جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 12839
تاریخ انتشار: 22 تير 1394 13:14
17:20 حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با فرارو ضمن تأکید بر اینکه انجام توافق هسته‌ای ظرفیت‌های خوب و مهمی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کنند اما تحقق آن به برنامه‌ریزی صحیح دولت و عزم و اراده‌ای فراتر از دولت نیاز دارد؛ گفت: دستیابی به این توافق موجب یک رونق اولیه در کوتاه‌مدت خواهد شد. "اقتصاد ایران پس از توافق" را در اینجا بخوانید.

16:55 با حضور فیلپ هاموند وزیرخارجه بریتانیا در هتل کوبورگ، همه وزرای خارجه 1+5 در محل مذاکرات هسته ای حضور دارند.

16:52 دیدار ظریف و صالحی با کری و مونیز با حضور معاونان، موگرینی، هلگا اشمیت، حسین فریدون و رابرت مالی آغاز شده است. به نظر می رسد این دیدار از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.
مذاکرات فشرده در وین ادامه دارد

(گزارش زنده) آخرین روز مذاکرات هسته‌ای

16:15 علی دینی ترکمانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فرارو برقراری آرامش در بازارهای مهم را مهم‌ترین دستاورد اقتصادی توافق هسته‌ای دانست و گفت: طبیعی است که با صورت گرفتن این توافق گشایش‌هایی در فضای اقتصاد کشور صورت گیرد. مهم‌ترین بخش از این گشایش‌ها هم در حوزه نفت و گاز خواهد بود. "اقتصاد ایران پس از توافق" را در اینجا بخوانید.

16:01 خبرگزاری رویترز گزارش داده است که فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با حضور در جمع خبرنگاران در وین گفته است: «ما بعد از ظهر دوشنبه بیانیه‌ای را در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام می‌کنیم.»

15:59 وزیر خارجه انگلیس وارد محل مذاکرات شد.

15:48 مسعود میرکاظمی وزیر نفت در دولت دهم و نماینده کنونی مردم تهران در مجلس با هشدار نسبت به تکرار شتابزدگی‌ و ذوق‌زده شدن همچون تفاهمات ژنو و لوزان گفت: «این مذاکرات به منافع ملی ما گره خورده است، از این رو هرگونه واکنش ما به آن حساسیت فراوانی دارد.» میرکاظمی وظیفه مجلس را تأیید توافقات و پیمان‌ها به دور از احساسات برشمرد و گفت: «این مجلس است که تعیین می‌کند آیا یک قرارداد یا توافق منافع ملی ما را تعیین می‌کند یا نه، پس درباره مذاکرات وین نیز باید نتیجه توسط نمایندگان مجلس بررسی شده تا همچون مذاکرات ژنو و لوزان آنچه اعلام می‌شود با آنچه خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود متفاوت نباشد.»

15:36 حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با اشاره به توافق احتمالی در پرونده هسته ای در توئیتر نوشت:  «روحانی توانست در عرصه خارجی قدرت ملی، توان دیپلماسی و هنرمذاکراتی و در عرصه داخلی انسجام و یکپارچگی، وحدت ملی و همدلی و همزبانی را به نمایش بگذارد. لذا توافق که انجام و قطعنامه که صادرشود، تمامی طرف‌های مذاکرات مجبور به تایید آن خواهند بود از شورای امنیت تا اتحادیه اروپا و از آنجا تا کنگره آمریکا.» ابوطالبی با بیان این مطلب که حتی کنگره هم نمی‌تواند آن را رد کرده و اعتبار و امضای بین‌المللی آمریکا را خدشه‌دار کند. در دادگاه قانون اساسی آمریکا مطالب جالبی در خصوص کنگره هست، اظهار داشت: لذا لحظه تاریخی در حال فرارسیدن است؛ این لحظه، فقط حل موضوع جعلی هسته‌ای ایران نیست، بلکه لحظه برتری مذاکره برمقابله وپیروزی فضیلت است.
کاریکاتور محمد علی رجبی در خبرگزاری فارس با عنوان "توافق سخت برای جان کری!"

(گزارش زنده) آخرین روز مذاکرات هسته‌ای

15:25 معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در واکنش به خبر برخی رسانه ها درباره گفتوگو تلویزیونی امشب حسن روحانی گفت: «با خاتمه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 رئیس جمهوری در همین زمینه و به شکل مستقیم با مردم شریف و غیور کشورمان گفت و گو خواهد کرد.» بنا به گفته پرویز اسماعیلی: «این گفت و گو از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و همچنین شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی به طور زنده پخش خواهد شد و زمان دقیق آن نیز از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی می‌شود.»

15:15 محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در صفحه اجتماعی خود نوشت: «انشاءالله امروز خبرهای خوشی مبنی بر حل مسئله ۱۳ ساله هسته‌ای به اطلاع مردم خواهد رسید.» وی این امر را یک «موفقیت بزرگ» نامیده و آن را تبریک گفت.

15:10 مت وایزر خبرنگار بوستون گلوب بعد از نشست 1+5 در هتل کوبورگ درتوییتر خود نوشته است: وزیران همه عبوس و گرفته نگاه می کردند. از کری سوال شد که - ایا بار دیگر مذاکرات را تمدید می کنید؟ + سکوت- آیا می توانید احتمال تمدید را منتفی بدانید؟ + سکوت.

14:59 خبرنگاران حاضر در وین می گویند، هاموند وزیر خارجه انگلیس در راه وین است. او تنها وزیر خارجه 1+5 است که هنوز به مذاکرات نپیوسته است.

14:57 برخی گزارش ها از این حکایت می کند که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری قرار است در تلویزیون بامردم سخن بگوید. خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که وزارت ارشاد این موضوع را به رسانه های ایران اطلاع داده است اما تاکنون رسانه های داخلی خبری در این باره منتشر نکرده اند.

14:33  خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس گزارش داد اگرچه مذاکرات هسته‌ای امروز دوشنبه به مرحله نهایی رسیده اما برخی می‌گویند احتمال کشیده شدن گفتگوها به روز سه شنبه هم وجود دارد.

14:27 حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با فرارو تاکید کرد: «یکی از بزرگترین دستاوردهای توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 خروج کشورمان از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد است که کشورهای که به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت نظام بین الملل شناخته می شوند ذیل این فصل قرار می گیرند که متاسفانه هم با بی تدبیری گذشته و هم با توطئه چینی رژیم صهونیستی پرونده کشورمان ذیل این فصل قرار گرفت.» "دستاوردهای مذاکرات هسته ای" را در اینجا بخوانید.

14:10 فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران سرعت گرفته است، اما هنوز نمی‌توان در مورد نتیجه نهایی گفت‌وگوها پیش‌داوری کرد.

13:51 ظریف در دیدار با همتای چینی خود گفت: «معتقدیم نباید مذاکرات تمدید شود،اما ما تا جاییکه می‌توانیم و لازم باشد کار را ادامه می‌دهیم.»

12:25 روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در آستانه ضرب‌الاجل روز دوشنبه برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 درگزارشی به نقل از دیپلمات‌ها در وین نوشت: مذاکره‌کنندگان اکنون متمرکز بر معدود مناقشه‌های باقی مانده برای برقراری توافق تاریخی میان خود هستند.

13:16 به گزارش بی‌بی‌سی در وین جلسه هماهنگی وزرای خارجه ۱+۵ به مدیریت فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حدود ساعت ۱۱ به وقت وین برگزار خواهد شد. ایران در این جلسه حضور نخواهد داشت.

13:12 شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه با رشد 1548 واحدی به ارتفاع 69 هزار واحد صعود و درارتفاع 69 هزار و 194 واحدی قرار گرفت. همچنین در بازار امروز سکه و ارز، سکه تمام بهار بیش از 7500 تومان و هر دلار آمریکا 40 تومان نسبت به روز گذشته ارزان شدند. سکه تمام بهار به قیمت 868 هزار و 500 تومان و هر دلار آمریکا 3227 تومان فروخته می‌شود.

13:06 یانگ یی، وزیر امور خارجه چین وارد وین شده است و  تا دقایقی دیگر با محمدجواد ظریف دیدار می‌کند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم وارد هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران شده است.

12:46 فوائد ایزدی از منتقدان مذاکرات هسته ای و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به خبرگزاری فارس گفت: درصورت توافق هسته‌ای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل فقط برای ایران لازم‌الاجراست و آمریکا به دلیل داشتن حق وتو می‌تواند از آن تخطی کند.
طرح جمال رحمتی در روزنامه اعتماد

(گزارش زنده) آخرین روز مذاکرات هسته‌ای

12:24 آسوشیتدپرس گزارش داد، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که قصد دارند متن را تکمیل و توافق را تا آخر امروز دوشنبه اعلام کنند.

12:17 عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: "مذاکرات به لحظات نفس گیر آخر رسیده است. هنوز برخی مشکلات وجود دارد. تا این مشکلات حل نشود نمی توان گفت به توافق رسیده ایم. قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم." به گزارش خبرگزاری تسنیم او گفت: "امیدوار هستیم که اگر بتوانیم مشکلات را جمع بندی کنیم و همه مسایل را به نقطه ای برسانیم که مورد موافقت هر دو طرف باشد انشالله به نتیجه برسیم."

12:04 انتشار خبر احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران بر روی بازار نفت تاثیر گذاشته است. قیمت نفت خام آمریکا با افتی 85 سنتی به 51 دلار و 89 سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت نفت برنت نیز به دلیل نگرانی از توافقی که لغو تحریم های ایران و افزایش صادارت نفتی را به دنبال خواهد داشت، با افت بیش از یک دلار به 57 دلار و 65 سنت در هر بشکه رسید. سی ام سی مارکتز گفت: «اگر این توافق نهایی شود، حمایت ها از بین می رود و قیمت بعدی نفت خام آمریکا 49 دلار و 50 سنت خواهد بود.»

11:59 عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: "اگر موضوع هسته ای ختم به خیر شود مردم به صورت خودجوش این موضوع را جشن می گیرند و ما آمادگی لازم را برای برگزاری این جشن داریم." به ایرنا او گفت: "به همه استان ها و نیروی انتظامی اعلام کرده ایم تا در صورت توافق هسته ای شرایط مناسبی را برای حضور مردم مهیا کنند." به گفته رحمانی فضلی تاکنون چیزی با عنوان برگزاری جشن هسته ای به وزارت کشور ابلاغ نشده است.

11:54 مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار گفته است: مقاومت تیم مذاکره کننده هسته ای تاکنون مناسب بوده و باید از آنها تقدیر شود و امیدواریم بتوانند شیطنت آمریکایی ها را برای جهانیان بهتر به تصویر کشند. تیم مذاکره کننده هسته ای در رویارویی با بدترین های دنیا یعنی سردمداران آمریکا قرار دارد.

11:41 حسین مظفر نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معتقدم فارغ از نتیجه،‌ مذاکره‌کنندگان شجاعانه وارد میدان دشواری شدند و سختی‌هایی را متحمل شدند که حتما باید از آنان تقدیر شود؛ زیرا چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه نرسد ما به تکلیف عمل کرده‌ایم و مذاکره کنندگان با امانتداری و سختکوشی اقتدار نظام را حفظ کرده و موجب افتخار کشور شده‌اند.

11:30 حسینعلی امیری سخنگو و قائم‌مقام وزیر کشور گفت: بنا نداریم هیچ‌گونه جشن دولتی درباره انرژی هسته‌ای برگزار کنیم و تاکنون هم هیچ درخواستی از دولت به وزارت کشور در این رابطه داده نشده است.

11:07 خبرگزاری آسوشیتد پرس از احتمال افزایش تنش بین ایران و همسایگانش پس توافق هسته ای خبر داده است. این خبرگزاری نوشت:  «با رفع تحریم‌ها و آزاد شدن فروش نفت ایران، این کشور باید تجارت خود با کشورهای حوزه خلیج‌فارس را بهبود بخشد. اما به عقیده کارشناسان افزایش تولید نفت ایران احتمالا به بروز تنش بیشتر با همسایگانش منجر خواهد شد.» اینجا را بخوانید.
استقبال روزنامه اصلاح طلب شرق از روز پایانی مذاکرات

(گزارش زنده) آخرین روز مذاکرات هسته‌ای

10:57 کیهان در گزارش خبری-تحلیلی با عنوان "توافق در چارچوب سند لوزان باخت است" نوشته است: " شواهد و قرائن بخوبی نشان می دهد آمریکایی‌ها به دنبال تحقق اهداف خود در چارچوب سند لوزان هستند و اگر آن اهداف -که در فکت شیت آمریکا- منعکس شد، محقق شود آمریکا برنده این چالش طولانی خواهد بود."

10:50 سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای کنگره آمریکا روز یک‌شنبه ۲۱ تیر ماه، گفت چنانچه طرف‌های مذاکره با ایران، در وین به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند، گرفتن تائید کنگره، برای رئیس‌جمهوری ایالات متحده «هدف بسیار سختی» خواهد بود.

جزییات مذاکرات روز یکشنبه را در اینجا بخوانید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر