شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 1289
تاریخ انتشار: 26 تير 1392 08:50
وزیر ارشاد «دستور مستقیم» داد؛

پلمب شبانه «خانه سینما»

به گزارش راه مردم، علیرضا داوودنژاد هنگام سخنرانی اعتراضی در جمع سینماگران معترض به پلمب «خانه سینما» ، عکس: عرفان کوچاری،‌تسنیم

همه‌چیز از یک پیامک آغاز شد. این پیامک که بامداد سه‌شنبه 25 تیر برای شمار زیادی از سینماگران و خبرنگاران ارسال شد، مضمونش این بود: «فردا ساعت هشت صبح در خانه سینما (کوچه سمنان) جهت حفظ خانه سینما حاضر باشیم.» در آن پیامک همچنین از تصرف خانه سینما توسط گروهی که این‌روزها تحت عنوان اعضای «خانه سینمای 2» شناخته می‌شوند، انتقاد شده بود. این اما ابتدای ماجرا نبود. این پیامک، پاسخی بود به اقدامی که دو ساعت قبل از ارسال آن صورت گرفت و طی آن، ساختمان اصلی خانه سینما در کوچه سمنان از سوی نیروی انتظامی و با دستور مستقیم وزیر ارشاد پلمب شد. وزیر ارشاد البته در ساعاتی که سینماگران پشت درهای بسته خانه‌شان ازدحام کرده بودند در تهران حضور نداشت. این‌بار هم پیامک‌ها حاکی از آن بود که محمد حسینی صبح سه‌شنبه برای سفر استانی هیات دولت به «سمنان» سفر کرده است. این سمنان البته با «کوچه سمنان» که حالا خانه سینمایش پلمب شده، فرق بسیار دارد.
8 صبح - کوچه سمنان
با پیامک بامداد سه‌شنبه، از همان ساعات اولیه صبح روز گذشته سینماگران تجمع خود را جلوی در خانه سینما شروع کردند، تجمعی در واکنش به پلمب شبانه این ساختمان که با حضور چهره‌های سرشناس سینما لحظه‌به‌لحظه گسترده‌تر می‌شد. همان‌هایی که انتظار می‌رفت، آمده بودند: هنرمندانی چون رضا کیانیان، کمال تبریزی، محمدعلی سجادی، رخشان بنی‌اعتماد، محمدعلی طالبی، عبدالحسن برزیده، سیامک شایقی، محمدرضا هنرمند، پیروز کلانتری، جعفر صانعی‌مقدم، بیژن میرباقری، عزیزالله حمیدنژاد، مازیار میری، محسن امیریوسفی، امیرشهاب رضویان، آناهید آباد، زینت‌ رضا، امیر اثباتی، حسین معززی‌نیا، جواد نوروزبیگی، سیروس الوند، محسن خان‌جهانی، محمدرضا موینی، کامران ملکی، بهمن اردلان، حبیب رضایی، همایون اسعدیان، رویا تیموریان، غلامرضا موسوی، مسعود رایگان، محمد سریر، منوچهر محمدی، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما)، فرهاد توحیدی (رییس هیات‌مدیره خانه سینما) و خیلی‌های دیگر. علیرضا داوودنژاد که بابت اتفاقات شب قبل بسیار عصبانی بود، در واکنش به ماجرای پیش‌آمده، در حالی که بلندگوی زردرنگی را در دست داشت ضمن انتقاد از عملکرد برخی مسوولان خطاب به حضار گفت: «این جریان کاری می‌کند که بازار کالاهای فرهنگی در کشور منهدم شود. ما می‌بینیم که این همه پول در این مملکت ریخته ولی چرا کسی در امور موسیقی یا سینما پول خرج نمی‌کند، چون شرایط را ناامن کرده‌اند و نظام تولید را از هم پاشیده‌اند.» این کارگردان سینما با اشاره به اینکه امروز چیزی به اسم نظام کالاهای فرهنگی وجود ندارد‌، گفت: «نظام تولید منهدم شده و در سینما نظام توزیع هم منهدم شده است. به‌جای اینها می‌بینیم بازار سیاه قاچاق‌، سرقت و نمایش‌های غیرقانونی همه مملکت را گرفته است و می‌بینم حاصل کارم را در پیاده‌رو می‌فروشند، آن هم در شرایطی که پلیس هم هست ولی چرا جلو آن را نمی‌گیرند؟ چرا دیگر در شهرستان سی‌دی و دی‌وی‌دی نمی‌توانیم بفروشیم؟» داوودنژاد ادامه داد: «از سوی دیگر می‌بینیم مردم شب‌ها چهار ساعت پای جم‌تی‌وی می‌نشینند و در همین کانال‌های ماهواره‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های دوبله‌شده پخش می‌شود. کالاهایی که این قاچاقچی‌ها پخش می‌کنند، شماره تهران را دارد.» او در پایان گفت: «نکته این است که یک عده می‌خواهند ما را خفه کنند و این کار را می‌خواهند اینگونه انجام دهند که اصناف سینمایی وجود نداشته باشد چون بر امور نظارت می‌کنند.» جمال شورجه، یکی از اعضای هیات هفت‌نفره تنظیم اصلاح اساسنامه خانه سینما پس از گفت‌وگو با فرهاد توحیدی پیشنهادی را در جمع مطرح کرد. وی که از همان ابتدا با مخالفت و اعتراض اعضای خانه سینما مبنی بر اینکه هیچ تضمینی به پیشنهاد تفاهم او وجود ندارد، روبه‌رو شده بود، گفت: «من از صمیم قلب متاسفم بابت شرایطی که پیش آمده و رضایتی از این وضعیت ندارم.»
او با اشاره به اینکه این فضا، فضای خوبی نیست که دوستان کف خیابان آمده‌اند، اعلام کرد: قرار شد فعلا قضیه باز‌شدن خانه سینما را منتفی کنیم تا دوستان، آقای شمقدری و مسوولان بالاتر جلسه‌ای را بگذارند و ببینیم چکار می‌توان کرد. شورجه در مقابل خواسته حاضران مبنی بر اینکه تضمینی به صحبت‌های شما نیست و باید در خانه سینما را باز کنید، گفت: قانونا در را نمی‌توان باز کرد چون در اختیار من نیست. در نهایت هنرمندان حاضر در مقابل خانه سینما تاکید کردند که چه تضمینی پشت این قضیه است و ما اعتماد نداریم که اینجا را ترک کنیم بنابراین هرگونه مذاکره باید با حضور این اعضا در حیاط خانه سینما انجام شود که این گفته با تشویق حاضران روبه‌رو شد.
مشاهدات همسایگان از پلمب شبانه
همسایگان خانه سینما طبیعتا اولین شاهدان پلمب این خانه بودند که در لحظات آغازین صبح روز گذشته مشاهدات خود را از آنچه برای این ساختمان رخ داد برای خبرنگاران بازگو کردند. یکی از آنان خطاب به خبرنگار «شرق» گفت: «ساعت چهار عصر روز دوشنبه، عده‌ای به همراه قفل‌ساز آمدند و چند ساعتی با قفل‌ها مشغول بودند اما نمی‌دانم چطور نتوانستند در را باز کنند.» وی ادامه داد: «من که شاهد ماجرا بودم، موضوع را پرسیدم و گفتند که می‌خواهیم در را پلمب کنیم. من گفتم اینجا که قفل دارد و می‌توانید پلمبتان را روی همان بزنید اما گفتند که باید قفل و پلمب از خودمان باشد، در هر صورت چند ساعتی با در ساختمان خانه سینما مشغول بودند.» این همسایه ساختمان خانه سینما خاطرنشان کرد: «در پایان و بعد از چند ساعت تلاش، بالاخره قفل را با دریل شکستند. حدودا فکر کنم چهار، پنج‌ساعت این ماجرا ادامه داشت.»
11 صبح - خیابان وصال
سینماگرانی که در کوچه سمنان با در پلمب شده خانه‌شان مواجه شده بودند، پس از ساعاتی به سمت ساختمان شماره دو واقع در خیابان وصال رفتند و خبرنگاران نیز آنها را تا این محل همراهی کردند. البته به جمع آنها تعدادی دیگر هم اضافه شدند چهره‌هایی مثل باران کوثری، فریبا کوثری و تمامی روسای اصناف سینمایی. آنها برای تشکیل جلسه دور یک میز جمع شدند. پس از ساعتی از پایان نشست، فرهاد توحیدی در جمع‌بندی جلسه اعضای خانه سینما در ساختمان وصال، به خبرنگاران گفت: «ما به هیچ‌وجه چیزی به نام هیات‌مدیره جدید خانه سینما نمی‌شناسیم و در ضرب‌العجل 48ساعته تمام تلاشمان این خواهد بود که امکان برگزاری مجمع عمومی در ششم مرداد را فراهم کنیم.» رییس هیات‌مدیره خانه سینما اضافه کرد: «روسای صنوف معتقدند که دستور مقام ارشاد مبنی بر پلمب خانه سینما در خیابان بهار، متاسفانه دستور قانونی نیست چراکه به موجب اساسنامه این تشکل صنفی، آقای وزیر زمانی می‌توانند چنین دستوری صادر کنند که خانه سینما منحل شده باشد و در آن صورت است که تمام اموال و اماکن خانه در اختیار وزیر ارشاد قرار خواهد گرفت.» وی ادامه داد: «ما قطعا از این دستور شکایت خواهیم کرد و کوشش می‌کنیم ارسال آن را از طریق مراجع قضایی ممکن کنیم. در حال حاضر مشاور حقوقی خانه سینما کار خود را برای به ثمر رسیدن این موضوع آغاز کرده است.»

منبع: شرق


برچسب ها: خانه سینما
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر