جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 13156
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1394 13:14
گزارش المانیتور از استقبالِ سرد از سفر فابیوس به ایران؛

ایرانی‌ها هنوز موضوع خون‌های آلوده را فراموش نکردند

پس از توافق هسته ای تاریخی میان ایران و 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان، که برنامه هسته ای ایران را در قبال توقف تحریم ها کاهش خواهد داد،انتظار می رود که تجارت میان ایران و اروپا از سر گرفته خواهد شد.



به گزارش راه امروز به نقل از المانیتور، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان از تهران دیدن کرد و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز قرار است در هفته جاری به تهران سفر کند. با وجود اینکه فابیوس اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از وی برای سفر به تهران دعوت کرده است برخی اما در این کشور واکنش های تندی به این سفر داشتند.مجتی ذوالنور، یک تحلیلگر ایرانی در این باره گفت: سفر فابیوس به تهران همزمان با هفته حمایت از بیماران هموفیلی است، موضوعی که یادآور از دست دادن هموطنانمان به دلیل خون های آلوده ای است که اصلی ترین عامل آن اقای فابیوس است.اشاره ذوالنور به موضوعی است که در سال 1980 بسیاری از رسانه های غربی از آن بی خبر بودند. در سال 1990 فابیوس  و وزیر سابق فرانسه از اتهام قتل نفس به دلیل تاخیر در ارسال خون برای درمان بیماران هموفیلی تبرئه شدند.ادموند هاورد، وزیر بهداشت فرانسه نیز در این رابطه بازداشت اما زندانی نشد. در حالی که یک شرکت آمریکایی برای غربالگری خون در آن زمان در درسترس بود اما دولت فرانسه به تاخیر انداختن این موضوع برای انجام آن از سوی یک شرکت فرانسوی متهم شد. این موضوع در سال 1991 جنجال برانگیز شد زمانی که یک پزشک و روزنامه نگار فرانسوی به توزیع آگاهانه خون آلود به ویروس اچ آی وی در سال 1984 و 1985 متهم شد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران، بیش از 300 ایرانی با خون آلوده آلوده شدند.با جود برائت عوامل این موضوع اما برخی از ایرانیان همچنان آن را فراموش نکرده اند، این در حالی است که این اعلام برائت بیش از 4 هزار نفر از قربانیان فرانسوی را نیز خشمگین کرده بود.

دیگر رسانه های داخلی ایران نیز فرانسه را با تندروها در مذاکرات هسته ای ایران مرتبط دانسته و در این باره نوشتند: فابویس نامی آشنا برای ایرانیان است. این اشناییت اما تنها به دلیل ارتباط وی با مذاکرات دو سال اخیر هسته ای، چوب لای چرخ مذاکرات هسته ای گذاشتن و تبدیل شدن به عامل اعارب و صهیونیست ها در این مذاکرات نیست بلکه این آشناییت به زمان دوران نخست وزیری وی برمی گردد.

اشاره این رسانه ها به نقش فابیوس در حخون های آلوده است.؛ این موضوع در رسانه های مجازی نیست بازتاب های فراوانی داشت و بسیاری عکس سیاه و سفید فابیوس را منتشر کردند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر