جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 13043
تاریخ انتشار: 31 تير 1394 13:45

به گزارش راه امروز، تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در حالی در روز سه شنبه هفته گذشته -23 تیر ماه- موفق به کسب توافق با گروه 1+5 شد که 12 سال از نخستین گام های این مذاکرات می گذشت و در نهایت این گره با تدبیر رهبری و اراده دولت یازدهم باز شد. گره ای که باز شدن آن بایستی فضای سیاسی را تلطیف و ذهن جامعه را آسوده تر کند اما گویا برخی به تسویه حساب های شخصی و گروهی بیشتر اهمیت می دهند. نمونه بارز آن شمشیرهایی است که به بغض این توافق برای رییس مجلس از رو بسته شده است و زمان و جایگاه نطق هایی که باید صرف وحدت و رفع مشکلات مردم و کشورشود ، فرصتی می شود برای توهین و تخریب رییس قوه مقننه و تصمیم بالغ بر 200 نماینده مجلس در تصویب طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای .


اکنون طبق مصوبه مجلس در خصوص حفظ دستاوردهای هسته‌ای ، قرار است، روند قانونی طی شده و بند بند توافق صورت گرفته بررسی شود و در نهایت به تصویب مجلس برسد. با این حال تعداد انگشت شماری از نمایندگان مجلس با وجود روند قانونی موجود، ابراز نگرانی کرده و رسما در قالب نطق میان دستور در صحن مجلس اظهار می کنند که مجلس در موضوع هسته ای دور خورده و مجلس را مسلوب الاختیار در قضیه هسته ای معرفی و رییس مجلس را به نقض آیین نامه داخلی در موقع تصویب قانون هسته ای متهم می کنند.


سیاست های یک بام و دوهوای دلواپسان در مورد شورای عالی امنیت ملی


نکته جالب تر انتقاداتی است که از جانب این طیف به نقش شورای عالی امنیت ملی در طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای مطرح می شود، حال آن که حافظه تاریخی این جریان یاری نمی کند که در دولت قبل ، صدای آقایان در نطق هایی در دفاع از لزوم حضور پررنگ شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات در تاریخ ثبت شده است.


ابراز نگرانی این عده در خصوص مصوبه مجلس در حفظ دستاوردهای هسته ای ، در حالی صورت می گیرد که این مصوبه به شکل قانون در آمده و به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده است اما این طیف که همیشه منتقد ریاست مجلس بوده اند ، مثل همیشه جایگاه ریاست قوه مقننه را آماج توهین قرار داده اند.


 حال آن که ریاست مجلس در دو سال گذشته ضمن اعلام حمایت از تیم مذاکره کننده بارها خطوط قرمز را یادآور شده و تیم مذاکره کننده را در موارد مختلف مورد حمایت و البته در مواردی خطاب هشدار قرار داده است. اما این جریان سیاسی پیش از آن که به دنبال نگاه کارشناسی به هر طرح و توافق و قانون باشد به دنبال جیغ و داد سیاسی و استفاده از کانال تخریب برای برجسته کردن خود برای باقی ماندن در صحنه سیاسی است.


بی توجهی مدعیان ولایت به توصیه های رهبر انقلاب ؛ قضایای هسته ای باعث ایجاد دودستگی نشود


شامگاه روز توافق بود که مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با ایشان از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ تیم هسته‌ای در جریان مذاکرات طولانی و نفس گیر، قدردانی و تشکر کردند.


همچنین حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی نیز بر حفظ یکپارچگی و وحدت تأکید داشتند و فرمودند: ملت ایران نیز باید متحد باشد و قضایای هسته ای نباید زمینه ساز دو دستگی در کشور شود زیرا موضوع هسته ای بوسیله مسئولان مربوطه خود در حال پیگیری است و مسئولان بدنبال منافع ملی هستند


نعمتی: نطق هایی با ماهیت توهین به ریاست مجلس و تخریب توافقات ملی ماهیت مجرمانه دارد/هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس رسیدگی کند


بهروز نعمتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: در موضوع مهمی مانند توافق نامه هسته ای، نظام جمهوری اسلامی بصورت منسجم تصمیم می گیرد ، بنابراین باید همه بدانند که تصمیم گیری درباره مذاکرات هسته ای یک تصمیم فرا قوه ای است.



نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح برخی مباحث از سوی برخی ها که عنوان می کنند سیاستمدار و دلسوز نظام هستند، تاسف آور و تعجب برانگیز است  به دلیل اینکه  طرح مباحث مذکور، مخصوصا در این مقطع زمانی از سوی دلواپسان موضوعی تفرقه انگیز بوده و نکته دیگر این که این موضوعات در حالی است که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید داشتند که موضوع هسته ای نباید باعث دو دستگی  در کشور شود.


مصوبات شورای عالی امنیت ملی تنها پس از تایید رهبری قابل اجراست/ اشکال آقایان به نظارت شورای عالی امنیت ملی در پرونده هسته ای نادرست است


این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: برخی در حالی به رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی در موضوع هسته ای شبهه وارد می کنند که در حدود هشت سال، مسئولیت همین مذاکرات هسته ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی بود اما همین افراد امروز ساز مخالف می زنند و باعث تفرقه در کشور می شوند این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی یک نهاد فراجناحی بوده و اعضای شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی مشخص هستند و منافع جمهوری اسلامی برای آنها اولویت اصلی است و مصوبات شورای عالی امنیت ملی تنها پس از تایید رهبری قابل اجراست و اشکال آقایان به نظارت شورای عالی امنیت ملی نادرست است.


نعمتی با بیان این که نطق هایی با ماهیت توهین به ریاست مجلس و تخریب توافقات ملی ماهیت مجرمانه دارد، افزود: برخی موضوعات باید تنها در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و دلیلی ندارد در همه مسائل یک قوه به تنهایی تصمیم بگیرد.


وی یادآور شد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس باید با کسانی که در موضوع هسته ای مطالب تفرقه انگیز مطرح می کنند برخورد کنند.




منبع:‌خبرگزاری ملت



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر