دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 12630
تاریخ انتشار: 12 تير 1394 08:43

سید فاضل موسوی: طرفین مذاکرات همچنان به بررسی اختلافات در وین مشغولند؛ حال اگر نتیجه توافق به تعویق هم بیفتد به نظر می‌رسد که برای رسیدن به یک توافق خوب ایرادی ندارد که چند روزی بیشتر زمان مذاکرات تمدید شود. طرفین روی برخی از مسائل داخل پرانتز بررسی کارشناسانه انجام داده و به نقطه‌های حساس هم رسیده‌اند. 95درصد توافقات حاصل شده و اتفاق خاصی که بخواهد به توافق آسیب بزند نخواهد افتاد اما روی برخی مسائل جزئی که در ایران و آمریکا عده‌ای از آن به نفع خود برای اخلال و سنگ‌اندازی بهره می‌برند اختلاف وجود دارد و از این رو طرفین می‌خواهند که حتی این اختلافات حداقلی هم وجود نداشته باشد و مذاکرات به یک نتیجه برد- برد برسد.

از این رو در این راستا با احتیاط گام برمی‌دارند و زمان بیشتری می‌گذارند تا به صورت فنی روی مسائل مورد اختلاف باقیمانده برای حصول یک توافق خوب تلاش کنند. به عقیده من اتفاق خوبی خواهد افتاد و نگرانی‌ها هم در این راستا بیهوده است چون کمتر در مذاکراتی در دنیا برای چنین موضوعی وقت جدی و کارشناسانه گذاشته می‌شود و این مساله هم معمولا برای رسیدن به یک نتیجه خوب که منافع دو طرف را هم در پی داشته باشد، زمانبر است. طبیعی است طرف غربی هم منافعش را در مذاکره در اولویت قرار دهد ولی این توافق از پختگی لازم در چارچوب قوانین داخلی و بین‌المللی که می‌تواند در هر دو طرف گفت‌وگو حاکم باشد، برخوردار است. درنهایت همانطور که مشاهده می‌کنیم، مذاکرات به شرایط حساسی رسیده، مشورت‌های لازم انجام می‌شود و دو طرف درحال ارزیابی و تصمیم‌گیری درمورد بیانیه لوزان هستند.

به‌نظر می‌آید که مشکل جدی‌ای در روند مذاکرات وجود نخواهد داشت بالاخره هر توافقی ممکن است ایده‌آل طرفین نباشد ولی بهترین توافق ممکن در آن شرایط باشد. مذاکرات تا به امروز روند سخت اما خوبی در پیش گرفته و درنهایت می‌توان به حصول توافق نهایی امیدوار بود هرچند در مورد نتیجه خوب و مصالحه‌آمیز در مذاکرات احتیاط‌هایی صورت می‌گیرد. دو طرف در اصل قضیه احتیاط می‌کنند تا در زمان مناسب به یک نتیجه خوب و برد- برد برسند و این مساله ناخوشایند به نظر نمی‌رسد زیرا همانطور که در داخل کشور ما دلواپسان وجود دارند در داخل آمریکا نیز اوباما در کنگره با جمهوریخواهان مواجه است هرچند که هم جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها در آمریکا به یک دولت خدمت می‌کنند اما واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که نگاه دموکرات‌ها با جمهوریخواهان نسبت به همه چیز متفاوت‌است. در طول تاریخ 250ساله آمریکا همواره دموکرات‌ها منطقی‌تر بودند.


 اگر گذری کوتاه هم به تاریخ داشته باشیم پس از اینکه کارتر برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شد یکی از افرادی که اهرم فشار را بر گردن پهلوی نهاد، کارتر بود. طرفین غربی و ایرانی مذاکرات به‌دنبال این هستند که حداقل انتقاد به این توافق وارد شود و ما هم در داخل چون بدقولی‌ها و زیاده‌خواهی‌های زیادی از آمریکا دیده‌ایم انتظارمان این است که تیم مذاکره‌کننده برای احتیاط بیشتر به انتقادهای منتقدان هم توجه کند تا بعدها جای اما و اگری باقی نماند. درنهایت باید بازهم یادآور شد که به هیچ عنوان مهم نیست که زمان مذاکرات چقدر طول می‌کشد مساله مهم این است که توافق خوب در نهایت حاصل شود. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر