دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 12969
تاریخ انتشار: 29 تير 1394 10:38
در حالی‌که رئیس جمهوری، وزیر کشور و قائم‌مقام وزیر هر سه از لزوم شفاف‌شدن صندوق‌های رأی سخن گفته بودند و حتی از نمونه‌هایی هم در مراسمی با حضور خبرنگاران رونمایی شده بود، دبیر شورای نگهبان در یک برنامه تلویزیونی گفت: «شیشه‌ای‌بودن صندوق انتخابات برخلاف محرمانه و محفوظ‌بودن آرای مردم است؛ بنابراین صندوق‌های اخذ آرا نمی‌توانند شیشه‌ای باشند، چون آرای مردم محرمانه است؛ ازهمین‌رو باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود».

به گزارش ایرنا آیت‌الله احمد جنتی، که به مناسبت تأسیس شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شرکت کرده بود، با اشاره به برخی اظهارِنظرها درباره شیشه‌ای‌شدن صندوق‌های اخذ آرا گفت: «گفته‌اند صندوق‌ها باید شفاف باشند که به نظر ما حق هم همین است، اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر صندوق‌ها شفاف باشند، نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می‌شود، خوانده شود». بحث شفاف‌شدن صندوق‌های رأی را نخستین‌بار «حسن روحانی» در سخنرانی نهم خرداد‌ماه خود پیش کشید؛ ایده‌ای که به‌نظر می‌رسید در ادامه همان طرح کلی شفاف‌سازی روند انتخابات، به‌ویژه منابع مالی تبلیغات نامزدهاست؛ ایده‌ای که مبنای تهیه یک لایحه دولتی هم قرار گرفت. «حسن روحانی» در آن سخنرانی پیشنهاد کرده بود: «صندوق رأی باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد». «روحانی» گفته بود: «صندوقی باشد که من ببینم رأی‌ام درون صندوق افتاد و دیگری نیز رأی خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رأی می‌دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک‌سومش پر بود». درحالی‌که تصاویر تلویزیونی از انتخابات در کشورهای دیگر، نشان‌دهنده صندوق‌های شیشه‌ای کاملا شفاف است، اما مشخص بود در ایران تغییر شکل صندوق به همین سادگی نیست و امکان مخالفت شورای نگهبان وجود دارد. «محمدحسین مقیمی»، قائم مقام وزیر کشور، درباره توصیه رئیس‌جمهوری درباره استفاده از صندوق‌های رأی شفاف در انتخابات، گفته بود: «درحال‌حاضر رأی روی یک ورقه نوشته می‌شود و اگر آن را داخل صندوق شفاف بیندازیم، امکان خواندن رأی توسط دیگران هست و شورای نگهبان باید این موضوع را بررسی کند و اگر اشکالی پیدا شود برای استفاده از صندوق شفاف باید رأی را داخل پاکت قرار دهیم و سپس به صندوق بیندازیم. «مقیمی» با اشاره به اینکه در گذشته پارچه‌ای را دور صندوق رأی می‌بستیم، گفته بود: «به این علت بود که وقتی رأی درون صندوق می‌افتد کسی نتواند آن را بخواند و راه‌حل این است که صندوق را شفاف کنیم و رأی را هم بپوشانیم که دیده نشود». اما حکم قطعی درباره شفاف‌شدن صندوق‌ها را دو روز بعد از سخنان «مقیمی»، وزیر کشور صادر کرد. «رحمانی‌فضلی» با بیان اینکه صندوق‌های رأی انتخابات مجلس و خبرگان شیشه‌ای می‌شود، گفت: «تدارک لازم برای ساخت این صندوق‌ها دیده شده است». وزیر کشور در مورد انداختن رأی مردم در صندوق‌های شیشه‌ای هم گفته بود: «رأی محرمانه است. اگر صندوق به‌گونه‌ای باشد که در رأیی که انداخته می‌شود، اسم کاندیدا خوانا باشد، مجبور هستیم رأی را داخل پاکت بگذاریم و در صندوق قرار دهیم». ٢٥ خرداد هم در جمع خبرنگاران از نمونه‌های سفارش داده‌شده  رونمایی کرد و گفت:«امروز صندوق‌های نمونه را آوردند تا ما از میان آنها انتخاب کنیم و برای جلوگیری از شائبه‌ها، رأی درون صندوق دیده شود».


-------------------------------------

بخش‌هایی از سخنان احمد جنتی در برنامه خبری سیما
بیشترین فشارها در دوره ششم مجلس بود

رهبر معظم انقلاب مقید بودند نظری درباره طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس ندهند تا این طرح سیر قانونی خودش را طی کند. درحالی‌که با ایشان درباره این طرح صحبت‌هایی شده بود. این طرح مشکلاتی را برای انتخابات به وجود می‌آورد که از آن جمله می‌توان به کاهش مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد.گزارش‌هایی به شورای نگهبان می‌رسد و این گزارش‌ها برای ما نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند رنگ سیاسی به خبرگان بدهند، در‌حالی‌که خبرگان رهبری هیچ بُعد سیاسی‌ای ندارند و وظیفه آنها تعیین رهبر است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر