شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 13391
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1394 07:50

فاطمه معتمدآريا گفت: بازي در يك شخصيت منفي در فيلم «يحيي سكوت نكرد» برايش جذاب بوده است. فاطمه معتمدآريا بازيگر نقش عمه در فيلم «يحيي سكوت نكرد» در نشست خبري اين فيلم سينمايي كه صبح دیروز در محل نشر ثالث برگزار شد، گفت: فيلم در حال اكران است و همه آن را مي‌بينند و بايد بگويم همه ناگفته‌هاي آدم در آن كاري است كه انجام مي‌دهد من هم با بازي در اين فيلم همه آنچه را كه فكر مي‌كردم نشان دادم.



 «يحيي سكوت نكرد» يك اثر دلنشين و عاطفي است، فيلمي كه نخستين تجربه سينمايي كاوه ابراهيم‌پور كارگردان آن است و تجربه‌هاي شخصي ابراهيم‌پور در اين فيلم سبب شد تا فيلمي خوب و جذاب براي مخاطب ساخته شود.  به‌گزارش مهر؛ وي ادامه داد: فيلمنامه و موضوع اين فيلم نسبت به ديگر فيلمنامه‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته به دستم مي‌رسيد كم غلط‌تر بود و زماني كه ابراهيم‌پور پيشنهاد بازي در اين فيلم را داد به دليل جذابيت فيلمنامه آن را قبول كردم، هرچند مدتي طول كشيد تا شرايط براي ساخت.


«يحيي سكوت نكرد» فراهم شود، اما از نظر من اين فيلم در بهترين زمان خود ساخته و اكران شد. اين بازيگر سينما با اشاره به اكران فيلم در گروه «هنر و تجربه» توضيح داد: اكران در گروه «هنر و تجربه» بهترين فرصت براي اين فيلم بود چرا كه توقع مخاطب از فيلم‌هاي اين گروه بسيار متفاوت است و تماشاچي كه به ديدن فيلم‌هاي اين گروه مي‌رود مي‌خواهد آثار متفاوتي را در سينماي ايران ببيند. زماني كه شنيدم «يحيي سكوت نكرد» در گروه «هنر و تجربه» اكران مي‌شود بسيار خوشحال شدم. اين روزها فيلم‌هايي اكران مي‌شود كه در تبليغات آن بازيگراني با كلاه‌هاي رنگي و توري ديده مي‌شوند. اين نوع از فيلم‌ها زماني فقط در سينماهاي خاص اكران مي‌شد اما امروز اين فيلم‌ها تبديل به آثار قالب در سينماي ايران شده و من خوشحالم «يحيي سكوت نكرد» در كنار اين فيلم‌ها اكران نشده است.


 رابطه من و صدا و سيما يك شوخي است

وي درباره حذف نام و تصوير خود از تبليغات تلويزيوني اين فيلم سينمايي بيان كرد: رابطه من و صدا و سيما و حذف نام و تصوير من از آنونس فيلم‌ها تبديل به شوخي شده است، در زمان مديريت آقاي ضرغامي به او گفتم كه اشكالي ندارد كه تصوير و نام من از آنونس فيلم‌هايي كه بازي كرده‌ام حذف شود اما آنونس‌ها از تلويزيون پخش شود، او هم اين مساله را قبول كرد، اما نمي‌دانم اين روزها چرا دوباره اين اتفاق افتاده است. خوشبختانه صدا و تصوير من در ديگر رسانه‌ها است اما نبايد فراموش كرد كه اين روزها اتفاقات مهم‌تري رخ داده است كه ديگر در اين بين حذف صدا و تصوير من نمي‌تواند چندان مهم باشد. اين‌گونه حذف‌ها باعث مي‌شود كه اطمينان ما نسبت به رسانه ملي كم شود. به هر حال اين بي‌وفايي‌ها از طرف من نبوده است. بازيگر فيلم سينمايي «مهر مادري» در پاسخ به سوالي درباره نقش متفاوتش در «يحيي سكوت نكرد» توضيح داد: نقش عمه در فيلم «يحيي سكوت نكرد» يكي از جاذبه‌هاي سناريو است چرا كه فیلم زني را به تصوير مي‌كشد كه داراي شخصيت چندگانه است، من از ابتداي فعاليت خود در حوزه سينما و تلويزيون هميشه با كودكان كار كرده‌ام و خوشحالم با بازي در اين فيلم دوباره به سمت موقعيت جذاب خود در اين هنر رفته‌ام و اين مساله براي من بسيار مهم است. براي من بسيار جذاب بود كه نقش يك شخصيت منفي و بد را بازي كنم. اين هنرمند درباره بازي با ماهان نصيري بازيگر خردسال «يحيي سكوت نكرد» توضيح داد: اين كودك يك بچه كاملا استثنايي است. ماهان در سكانس نانوايي به خوبي يك بازيگر حرفه‌اي جلوي دوربين عاشق شد و عشق را در چشمان او ديديم.


 تغيير و تفاوت در اين فيلم اتفاق خوبي بود

معتمدآريا گفت: درباره گريم اين فيلم هم بايد توضيح دهم بارها با كارگردان و گريمور فيلم تست‌هايي زديم كه ما را راضی نمی‌کرد. درنهایت گریمی متفاوت انجام گرفت، البته هميشه چيزهاي متفاوت خوب نمي‌شود، اما در اين فيلم اتفاقي خوبي رخ داد. وي در پاسخ به اينكه از معدود بازيگراني است كه هميشه پيشنهاد بازي دارد، توضيح داد: در تئاتر و سينماي ما اين اتفاق كه بازيگران در سنين بالا هم بازي كنند يك روند معمول است، از جمله اين بازيگران مي‌توان به جميله شيخي و رقيه چهره‌آزاد اشاره كرد البته من هنوز سال‌ها وقت دارم تا به سن اساتيد خود برسم اما مساله مهمي كه وجود دارد اين است كه ماندگاري بازيگر بستگي به اعتماد به نفس او دارد، هنر بازيگري به سه دسته استار، سوپر استار و بازيگر تقسيم شده و اين بازيگر است كه براي هميشه ماندگار است، در اين ميان بازيگري مانند مريل استريپ تبديل به يك سوپر استار مي‌شود يا آميتا باچان در سينماي هند تبديل به يك سوپر سوپر استار مي‌شود.

 مي خواهم بازيگر بمانم

بازيگر فيلم سينمايي «بهمن» ادامه داد: من دوست ندارم كه نام من به جاي بازيگر تبديل به بازيگر - كارگردان يا بازيگر - تهيه‌كننده شود. دوست دارم هميشه بازيگر باشم، نمي‌توان گفت كه براي من در سينما هميشه نقشي وجود دارد. فيلمنامه‌هايي كه نوشته مي‌شود بيشتر مضمون اعتياد، فحشا و بزهكاري دارد و هيچ كس دريافتي از عمق تاريخ نمايشي ما ندارد، متاسفانه ما فيلمنامه‌نويس خوب نداريم و اين ضعف سينماي ايران به شمار مي‌رود، در سينما هيچ كس علاقه‌مند نيست براي من نقش بنويسد و نقش‌هايي هم كه نوشته مي‌شود براي من جذابيت ندارد. وي ادامه داد: من از ابتداي كار بازيگري هيچ‌گاه در طول يك سال چند كار را قبول نكرده‌ام و معمولا در طول سال يك يا دو نقش را پذيرفته‌ام، نقش‌هاي من از ابتداي نخستين كارم «جدال» به كارگرداني عزيزا... بهادري تا «يحيي سكوت نكرد» هيچكدام شبيه هم نبوده و هميشه نقش‌هاي خاص را پذيرفته‌ام و شايد تنها بين دو فيلم «همسر» و «عينك دودي» شباهت‌هايي باشد كه آن هم به دليل شخصيت مستقل و جسور زن در اين فيلم‌ها است. با توجه به اينكه طي چند سال گذشته بسيار كم كار بودم، سليقه من نسبت به انتخاب نقش يك سليقه كهنه پرستي است و روحيه من با موقعيت فعلي سينماي ايران بيگانه است.

 براي اكران فيلم‌ها بايد صبور بود

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به مساله حضور جوانان در سينماي ايران اشاره و بيان كرد كه سينما امروز در دست جوانان است و خوب است كه يك بزرگ‌تر آنها را در اين راه هدايت كند. اين بازيگر با اشاره به فيلم‌هايي از او كه تا امروز در سينماها اكران نشده است، توضيح داد: «پريناز»، «صد سال به اين سال ها» و «نيلوفر» توقيف نشده‌اند و تنها اجازه نمايش ندارند. هيچ كدام از اين فيلم‌ها خطري براي جامعه و مخاطبان سينما ندارد. به هر حال فكر مي‌كنم بايد كمي صبور باشيم تا در نهايت اين فيلم‌ها نيز اكران شود. معتمدآريا در پايان صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: به دوران جديدي پا گذاشته‌ايم كه شعور و اعتماد به حرفه ما در آن وجود دارد. اميدوارم با جهتي كه سينماي «هنر و تجربه» پيدا كرده است سينماي ما دوباره به دوران شكوفايي خود برسد. سينماي «هنر و تجربه» هيچ تناقضي با سينماي بدنه ندارد، هركدام از اين‌ها جايگاه ويژه‌اي براي خود دارند كه قابل احترام هستند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر