادی در کنار عدم همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، از چالش‌های صنایع دریایی است.


وی با بیان اینکه 60 درصد قیمت کشتی مشمول مواد و تجهیزات آن است، گفت: صندوق توسعه ملی تخصیص خاصی به بحث صنایع دریایی نداشته است و هیچ ردیف مشخصی برای تسهیلات صنایع دریایی نداریم، در این عرصه فقط در چند سال اخیر وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی مطرح بوده است.


دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه یک درصد متوسط جمعیت کشور در سواحل استقرار یافته‌اند، گفت: بنادر و خدمات دریایی باید درآمد‌زا باشند.


وی با بیان اینکه 30 هزار شناور ثبت شده در کشور داریم، گفت: از این رقم 1100 فروند آن کشتی‌های بزرگ هستند که باید سالانه به روز شوند.


سیف بیان کرد: لازم است سالانه یک میلیارد دلار در ساخت کشتی سرمایه‌گذاری شود همانطور که برای 5 دکل حفاری یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد.


 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر