چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 12792
تاریخ انتشار: 21 تير 1394 09:55

به گزارش راه امروز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره آخرین ساعات باقی مانده تا پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته ای، نوشت: در نبود هیچ اعلامیه رسمی پس از گذشت 11 روز از ضرب الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات هسته ای ایران، مردم به بالکن های هتل محل مذاکره چشم دوخته اند تا شاید دریابند آیا توافق نزدیک است.


در پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی آمده است: روز شنبه در یکی از این بالکن ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدت زیادی را در آفتاب سپری کرد. در حالی که تلاش های دیپلماتیک ادامه داشت، ظریف در حالی که لبخند عمیقی برلب داشت، مشغول مطالعه مطلبی بود که به نظر می رسید پیش نویس توافقنامه باشد - 20 صفحه با حدود 80 صفحه ضمیمه.


این روزنامه در ادامه می نویسد: از طرف دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در توئیتی از وجود اختلاف های دشواری خبر داد که باید حل شوند اما غروب شنبه پس از یک نشست محوری با ظریف مطلبی برای بیان کردن نداشت.


خبرگزاری چینی شین‌هوآ نیز در گزارشی احتمال توافق نهایی هسته‌ای ایران در روز یکشنبه(امروز) را نزدیک دانست و نوشت: در حالی که رایزنیهای فشرده هسته‌ای در وین همچنان ادامه دارد امروز احتمال توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ در پایتخت اتریش وجود دارد.


خبرگزاری شین‌هوآ در ادامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد: «نزدیکی نظرات همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و احتمال و انتظار یک توافق نهایی در روز یکشنبه وجود دارد».


این منبع که خواستار عدم انتشار نامش شده افزود: «کاهش اختلافات و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و مرحله نهایی مذاکرات فرارسیده است».


خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 شب گذشته را به ادامه رایزنی‌های هسته‌ای‌شان در وین اختصاص دادند که این نشان دهنده فرا رسیدن لحظه تصمیم‌گیری نهایی است.


این خبرگزاری می نویسد: ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 یعنی روز دوشنبه 13 ژوئیه نیز در حال نزدیک شدن است و هر دو طرف مذاکره کننده تلاش می‌کنند تا با حضور وزرای امور خارجه پرمشغله‌شان به 13 سال بن بست سیاسی برسر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.


لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در پانزدهمین روز از این رایزنی‌ها در وین گفت: همه چیز روی میز است و اکنون لحظه تصمیم‌گیری است. یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نیز گفت که 98 درصد متن توافق تکمیل شده است و مذاکره کنندگان در حال حاضر باید تصمیمات سیاسی بگیرند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه به نظر می‌آید لغو تحریم‌های تسلیحاتی یکی از موضوعات باقیمانده در این مذاکرات باشد. ایرانی‌ها می‌گویند که محدودیت‌های تبلیغاتی سازمان ملل علیه تهران باید پس از حصول یک توافق نهایی لغو شوند.


شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز در خبری اعلام کرد که دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.


شبکه تلویزیونی المیادین نیز اعلام توافق در ساعات آینده را محتمل دانست و اعلام کرد:هم اکنون مذاکرات تعیین کننده‌ای میان وزرای خارجه آمریکا و ایران با حضور مسئول سیاست خارجی آمریکا آغاز شده و احتمال بالایی وجود دارد که امروز یا فردا توافق اعلام شود.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر