دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 12350
تاریخ انتشار: 03 تير 1394 11:48
هرگونه جوسازی و فشار رسانه‌ای علیه هیأت‌رئیسه مجلس درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای غیرمنطقی است


عوض حیدرپور:  با هماهنگی نمایندگان و اصلاحات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، نقاط منفی و نواقص در این حوزه از بین رفت و آنچه موردنظر شورای‌عالی امنیت ملی بود، محقق شد. اما از زمان بررسی این طرح هجمه سنگینی از سوی برخی رسانه‌ها و مطبوعات علیه مجلس، نمایندگان و اعضای هیأت‌رئیسه مجلس آغاز شده است. منتقدان در مطالب خود عنوان می‌کنند که اقدام پارلمان در اصلاح طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای خلاف آیین‌نامه بوده و مورد تایید تمام نمایندگان نیست. این درحالی است که اصلاح صورت‌گرفته در صحن علنی با حضور نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف سیاسی صورت گرفت.

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه 31 خردادماه مجلس با کلیات طرح صیانت از حقوق هسته‌ای با 199 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 283 نماینده حاضر موافقت کردند. بر اساس اعلام رئیس مجلس در این طرح چارچوب‌های مورد تایید مقام معظم رهبری و شورای‌عالی امنیت ملی لحاظ شده است و جزئیات آن قرار است در روز سه‌شنبه هفته جاری بررسی شود. اما باید درنظر داشت که هرگونه جوسازی علیه هیأت‌رئیسه مجلس درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای غیرمنطقی است چراکه هیأت‌رئیسه مجلس هیچ دخالتی نسبت به اصلاح طرح مذکور نداشت.

از زمانی که این طرح مجلس مطرح شد، عده‌ای از منتقدان و رسانه‌ها انتقاداتی را نسبت به هیأت‌رئیسه آغاز کردند، اما بر اساس قانون هیأت‌رئیسه مجلس موظف است که هماهنگی لازم در تمام مسائل به‌ویژه موضوعات مهم و اساسی کشور را انجام دهد. در نشست‌هایی که طی روزهای گذشته در مجلس درباره این طرح برگزار می‌شد، طراحان طرح که از گرایش‌های سیاسی و فراکسیون‌های مختلف مجلس بودند، با هماهنگی لازم دست به اصلاح طرح مذکور زدند تا طرح موردقبول تمام نمایندگان قرار گرفته و تمام خواسته‌های شورای‌عالی امنیت ملی تأمین شود. قطعا هیأت‌رئیسه مجلس هیچ دخالتی نسبت به اصلاح طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای نداشت و با هماهنگی طراحان و پیشنهادهندگان، هیأت‌رئیسه تنها پذیرفت که کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تغییرات و اصلاحات مربوطه را انجام دهد. اقدام نمایندگان مجلس در اصلاح طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای یک امر معمولی و قانونی بود و به هیچ‌وجه این اقدامات خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس نیست. ‌

هرگونه جوسازی و فشار رسانه‌ای علیه هیأت‌رئیسه مجلس درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای غیرمنطقی است. در واقع کمیسیون امنیت‌ملی همه ملاحظات لازم برای اینکه مجلس درباره این طرح یک اجماع کامل داشته باشد رارعایت می‌کند، البته در طرحی که در کمیسیون امنیت بررسی شد، برخی از نمایندگان پیشنهاداتی داده بودند که این پیشنهادات تأمین‌کننده نظرات شورای‌عالی امنیت ملی نبود و به همین دلیل قرار نهایی این شد که نظرات شورا کاملا اعمال شود.

* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر