جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 12360
تاریخ انتشار: 03 تير 1394 12:13

فرارو- مقابله با مؤسسات مالی غیرمجاز نیاز به عزم مجموعه حاکمیت دارد. یک کارشناس مسائل اقتصادی بابیان این مطلب گفت: از همه حاکمیت صحبت می‌کنم زیرا این مؤسسات در برخی از نهادهای قدرت نفوذ دارند.

این روزها هشدارهای پیاپی در مورد ادامه حیات مؤسسات مالی غیرمجاز، توجه به فعالیت‌های آنان را بیشتر کرده است. مقابله با این مؤسسات اکنون آن‌قدر موردتوجه کارشناسان و رسانه‌های اقتصادی است که از سویی به صحبت‌های مشاور رییس‌جمهور کشیده می‌شود و از سوی به اعتراض در خصوص یک برنامه تلویزیونی.

نگرانی کارشناسان اقتصادی از این بابت است که عدم نظارت و کنترل بانک مرکزی بر این مؤسسات سبب می‌شود آنها بر اساس اصول بانکداری عمل‌نکرده و اکنون با بحران مالی مواجه باشند. انحلال موسسه میزان در خراسان نمونه‌ای است تا جدی بودن این نگرانی‌ها را ثابت کند.

در این میان از بانک مرکزی و دولت بیش از هر کس دیگری انتظار می‌رود در مسیر مقابله با این مؤسسات اقدامات جدی داشته باشند. به خاطر همین است که وقتی اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور می‌گوید: «دولت ضامن موسسه‌های مالی و اعتباری بدون پروانه فعالیت نیست». می‌توان پرسید «همین؟» مگر می‌شود دولت به همین سادگی خودش را از یک مسئله به این مهمی که اقتصاد کشور را با خطرات جدی مواجه کرده است کنار بکشد؟

وقتی ترکان با تأکید بر اینکه هیچ واحد صنفی بدون پروانه فعالیت نمی‌تواند دایر باشد، از ادامه حیات این مؤسسات انتقاد می‌کند و می‌پرسد «چگونه است که این موسسه‌ها که تابع قانون بانک مرکزی نیستند و پروانه فعالیت ندارند با شعبه‌های مختلف دایر هستند و فعالیت می‌کنند؟» از سویی باید امیدوار شد که مسئولان دولتی در فکر مقابله به آنها هستند و از سوی باید نگران شد که به طرح مسئله و شرح مصیبت ختم شود. انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه در قوای مجریه و قضاییه اقدامات عملی و جدی در این خصوص داشته باشند.

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فرارو بابیان اینکه بنا بر اطلاعات کارشناسی که در اختیار داردم 200 هزار میلیارد تومان از 700 هزار میلیارد نقدینگی کشور در اختیار همین مؤسسات غیرمتشکل است، گفت: حدود یک‌سوم از پول کشور در دست یکی از مهم‌ترین کانون‌های فساد در اقتصاد کشور است و به نظر بنده این‌یک فاجعه است.

وی افزود: بررسی سوابق دارندگان این مؤسسات و سوابق آنها نشان ‌می‌دهد که عموماً از طریق رانت در اقتصاد دولتی درآمدی به دست آورده و یک طبقه جدید تشکیل داده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه این طبقه برای اقتصاد کشور خطرناک هستند، گفت: این‌ها با دلالی، فرار مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی مانند قاچاق، پول‌شویی و ... توانسته‌اند درآمد قابل‌توجهی به دست آورند و کوچک‌ترین دغدغه‌ای در مورد رشد تولید و اقتصاد ملی ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت می‌تواند بابیان اینکه در مقابل این‌ها پاسخگو نیستیم، خود را کنار بکشد؟ گفت: توجه داشته باشید که مجموعه حاکمیت شامل قوای مجریه، قضاییه، مقننه باید به این نتیجه برسد که با این‌ها مقابله کند مانند موسسه میزان که اخیراً منحل شد. از مجموعه حاکمیت می‌گویم زیرا این مؤسسات در برخی نهادهای قدرت نفوذ دارند.

پازوکی افزود: در این مملکت اگر یک مغازه لبنیاتی بدون مجوز باز شود، فردا آن را پلمپ می‌کنند پس چطور یک موسسه مالی بتواند بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت نباید با این‌ها مماشات کند، گفت: ازآنجایی‌که می‌دانیم این‌ها خیلی قدرتمند هستند و حتی ممکن است بتوانند دولت را نیز با مشکل مواجه کنند، اعتقاددارم بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که با مردم صادق باشد. همه تخلفات و موارد غیرقانونی را به مردم بگویند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه شفافیت از نان شب در اقتصاد کشور واجب‌تر است، گفت: مردم به آقای روحانی رأی دادند چون فکر می‌کردند که از حقوق ‌آن‌ها دفاع می‌کند لذا انتظار می‌رود که دولت با شفافیت در این عرصه اقدام کرده و همه مسائل را به مردم بگویند. اگر بهای مقابله با این مؤسسات استعفای رییس دولت هم باشد باز انتظار می‌رود که در مقابل حقوق مردم کوتاه نیایند.

وی افزود: از بانک مرکزی و دولت تقاضا می‌کنم که کسانی که به بانک آریا مجوز دادند را محاکمه کند. حتی فهرست کسانی که در دولت احمدی‌نژاد مجوز صرافی گرفتند و سوابق فعالیت‌ آن‌ها را منتشر کنند. بانک مرکزی که در دولت نهم و دهم صندوق‌دار دولت بود باید مجاری فساد در این دولت‌ها را به افکار عمومی معرفی کند. رسانه‌ها و مطبوعات آزاد باشند و در سایه شفافیت این مسائل حل شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر