جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 128
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1392 12:32
مدیرعامل باشگاه نفت تهران با اشاره به از دست دادن بهترین بازیکن فصل گذشته این تیم اعلام کرد از مبلغ رضایت نامه یعقوب کریمی که به سپاهان پیوست سه بازیکن جدید به خدمت گرفته است. قنبرزاده با بیان اینکه هیچ باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران رکرود نفت را ندارد گفت: در فصل آینده هم سرمربی تیم در امور فنی اختیار تام خواهد داشت و تا پایان فصل از وی حمایت می کنیم.

به گزارش راه مردم به نقل از خبرنگار مهر، منصور قنبرزاده که تیم تحت مدیریت او فصل دوازدهم لیگ برتر را به عنوان پنجمی به پایان برد با حضور در خبرگزاری مهر دلایل موفقیت این تیم تهرانی را تشریح و در مورد برنامه های زردپوشان برای فصل سیزدهم لیگ توضیحاتی ارائه کرد.

"تصمیم‌گیری‌ها از خارج فدراسیون، شاکله فوتبال را بی‌هویت می‌کند"، "پول خوشبختی نمی‌آورد"، "خیلی از اتفاقات که به ضرر فوتبال است به خاطر رودربایستی‌ها رخ می‌دهد"، "جذب ستاره‌ها ضمانتی برای موفقیت تیم نیست"، "با مبلغ فروش یعقوب کریمی، 3 بازیکن جدید جذب کردیم"، "هیچ تیم و باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران رکورد نفت را ندارد"، "در نیم فصل دوم لیگ دوازهم توقع ما کسب سهمیه آسیایی بود"، "برخی از بازیکنان درخواست می‌کردند، در ترکیب اصلی نباشند"، "همه مطمئن بودند نفت سقوط می‌کند"، "امسال از همین ابتدا می‌گوییم می‌خواهیم آسیایی شویم"، "مطلقا به کادرفنی توصیه نمی‌کنم"، "تا آخر از گل‌محمدی حمایت می‌کنم"، "سه مرتبه استعفا داده‌ام اما آن را قبول نکردند"، "امیدوارم مهدی تاج به قولی که دادند عمل کنند" و "این ظلم به باشگاه نفت است که یک قانون برایش نادیده گرفته شود." اینها گزیده‌ای از گفتگوی خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری مهر با منصور قنبرزاده مدیرعامل موفق باشگاه نفت تهران است. این گفتگو را می‌خوانید:

* خبرگزاری مهر - باشگاه نفت در فصل نقل و انتقالات همانند دو فصل گذشته از خریدن بازیکنان مطرح و ستاره چشم پوشی کرد. دلیل آن چه بود؟
- منصور قنبرزاده: ابتدا اینکه دستمان بسته است اما مهمتر از آن به طراحی و مهندسی کارها در باشگاه نفت باز می‌گردد. شاید ما بازیکنان گمنام و لیگ یکی را جذب می‌کنیم اما تمام اینها بر اساس بودجه باشگاه و برنامه‌هایی است که برای تیم داریم. ما چارچوبی را در نظر گرفتیم که همه نفرات بر اساس آن جذب و یا قراردادشان تمدید شده است. در فصل گذشته هم شاهد بودیم نفرات تیم هرچند بازیکنان ستاره و مطرحی نبودند اما مانند یک سرباز برای تیم جنگیدند و انسجام تیمی نفت را حفظ کردند.

* آیا تنها مسایل مالی در جذب نکردن ستاره‌ها نقش دارد؟
- نه اینگونه نیست؛ اگر در فصل پیش ما فاصله‌ها را رعایت نمی‌کردیم، قطعا ً تیم نفت به هم می‌ریخت و نمی‌توانستیم حداقل مدعی کسب سهمیه آسیا باشیم. ضمن اینکه بودجه ما نسبت به سال گذشته هم یک ریال اضافه نشده است.

* دیدگاه شما مدیریت هزینه است یا اگر مدیرعامل برخی باشگاه‌ها بودید حاضر می‌شدید برای جذب ستاره‌ها رقم‌های میلیاردی پرداخت کنید؟
- خودم به هیات مدیره پیشنهاد دادم برای جذب بازیکنان در این فصل قیمت‌ها را افزایش ندهد. اگر به طور مثال دو میلیارد از فروش بازیکنان به بودجه ما اضافه می‌شود، حداکثر تا دو میلیارد برای جذب بازیکنان هزینه کنیم. معتقدم پول خوشبختی نمی‌آورد. شما ببینید باشگاه نفت در فصل گذشته از نظر هزینه با باشگاه‌های دیگر فاصله زیادی داشت ولی نتایج را که بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم نسبت به هزینه خود بسیار موفق بوده‌ایم. ای کاش در کنار جدول رده ‌بندی لیگ جدول هزینه‌ها هم توسط متخصصان رسانه و کارشناسان مشخص می‌شد تا اعداد و ارقام مشخص می‌کردند کدام باشگاه با توجه به هزینه موفق‌تر بودند.



* از اینکه بودجه شما افزایش پیدا نکرده و نمی‌توانید بازیکنان مطرح را جذب کنید، نگران نیستید؟
- اگر این جدول مقایسه‌ای امتیازها با هزینه باشگاه‌ها تدوین شود، مشخص می‌شود هر باشگاهی برای امتیاز چقدر هزینه انجام داده است. این می‌تواند شاخص بسیار خوبی برای مدیریت، مدیریت هزینه و ارزشیابی عملکرد تیم‌ها باشد. امروز میانگین هزینه تیم‌ها کمتر از 13 میلیارد نیست و این جدول نشان می‌دهد این هزینه‌ها تا چه اندازه مفید و منطقی بوده است.

* در جلسه مدیران باشگاه‌ها با وزیر ورزش هم به هزینه منطقی در فوتبال اشاره شد اما انگار جنبه عملی‌ پیدا نکرد.
- به نظرم بعد از این نشست رقابت بین سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و سپاهان برای جذب بازیکنان گرانتر ،بیشتر شد و در این روزها کمتر به بحث مدیریت هزینه‌ها توجه می‌شود.

* این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که باشگاه‌ها طبق اعلام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بدهکار هم هستند.
- به همین دلیل است که می‌گویم رسانه‌ها هزینه‌ها را با امتیاز آوری تیم‌ها تطبیق دهند. متاسفانه باشگاه‌هایی که بدهی انباشته دارند، نباید بیش از منابع مالی تعریف شده تعهد ایجاد کنند. وقتی بدهی‌ها بیشتر از درآمد باشد، آن بخش دچار ورشکستگی است و باید اموالش را به حراج گذاشته و اعلام ورشکستگی کند. امروز هم باشگاهی که 22 میلیارد بدهی دارد، در حالیکه ورشکسته است به فعالیتش ادامه می‌دهد.

* امسال هم که قرار است مانع فعالیت‌های فوتبالی باشگاه‌های بدهکار شوند. آیا این بحث می‌تواند جنبه عملی پیدا کند؟
- رای کمیته انضباطی و نظر اسماعیل حسن‌زاده برای من قابل احترام است ولی به قول مهدی تاج نمی‌توان لیگ را با سه یا چهار تیم شروع کنیم. به همین خاطر باشگاه نفت پیشنهادی را به سازمان لیگ ارایه داد که باشگاه‌های بدهکار تا سقف 500 میلیون تومان در نیم فصل نخست تنها اجازه جذب دو بازیکن را داشته باشند و در صورت تسویه حساب برای نیم فصل دوم بتوانند بازیکنان مدنظرشان را جذب کنند. آنهایی هم که بیش از 500 میلیون بدهکارند، حق جذب بازیکن جدید تا زمان پرداخت دیون و بدهی‌های خود را نداشته باشند. به عقیده من بهتر است فعالیت‌ها را محدود کنیم نه ممنوع تا فرصتی باشد که این باشگاه تعهد جدید ایجاد نکرده و دنبال راهکاری برای پرداخت بدهی‌های خود باشند. زیرا این تیم‌ها با هزینه‌ای که برای جذب بازیکن جدید انجام می‌دهند، می‌توانند به راحتی دیون خود را صاف کنند.

* در این شرایط فکر نمی‌کنید تیم شما با نداشتن بازیکنان مطرح و به قولی ستاره ضرر کند؟
- همانطور که گفتم طبق محاسباتی که مسئولان باشگاه نفت انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم گرفتن ستاره‌ها ضمانتی برای موفقیت تیم نیست. این مساله حاصل یک تحقیق علمی آماری بود. به طور مثال در خط دفاع تیم نفت در این فصل پس از استقلال و مس کرمان بهترین خط دفاع را داشت و در نیم فصل بعد از استقلال تیم دوم در این بخش بود. بعضاً برخی باشگاه‌ها که سه مدافع ملی‌پوش داشتند، حتی بیشتر از ما گل خورده بودند. در مهندسی خود به این نتیجه رسیدیم نقطه قوت خود در دروازه و دفاع را حفظ و تقویت جزئی در آن ایجاد کنیم. بر این اساس اسکلت خط دفاعی‌مان حفظ شد و تنها هادی کشوری و میثم حاجی آقایی را از دست دادیم ضمن این که سوشا مکانی را در خط دروازه حفظ کردیم.

* البته تیم شما در فصل نقل و انتقال نفرات مطرحی همچون یعقوب کریمی، سیفی و مگنا باتیستا را از دست داده است.
- ما برای خط هافبک و حمله خود نیز با تفکر بازیکن گرفته‌ایم. در این بین رسول نویدکیا جانشین سیفی شده و وحید امیری که آینده بسیار درخشانی خواهد داشت را به خدمت گرفتیم. قرارداد آل نعمه را هم تمدید کردیم تا خیال‌مان در این بخش راحت شود.

* آیا این نفرات با نظر یحیی گل‌محمدی جذب شدند؟
- البته نفرات مد نظر ایشان را تا به امروز جذب کردیم ولی مشاوره اصلی را منصور ابراهیم زاده داد و تحلیل منطقی‌مان در این خصوص توسط گل محمدی تایید شد. به طور مثال حسین ابراهیمی به جای مهرآزما جذب شد و بوهمدان یکی از پدیده‌های لیگ دسته اول، کامیابی‌نیا و پویا نزهتی را هم جذب کردیم. به علت اینکه باشگاه نفت تصمیم گرفته است، دیگر بازیکن خارجی جذب نکند، گوران و داسیلوا از فهرست نفرات تیم خارج شدند اما حضور رضا نوروزی، پویا نصرتی و امین منوچهری همچنان توانایی‌های خط حمله ما را بالا نگه می‌دارد.



*پس از عملکرد خود در فصل نقل و انتقالات تا این لحظه راضی هستید؟
- ما واقعاً مهندسی شده کار را پیش بردیم. نقاط قوت‌مان را حفظ و تقویت کردیم و به جای بازیکنانی که از دست دادیم، چند بازیکن جوان و آینده‌دار را به خدمت گرفتیم. ما تقریباً 10-11 بازیکن را خارج کردیم اما 6-7 بازیکن را گرفتیم که کیفی‌تر هستند. برخی از آنها با توجه به اینکه می‌توانند در این فصل به تیم کمک کنند در سال‌های آینده به عنوان پدیده به تیم‌های دیگر خواهند رفت تا هم در چرخه بازیکنسازی و هم درآمدزایی به باشگاه ما کمک شود. در این بین هم ممکن است بازیکنی را در خط حمله به خدمت بگیریم.

* خیلی‌ها معتقدند از دست دادن یعقوب کریمی به راحتی جبران نمی‌شود.
- یعقوب بازیکن خوبی بود اما در ازای واگذاری آن به باشگاه سپاهان توانستیم 3 بازیکن جدید را جذب کنیم. ضمن اینکه با رفتن خارجی‌ها هم حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان در هزینه‌ها صرفه جویی شد و با یک چهارم این هزینه نفرات کیفی‌تری را به خدمت گرفتیم. در مجموع باید بگویم بدون هزینه اضافه ما تیم خوبی را برای حضور در مسابقات آماده کردیم.

* در حالی قرارداد سوشا مکانی را تمدید کردید که او فصل گذشته حاشیه‌های زیادی را برای تیم نفت ایجاد کرد. آیا نگران تکرار این اتفاقات در فصل آینده نیستید؟
- چنین اتفاقاتی در فوتبال پیش می‌آید. در جایی باید برخورد کرد اما در جای دیگر تغییر دیدگاه به تیم کمک می‌کند. ما در آن مقطع کاملاً از دیدگاه آقای ابراهیم‌زاده حمایت کردیم اما به علت اینکه برای سوشا مکانی هزینه شده بود، از سرمربی وقت تیم خواستیم اجازه دهد این بازیکن در کنار تیم به تمریناتش ادامه دهد. البته با گذشت زمان این مشکل نیز برطرف شد و خود آقای ابراهیم‌زاده در هفته‌های پایانی لیگ از مکانی در ترکیب اصلی تیم استفاده کرد.

* تیم نفت در نیم فصل نخست لیگ در رده‌های پایین قرار داشت اما در نهایت چه اتفاقی افتاد که باز هم تا روز آخر مدعی کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا باشید؟
- ما در نیم فصل نخست یازدهم شدیم اما در نیم فصل دوم در آخرین هفته نتوانستیم با قرار گرفتن در جایگاه چهارم سهمیه آسیایی را بگیریم. اگر وضعیت حاکم بر تیم را تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم بازیکنان تیم نفت در نیم فصل نخست کارت‌های زرد و قرمز بسیاری گرفتند که بسیاری از آنها غیرفنی بود، موضوعی که باعث شد نفرات کلیدی خود را در برخی بازی‌ها در اختیار نداشته باشیم. این خصلت تیم جوان است که بازیکنانش با استرس بازی می‌کنند و چون به تیم تعصب دارند، به علت کم تجربگی زود عصبی شده و بعضاً کارهای غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند. همان اتفاقی که در بازی با استقلال افتاد؛ تیم ما 9 نفره شد و تساوی را با شکست عوض کرد. همچنین دو بازیکن‌مان محروم و دو بازیکن‌مان نیز مصدوم شدند تا لطمات زیادی حتی پس از آن بازی به تیم نفت وارد شود.

* چه اقدامی کردید که این مشکل برطرف شد؟
- یک متخصص روانشناس ورزشی با چندین کارگاه روانشناسی برگزار کردیم تا توانستیم این مشکل را تا حدود بسیار زیادی در تیم حل کنیم. شاید یک سوم و یک چهارم از این جلسات فنی تیم به مسایل روحی و روانی تیم اختصاص داشت. نشست‌هایی که با پخش فیلم و مسایل کمک آموزشی همراه بود. این مساله باعث شد در نیم فصل دوم بازیکنان با آرامش بیشتری در مسابقات به میدان بروند. تنها در بازی با سپاهان ما یک بازیکن اخراجی داشتیم که آن هم به خاطر خطای فنی بود. حتی اخطارهای ما هم کم شد. شاید بخشی از موفقیت‌های تیم در نیم فصل دوم به خاطر برگرداندن شرایط روحی و روانی مطلوب به تیم، کنترل هیجان‌ها و دور کردن مسایل استرس‌زا از بازیکنان بود. ضمن اینکه کادر پزشکی تیم هم توانست به خوبی بازیکنان را با در نظر گرفتن مسایل پزشکی و فیزیوتراپی به مسابقات باز گرداند.

* هدف گذاری شما برای فصل آتی رقابتهای لیگ برتر چیست؟
- باید منطقی نسبت به رده خود در جدول برخورد کنیم. شما نگاه کنید برخی تیم‌ها سه برابر بیشتر از ما هزینه کردند اما در رده‌های پایین‌تری نسبت به تیم نفت قرار گرفته‌اند. ما تیم بسیار جوانی داشتیم که به لحاظ بودجه هم رقم پائینی را در نظر گرفتیم و باید تا سه ماه منطقی باشیم.



* یعنی در این فصل هم برنامه‌ای برای آسیایی شدن ندارید؟
- از ابتدای فعالیت‌های نفت برنامه راهبردی 5 ساله برای این تیم تنظیم شد. ما می‌خواستیم ظرف مدت 5 سال و با بودجه و امکاناتی معقول به لیگ برتر برسیم. شاید برای بعضی‌ها برنامه راهبردی در ایران شوخی باشد اما بر اساس برنامه کارمان را پیش گرفتیم. دو سال در لیگ دسته دوم بودیم و توقع داشتیم دو سال هم در لیگ یک فعالیت کنیم اما با توجه به زیرساخت محکم و برنامه‌ریزی مناسب موفق شدیم در اولین سال به لیگ برتر صعود کنیم. هیچ تیم و باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران وجود نداشته است که پس از یک سال حضور در لیگ دسته اول، لیگ برتری شود. این یک رکورد برای تیم نفت محسوب می‌شود.

* البته شما سه سال سخت و پر حاشیه را در لیگ برتر پشت سر گذاشتید.
- دقیقاً همین گونه است که می‌گویید. در سال اولی که به لیگ برتر آمدیم، با توجه به نحوه برگزاری مسابقه فرصت اندکی برای یارگیری داشتیم و حتی اگر یادتان باشد سازمان لیگ 48 ساعت برای تیم‌هایی از جمله نفت زمان نقل و انتقالات را تمدید کرد و با همان تیم لیگ یکی و به خدمت گرفتن نفراتی که جذب تیم‌های لیگ برتری نشده بودند، به مسابقات پای گذاشتیم. باور کنید در آن سال برخی از بازیکنان که در ارنج اصلی تیم بودند خصوصاً در بازی‌های بزرگ و رویارویی با تیم‌های پرسپولیس و استقلال از کادر فنی می‌خواستند آنها را از ترکیب اصلی تیم خارج کنند. کار بسیار سختی بود.

* در آن شرایط باز هم تیم نفت در لیگ برتر ماند. اتفاقی که کمتر کارشناسی پیش بینی آن را می‌کرد.
- در آن مقطع اگر 100 کارشناس در خصوص تیم‌های سقوط کننده اظهار نظر کرده بودند، هر 100 نفر نفت را یکی از تیم‌هایی می‌دانستند که در انتهای لیگ دهم به دسته اول باز می‌گردد. بسته شدن تیم در دقیقه 90، داشتن بازیکنان کم تجربه و انتقال آن به استان مرکزی که باعث چالش‌های جدی در تیم شد، مولفه‌هایی بود که کارشناسان طبق آن تیم نفت را سقوط کننده می‌دانستند، اما هدف ما این بود تیم را حفظ کنیم. البته در سیاست‌ها و برنامه‌های 5 ساله‌مان برای تیم فوتبال نفت تهران، هرگز تصور و فکر نمی‌کردیم بحث انتقال تیم مطرح شود، موضوعی که تمامی برنامه‌های‌مان را زیر سوال برد.

* تیم نفت برخلاف نخستین حضور در دو دوره گذشته لیگ برتر حتی می‌‎توانست آسیایی شود. دلیل این اتفاقات چه بود؟
- در برنامه‌های استراتژیک ما برای دومین حضور در لیگ برتر قرار گرفتن در جمع 8 تیم بالای جدول در نظر گرفته شده بود. برای حضور در لیگ یازدهم هم با چالش‌های جدی مواجه شدیم و 48 ساعت مانده به آغاز مسابقات، استان مرکزی از تیمداری انصراف داد و تیم را در آن فاصله کمی برای حضور در لیگ برتر جمع و جور کردیم. دوباره همه می‌گفتند نفت یکی از سقوط کننده‌هاست اما با تکیه بر برنامه‌ریزی صورت گرفته، تکیه بر دانش کادر فنی و عملکرد خوب بازیکنان حتی در نیمه فصل اول در بین سه تیم بالای جدول بودیم. البته آن زمان هم می‌گفتند نفت به سرنوشت تیم‌های فجر و برق که نیم فصل اول مدعی قهرمانی بودند اما در نیم فصل دوم سقوط کردند، دچار می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و در روز آخر با اختلاف یک امتیاز سهمیه آسیایی را از دست دادیم.

* در لیگ دوازدهم هم بار دیگر این اتفاق افتاد و نفت در هفته پایانی سهمیه آسیایی را از دست داد.
- برای حضور در لیگ دوازدهم به خاطر عدم توازن مالی کادر فنی خود را از دست دادیم زیرا رقم پرداختی باشگاه فولاد به آقای فرکی و دستیارانش بسیار بالاتر از باشگاه نفت بود. زمانی فرکی را انتخاب کردیم که شش سال خانه نشین بود و خیلی‌ها به خاطر این انتخاب از ما انتقاد کردند، ایشان هم گفت در یک برهه سر نخواستنش دعوا بود ولی امروز اکثر تیم‌های لیگ برتری او را می‌خواهند. در این شرایط برای لیگ دوازدهم برنامه‌ریزی‌مان قرار گرفتن در جزو شش تیم بالای جدول بود و نیم نگاهی به آسیایی شدن داشتیم، خصوصاً در نیم فصل دوم که توقع ما کسب سهمیه آسیایی بود اما به خاطر اتفاقاتی که در برخی دیدارها خصوصاً بازی با استقلال رخ داد و بعد از آن تیم از لحاظ روحی و روانی از هم پاشید و در 4-5 بازی تنها یک امتیاز گرفتیم، باعث شد نتوانیم آسیایی شویم. اگر بازی ما با گهر و درود و یا آلومینیوم دیرتر برگزار می‌شد و بازیکنان ما تا حدودی با تجربه‌تر بودند و غافلگیر نمی‌شدند، با اختلاف امتیاز با تیم چهارم می‌توانستیم به راحتی آسیایی شویم اما این اتفاق نیافتاد.

* با این تفاسیر برنامه شما برای فصل جاری لیگ برتر چیست؟ آیا نفت می‌تواند در این فصل آسیایی شود؟
- امسال با توجه به کاهش بودجه شرایط بهتری داریم. هرچند بسیاری از تیم‌ها سرمایه گذاری بسیاری در این لیگ کردند هدف ما کسب سهمیه آسیایی است. سال های گذشته هم چنین هدفی داشتیم ولی آن را مطرح نمی‌کردیم اما امسال از همین ابتدا می‌گوییم می‌خواهیم آسیایی شویم. داشتن بازیکنان باتجربه، رفع نقاط ضعف و پوشش آنها و پایان یافتن چالش‌های موجود در مورد انتقال تیم نفت به استان مرکزی که روی اعصاب همه نفرات تیم راه می‌رفت، باعث شده است با آرامش بیشتری کارمان را پیش ببریم. هرچند در فوتبال نمی‌توان با قاطعیت صحبت کرد اما تلاش می‌کنیم در بین 10 تیم بالای جدول قرار بگیریم و تا بالای 50 درصد سهمیه آسیایی را بگیریم. این پیش بینی ماست که امیدوارم با برنامه‌ای داریم به آن دست یابیم.

* آیا شما جزو مدیرانی هستید که در کادر فنی دخالت می‌کند و یا بازیکنانی را برای حضور در ترکیب اصلی سفارش می‌کنید؟
- مطلقاً چنین کاری را تا این لحظه انجام نداده و نخواهم داد. من در 34 بازی فصل گذشته تا شروع مسابقات نمی‌دانستم چه نفراتی در ترکیب تیم هستند. البته بعد از بازی نظرم را به کادر فنی می‌گفتم ولی کادر فنی اختیار تام داشت از آن نظرات استفاده کند یا نه.

* در این سه فصل عملکرد حسین فرکی و منصور ابراهیم‌زاده خوب بود اما در این شرایط این سوال پیش می‌آید که آستانه تحمل شما برای حفظ سرمربی تا چه اندازه است.
- شما ببینید در فصل گذشته تیم 5 بازی پشت سر هم باخت و مطبوعات بحث تغییر کادر فنی را مطرح کردند اما من گفتم اگر تیم به لیگ یک هم برود تغییری نمی‌دهم. امسال هم مطمئنم گل‌محمدی در تیم نفت موفق می‌شود و اگر شرایط خاصی هم پیش بیاید، تا آخر از گل‌محمدی حمایت می‌کنم.



* آیا هنوز هم اعتقاد دارید لیگ سیزدهم باید 16 تیمی برگزار شود؟
- باز هم تاکید می‌کنم این قانونی بوده و توسط افراد مرتبط با فوتبال تصویب شده است. بحث موافق و مخالف مطرح نیست بلکه من می‌گویم افراد غیرمرتبط با مسایل اجرایی فوتبال نباید در این مسایل دخالت کنند حتی اگر برعکس این مساله بود و می‌خواستند تعداد تیم‌های لیگ را افزایش دهند، من با تصمیم گیری از سوی افراد خارج فوتبال در خصوص فوتبال مخالف بودم. در یک برهه‌ای اعضای هیات رئیسه، مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ تصمیم گرفتند به خاطر شرایط حاکم بر فوتبال، تعداد تیم‌های لیگ برتر را کاهش دهند. در آن مقطع 18 تیم از این موضوع اطلاع پیدا کرده اما حتی دو خط اعتراض هم ننوشتند. در برنامه 90 هم 80 درصد مردم با 16 تیمی بودن لیگ موافق بودند. تکلیف کاملاً مشخص است و به عقیده من بی‌ثباتی‌ها و تصمیم گیری‌ها از خارج فدراسیون شاکله تشکیلات فوتبال را بی‌هویت می‌کند.

* ولی بسیاری از مدیران در نشست اتحادیه فوتبال نامه 18 تیمی شدن لیگ را امضا کردند و خواستار تحقق یا موضوع شدند.
- به نظر من این رویه درست نیست، برخی از آنها به احترام جمع و در رودربایستی قرار گرفتن، بیانیه را امضا کردند. متاسفانه خیلی از اتفاقات که به ضرر فوتبال است به خاطر رودربایستی‌ها رخ می‌دهد. حتی مسئولان باشگاه نفت آبادان هم به این تصمیم من ابراز گله کردند، باور کنید اگر نفت تهران هم در این شرایط قرار داشت من روی اصولم می‌ایستادم و می‌گفتم باید تصمیم گیری‌ها از درون فوتبال صورت گیرد.

* شما بحث حضور افراد غیرفوتبالی و تاثیر عوامل خارج از این رشته را برای فوتبال مضر می‌دانید، در حالیکه امروز اکثر مدیران باشگاه‌ها غیرفوتبالی هستند...
- اگر واقعاً بپذیریم ورزش و خصوصاً فوتبال یک مقوله تخصصی است، ارکان آن هم باید از نظر تحصیلات و تجربه تخصص لازم را داشته باشد. همان طور که برای پروژه عظیم صنعتی و الکترونیکی نمی‌توان کارشناسان کارنابلد را به کار برد، در ورزش هم باید افراد تحصیل کرده مرتبط با ورزش فعالیت کنند.

* در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید.
- اگر یک مقدار کالبدشکافی کرده و چالش‌های موجود را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم بسیاری از بی‌ثباتی‌ها به دلیل استفاده از افراد غیرمتخصص است. به طور مثال آقای غفوری فرد می‌گفت به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی به کوبا سفر کرده و بازدیدی هم از تاسیسات هسته‌ای آنها داشته است. در آنجا سوالات تخصصی از مسئولان پرسید که آنها متوجه شدند سوالاتش عادی نیست. کوبایی‌ها خطاب به آقای غفوری‌‌فرد گفتند آیا در ایران آنقدر فارغ التحصیل دکترای فیزیک هسته‌ای هست که شما را به فعالیت در تربیت بدنی ترغیب کردند و یا اینکه آنقدر متخصص ورزشی کم است که مجبور شدند از شما در این بخش استفاده کنند؟. این مساله گویایی بسیاری از اتفاقات امروز ورزش است. اگر شعار ورزش عمومی می‌دهیم باید از متخصصان دانشگاهی در امر ورزش استفاده شود، کسانی که سال‌ها در رشته‌ های مختلف تجربه اندوزی کرده‌اند، موضوعی که باعث موفقیت می‌شود.

* در این شرایط نگران نیستید، برکنار شوید؟
- در این مدت که در باشگاه نفت هستم تنها یکی دو مورد پاداش به خاطر موفقیت‌های تیم دریافت کردم و گرنه همین حقوق ثابت را می‌گیرم. سه مرتبه استعفا داده‌ام اما آن را قبول نکردند، پس نگرانی از این موضوع ندارم که به خاطر اظهاراتم بخواهند من را برکنار کنند.

* امروز به عنوان یکی از اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال فکر نمی‌کنید زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون به تاخیر افتاده است؟
- امروز تیم ملی فوتبال ایران در شرایط حساسی قرار دارد و چنین مباحثی حتی اگر یک درصد هم به تیم ملی لطمه بزند، مطرح کردن آن در این زمان درست نیست. امروز باید همه پشت سر تیم ملی باشند و به موفقیت آن کمک کنند و چنین حاشیه‌هایی را درست نکنند. قطعاً در آینده و پس از صعود تیم ملی به جام جهانی زمان زیادی برای بیان این مسایل است.

* مسابقات تیم نفت در این فصل در ورزشگاه تختی برگزار می‌شود یا دستگردی؟
- طی روزهای گذشته قرارداد رسمی با مسئولان ورزشگاه دستگردی امضا کردیم اما تمرینات‌مان همچنان در تهرانسر برگزار خواهد شد.

* در این شرایط آیا امکان میزبانی از سرخابی ها در مسابقات لیگ سیزدهم را دارید؟
- مهدی تاج سرپرست سازمان لیگ به ما قول داده است که بازی‌های فصل آینده نفت با استقلال و پرسپولیس که ما میزبان هستیم در ورزشگاه بی‌طرف و یا تختی برگزار شود. متاسفانه فصل پیش ناگهان اعلام کردند، بازی نفت با پرسپولیس در ورزشگاه تختی برگزار نمی‌شود. ما به این موضوع اعتراض کردیم اما کسی به اعتراض‌مان رسیدگی نکرد. اعتقاد بر این بود که ورزشگاه تختی شرایط میزبانی این بازی را نداشت اما موقعیت استراتژیک این ورزشگاه، پارکینگ‌هایی که دارد و استانداردهای لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تماماً بیانگر این است که می ‌توان مسابقات را در این ورزشگاه برگزار کرد.



* در این شرایط آیا می‌توان امنیت تماشاگران را هم تضمین کرد؟
- با توجه به شرایط ورزشگاه تختی فکر نمی‌کنم مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد، ضمن اینکه واقعاً حیف است ما ورزشگاهی به این مجهزی داشته باشیم و بودجه بسیاری برای تجهیز آن صرف شود اما بلااستفاده بماند. شما نگاه کنید میانگین تماشاگران در دیدارهای فصل گذشته ما با استقلال و پرسپولیس کمتر از 10 هزار نفر بود و فرقی نداشت این بازی در آزادی برگزار شود یا تختی. این ظلم به باشگاه نفت است که یک قانون برایش نادیده گرفته شود. به اعتقاد من برای فصل آینده باید طوری برنامه‌ریزی کرد که بتوانیم از امتیاز میزبانی خود استفاده کنیم. بنده فکر می‌کنم در این دو سال ارتباطات خارج از زمین بازی این دو باشگاه باعث شد، دیدارمان با آنها در تختی برگزار نشود.

* در صورت برگزاری مسابقات در ورزشگاه تختی آیا خواستار رعایت قانون 10 درصدی واگذاری صدها تماشاگر این دو تیم هستید؟
- من هرگز بحث 10 درصد را مطرح نکردم و خواسته هایمان غیرمنطقی نیست. نمی‌خواهیم کسی از دیدن فوتبال محروم شود. اصلاً 90 درصد ظرفیت را به آنها بدهید. حرفم این است باید ورزشگاهی که استانداردهای AFC را دارد، میزبان چنین بازی‌هایی شود. مگر ورزشگاه‌های شهرستان‌ها شرایط بهتر از تختی دارند؟ ما نباید مشکلات را به گردن ادارات مختلف بیاندازیم و بعد محل بازی را تغییر دهیم. امیدوارم مهدی تاج به قولی که دادند عمل کنند و در لیگ آتی ورزشگاه تختی میزبان دیدارهای نفت با سرخابی‌های پایتخت باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر