دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 12444
تاریخ انتشار: 06 تير 1394 08:05

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به زمان تعیین شده در بیانیه مطبوعاتی لوزان سوئیس نزدیک می شود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز عازم وین می شود. ظریف روز گذشته در پیام توئیتری اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری گفته است همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند ایرانیها به دنبال یک توافق موقر هستند و زیاده خواهی را برنمی‌تابند. ظریف تاکید کرده است به وین می‌رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را بدست آوریم.


این اظهارات در حالی از سوی محمدجواد ظریف مطرح می شود که بسیاری از رسانه های خارجی از دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای ایران خبر داده و نسبت به این دور از مذاکرات خوشبین هستند.


اما همین خوش بینی و انتشار اخبار امیدوار کننده از مذاکرات هسته ای موجب شده است در روزهای های اخیر بازار بورس تهران در شرایط ویژه قرار بگیرد و برای دومین هفته متوالی با رشد 2 درصدی مواجه شود.


بر همین اساس شاخص کل بورس که در تاریخ 22 خرداد با قرار گرفتن در سطح 62 هزار و 323 واحد در کف ارزش یک ماهه قرار داشت در روز چهارشنبه هفته گذشته به 64 هزار و 887 واحد رسیده است که اوج میزان شاخص در یک ماه اخیر است.


آمارهای موجود نشان می دهد در 4 دوره اخیر مذاکرات هسته ای همواره پیش از پایان مذاکرات و در جریان برگزاری آن بازار بورس ایران در شرایط ویژه ای قرار گرفته و رشد قابل توجه شاخص را تجربه کرده است. اما پس از پایان مذاکرات هیجان وارد شده به بازار تخلیه شده و شاخص کل بورس به روند نزولی باز گذشته است.


هم اکنون نیز در حالی که مذاکرات هسته ای در وین به روزهای حساس خود نزدیک می شود باز هم بازار بورس شرایطی شبیه با شرایط دورهای اخیر مذاکرات را تجربه می کند. در همین رابطه کارشناسان اقتصادی معتقدند فعالان بازار باید با دقت بیشتر و آینده نگری مناسب در بازار سرمایه گذاری کنند چرا که ممکن است در صورت تمدید مذاکرات هسته ای باز هم شاخص کل بورس در مدار نزول قرار بگیرد.


در همین رابطه علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در توصیه به سهامداران خرد تاکید کرد که تحت تاثیر عوامل روانی و برخی اخبار، هیجانی نشده و از مشاوره اشخاص حرفه‌ای و شرکت‌های فعال در بورس برای تنظیم رفتار خود استفاده کنند.


وزیر اقتصاد گفت: تجربه نشان می‌دهد که در یکی دو سال گذشته رفتار هیجانی همواره به ضرر سهامداران خرد در بازار تمام شده است.


طیب نیا با اشاره به عوامل روانی و اخبار هیجانی به عنوان یکی از گزینه های موثر بر تحولات در بازار سرمایه گفت: در حالی بازار سرمایه نسبت به برخی خبرها حساسیت بیشتری نشان می‌دهد که در این میان با توجه به این‌که بخش عمده فعالان در بازار اشخاص حقیقی و سهامداران خرد بوده و اطلاعات اقتصادی کافی ندارند، اغلب با این خبرها هیجانی شده و دچار رفتار نادرستی در معاملات روزمره نشان می دهند.


اما کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت دستیابی به توافق نهایی و لغو تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران بازار بورس وارد فاز جدیدی خواهد شد.


به اعتقاد کارشناسان نخستین تغییری که در اثر گشایش‌های هسته‌ای ایجاد می‌شود، افزایش انتظارات از سودآوری شرکت‌ها است که به طور کلی روی سطح عمومی قیمت نمادهای فعال در بورس تهران اثر مثبتی خواهد داشت.


در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس گفت: بورس کشور در بلندمدت به طور میانگین سودآوری بیشتر و حتی چند برابری نسبت به دیگر بازارها نظیر مسکن و ارز دارد و این روند ادامه خواهد داشت. در این میان افزایش شاخص بورس در سال های 91 و 92 به دلیل جهش نرخ ارز بود در حالی که نرخ رشد اقتصادی کشور روند خوبی نداشت.


عضو شورای عالی بورس گفت: در قانون حمایت از تولید هم دولت به بازار سرمایه توجه خوبی نشان داده است و با ایجاد رونق در بخش های واقعی اقتصاد می توانیم به روند مثبت بازار سرمایه امیدوار باشیم.


پورابراهیمی درباره تأثیر لغو احتمالی تحریم ها در بازار سرمایه هم افزود: این تأثیرگذاری حداکثر 25 درصد خواهد بود و این طور نیست که با لغو تحریم ها همه مسائل و چالش های بازار سرمایه برطرف شود بلکه حداکثر مانند سال 1391 خواهد بود.


وی گفت: قیمت سهام برخی شرکت ها و صنایع به کف رسیده و این گونه سهام از ظرفیت بالایی برای سودآوری برخوردار هستند.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر