دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 12049
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1394 07:13
نمی دانم چه کسی در هیأت رئیسه با استانی شدن انتخابات مخالف است



 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور پیرامون طرح استانی ـ شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابی انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند.


به گزارش «تابناک»، در حین بررسی این طرح، جمعی از نمایندگان طی پیشنهادی، خواستار مسکوت ماندن این طرح‌ شدند؛ اما وکلای ملت پس از شنیدن نظریات موافق و مخالف به پیشنهاد مسکوت ماندن طرح استانی- شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس مخالفت کردند.

این در حالی است که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، چندی پیش در خصوص این موضوع گفته بود: ما در مجمع راجع به صلاحیت نمایندگان و همچنین انتخابات استانی شهرستانی بحث نکرده‌ایم؛ البته این طور که به نظر می رسد، طرح استانی شهرستانی است و استانی صرف نیست. یعنی هم مردم در شهرستان ها باید به نمایندگان رأی بدهند و هم در استان؛ که اگر چنین باشد به سیاست های ما در مجمع نزدیک تر است البته نمی گوییم با این طرح توافق داریم، ولی اگر استانی صرف باشد، مقداری با دیدگاه های مجمع متفاوت است.

بنا بر این گزارش، در‌باره استانی شدن انتخابات با اینکه اکثر نمایندگان با آن موافق هستند و حتی یک بار نیز کلیات آن در صحن علنی تصویب شد، نگرانی هایی وجود دارد. برخی از نمایندگان نگران این هستند که در صورت استانی شدن انتخابات، دیگر نتوانند وارد مجلس شوند و گروه‌ها و جناح‌های سیاسی که‌ طرفدار بسیاری دارند، دارای بیشترین رأی باشند.

نمایندگان مخالف بر این باور هستند که کاندیداهای مستقل، فرصت حضور در مجلس را نخواهند داشت. از سوی دیگر نمایندگان ‌موافق، این کار را ‌گامی بزرگ به سوی حزبی شدن انتخابات می دانند و بر ای باورند‌، در این صورت نمایندگان حاضر در مجلس نماینده احزاب در مجلس خواهند بود.

دکتر مسعود پزشکیان در گفت‌و‌گوی خو‌د با تابناک با اشاره به این موضوع گفت: چیزی که در مجمع تشخیص نظام مطرح بود، اینکه می خواستند استانی شدن را انتخابات ‌در سیاست های کلی نظام بیاورند، ولی ‌این کار را نکردند. قانون‌گذاری مربوط به مجلس است و اگر مجلس این را مصوب کند و شورای نگهبان هم به آن جواب دهد، احتمالا به انتخابات امسال برسد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا این بحث این میزان حاشیه دارد گفت: دلایل مختلفی می تواند باعث حاشیه ساز شدن این بحث شود؛ یکی از دلایل آن اینکه اگر استانی شود، ممکن است برخی ‌نمایندگان دیگر نتوانند رأی بیاورند. برخی هم اعتقاد دارند، ‌این طرح برخی اشکالاتی ‌دارد و باید‌ برطرف شود، و این اشکالات را بزرگ نشان می دهند، البته این ‌چیز کامل و جامعی نیست. برخی ‌هم تحلیل های خاص سیاسی در این باره دارند.

وی در توضیح گفته های خود اضافه کرد: اگر نمایندگان افراد شناخته‌ یا با تجربه ای در شهر خودشان نباشند، طبیعتا در این قالب رأی نخواهند آورد و به همین دلیل با این طرح مخالف هستند، چون دیگر نمی توانند وارد مجلس شوند، عده ای دیگر از نمایندگان هم که دیدگاه‌های سیاسی دارند، تصور می کنند، اگر این اتفاق رخ دهد، ‌اینها در قالب های سیاسی جایگاهی نداشته باشند.

وی گفت: اگر کسی بخواهد در انتخابات مستقل شرکت کند، در چنین جوی کار خیلی سختی خواهد داشت، اگر انتخابات استانی شود، کاندیداها باید خود را با یکی از جناح ها و دسته ها یا ائتلافات هماهنگ کنند و این کار سختی است؛ البته مسائل منطقه‌ای و اجتماعی هم وجود دارد که مزید بر علت می شود. در منطقه ای که یک گروهی بیشتر هستند، گروه دیگر‌ تصور می کند که استان دیگر از این گروه نخواهد بود و گروه‌هایی رأی خواهند آورد که متأثر از مسائل سیاسی و جناحی هستند.

این نماینده گفت: در انتخابات استانی مسائل قومی قبیله ای، مسائل سیاسی و فرهنگی و مسائل شخصی و عقیدتی می تواند در پذیرش این طرح دخیل باشند.

پزشکیان در خصوص مخالفت هایی که از سوی هیأت رئیسه در این باره شده نیز گفت: من نمی دانم در هیأت رئیسه چه کسی با این طرح مخالف است؛ اما این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شده ‌و اگر رأی بیاورد، باید هر چه زودتر اجرایی شود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر