جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 12733
تاریخ انتشار: 18 تير 1394 15:18
کارشناسان با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترک صنایع ایران و ایتالیا عنوان کردند

خیز ایتالیا برای همکاری صنعتی با ایران

فرشته فریادرس – گروه صنعت: با توجه به ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع بین ایتالیا و ایران خبرها حاکی از همکاری‌های بیشتر این دو کشور به‌ویژه در عرصه صنعتی در آینده‌ای نزدیک است.

از این رو اتاق‌های مشترک بازرگانی می‌توانند به‌عنوان بازویی توانمند در این زمینه، فرصت‌های موجود را برای مشارکت صنایع ایرانی و ایتالیایی شناسایی کرده و به منظور حل مشکلات در این مسیر گام بردارند. این درحالی است که به تازگی فعالان صنعتی و اقتصادی ایتالیا در نشستی مشترک با فعالان ایرانی خواستار ارائه تجربیات و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک شده‌اند. در این گزارش در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی همکاری مشترک بین ایران و ایتالیا در عرصه صنعتی پرداخته شده است.
سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران به تازگی بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترک صنایع دو کشور در بازار ایران تاکید کرده و گفته است که اتاق‌های مشترک باید امکانات و فرصت‌های موجود را برای مشارکت صنایع ایرانی و ایتالیایی شناسایی و به منظور حل مشکلات موجود در این مسیر با یکدیگر همکاری کنند.پییر لوئیجی داگاتا در نشست مجمع عمومی عادی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع و معادن ایران و ایتالیا با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور افزود: در طول سالیان گذشته همواره رابطه خوبی میان این دو کشور برقرار بوده و اکنون نیز کشور متبوع بر گسترش روابط اقتصادی با ایران در صورت به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تاکید دارد.وی گفت: در طول سالیان گذشته، اتاق‌های مشترک دو کشور تلاش کرده‌اند موانع موجود در مسیر روابط تجاری با یکدیگر را برطرف کنند و همچنین از مشارکت اقتصادی بنگاه‌ها حمایت کرده‌اند.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران، بافت اقتصادی کشور خود را متشکل از بنگاه‌های کوچک و متوسط دانست و افزود: این واحدهای اقتصادی در تمام مناطق ایتالیا پخش شده‌اند و از طریق شراکت با بنگاه‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند.
نقش مهم ایتالیا در صنایع کلیدی ایران

احمد پورفلاح، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران با اشاره به همکاری مشترک صنعتی این دو کشور در گذشته به صمت گفت: به‌طور کلی ایتالیا از دیرباز در تجهیز و فناوری بسیاری از صنایع کلیدی نقش داشته است. به‌طور مثال در صنعت نساجی، فولاد، خودرو، لوازم خانگی و حتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی «ایتالیا» نقش تعیین‌کننده‌ای بازی کرده است.وی در ادامه افزود: این در حالی است که در سال‌هایی که با مسئله تحریم‌ها روبه‌رو بوده‌ایم، ناگزیر شدیم به استفاده از فناوری‌های کشورهایی که در صنعت چندان موفق نبوده‌اند روی بیاوریم که همین امر سبب شد صنایع دچار عقب‌ماندگی شود. پورفلاح معتقد است ایتالیا در بداخلاقی‌هایی که دیگر کشورها با ایران در زمان تحریم‌ها داشته‌اند، هیچ‌گاه دخالتی نداشته است. وی افزود: با وجود چنین شرایطی توانسته‌ایم در این سال‌ها همکاری‌های خوبی با این کشور داشته باشیم، با این حال صنایع ناگزیر به استفاده و تغذیه از فناوری‌های دست دوم و سوم شدند.رییس اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها کشور به شرایط عادی برگردد تا با کشوری نظیر ایتالیا که تراز تجاری با آن همواره مثبت بوده، بتوانیم همکاری‌های خود را از سر بگیریم. در همین حال آمار فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد که می‌توان به شرایط اولیه بین دو کشور از نظر گردش مالی دست یافت هرچند که این امر نیاز به زمان دارد. پورفلاح با بیان اینکه ایتالیا تجربه بسیار موفقی در زمینه بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی دارد، گفت: با توجه به چنین سابقه‌هایی، این خیز برای استفاده از تجربیات موفق این کشور برداشته شده و امیدواریم با ایجاد شرایط بهتر بتوانیم تجربیات این کشور را به نحو مطلوب انتقال دهیم.
انتقال تجربیات موفق صنعتی ایتالیا
پورفلاح ادامه داد: با توجه به ارتباطات خوبی که با مسئولان و بخش بازرگانی کشور ایتالیا در تهران داریم، می‌توانیم نسبت به انتقال توانمندی‌ها و فناوری‌های مدرن صنعتی این کشور اقدام کنیم. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد برای توسعه صنعتی کشور بهره برد، عنوان کرد: با توجه به اینکه اتاق ایران و ایتالیا بزرگترین و قدیمی‌ترین اتاق مشترک اروپایی به شمار می‌رود و هم‌اکنون حدود ۳هزار عضو در اتاق ایران و ایتالیا حضور دارد، همین امر ظرفیت بسیار بالایی را برای انتقال تجربه‌های موفق ایجاد می‌کند تا زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم شود. وی ادامه داد: همواره سعی بر این بوده که تجربه موفق ایتالیا در بنگاه‌های کوچک و متوسط را به داخل انتقال دهیم تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. از همین رو با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز پژوهش‌های مجلس، ضرورت ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی در لایحه رفع موانع تولید و ارتقای نظام پولی و مالی دیده شد. وی با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی در این زمینه در دستور کار اتاق مشترک ایران و ایتالیا قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به امیدی که به توافق هسته‌ای وجود دارد، هیات‌های زیادی از ایتالیا وارد کشور شدند که بر این اساس در آینده نزدیک کنگره‌ای برای دستیابی به اهداف مورد نظر در «رم» برگزار خواهد شد.
تجربه موفق ایتالیا در صنایع کوچک و متوسط
همچنین حسین گروسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این‌باره به صمت گفت: کشور ایتالیا در زمره کشورهای موفق در راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط است. همچنین در ایجاد شهرک‌های صنعتی از تجربه خوبی برخوردار است که می‌توانیم از تجربه موفق این کشور در داخل کشور استفاده و برای انتقال تجربه‌های آنها اقدام کنیم.وی افزود: در گذشته ایتالیا بیشترین نرخ بیکاری را در بین کشورهای اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است، اما یکی از راهکارهایی که برای حل معضل بیکاری توسط کارشناسان این کشور ارائه شد، ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط زودبازده و شهرک‌های صنعتی بود که سبب شد نرخ بیکاری در این کشور کاهش یابد. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ایتالیا از تجربیات خوبی در دیگر زمینه‌های صنعتی نیز برخوردار بوده و یک کشور صنعتی به شمار می‌رود. به‌طور مثال در «صنایع فولادی» می‌توان از تجربیات آن استفاده کرد. گروسی با بیان اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران می‌تواند به انتقال هرچه بیشتر فناوری‌های جدید کمک کند، تصریح کرد: انتقال تجربیات موفق در زمینه ایجاد صنایع مدرن، تبادل اطلاعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز از طریق تبادل همکاری امکانپذیر است. بنابراین، این نوع همکاری‌ها می‌تواند منجر به حرکت رو به جلو در صنایع شود. البته توجه به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که تبادل تجربه‌ها باید به صورت دو طرفه باشد. گروسی یکی از راهکارهای آشنایی ایران با صنایع و بازار ایتالیا را برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین دو کشور عنوان و بیان کرد: بازرگانان و صاحبان صنایع می‌توانند از طریق برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها با صنایع و فناوری‌های جدید این کشور آشنا شوند. بنابراین در صورت همکاری مشترک می‌توان ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی مورد نیاز کشور در حوزه‌های مختلف را وارد کرده و مورد استفاده قرار داد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به بستر مناسب ایتالیا در صنایع پایین‌دستی فولاد و توانایی ایران در صنایع معدنی می‌توان اقدامات مشترکی انجام داد که برای هر دو کشور صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، در طول سالیان گذشته، اتاق‌های مشترک ایران و ایتالیا همواره تلاش کردند تا موانع موجود در مسیر روابط تجاری با یکدیگر را برطرف کنند. از این‌رو امید است که با دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ این نوع همکاری‌ها به‌ویژه در عرصه صنعتی تداوم داشته باشد تا بتوانیم از تجربیات موفق کشور ایتالیا به‌ویژه در زمینه ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی و زودبازده بهره کامل ببریم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر