يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 11987
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1394 06:05

به گزارش راه امروز، در دو سال گذشته بازار مسکن در رکود قرار گرفته است و به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی این موضوع کاهش شدید قدرت خرید مسکن از سوی مردم است. بر همین اساس مسئولان اقتصادی دولت به دنبال اجرای طرح های مختلفی برای خروج بازار مسکن از رکود هستند.


یکی از طرح هایی که از سوی سیاستگذار پولی تصویب و برای اجرا در دستور کار قرار گرفت افزایش وام خرید مسکن به میزان 80 میلیون تومان بود. سپرده گذاری برای دریافت این وام در حالی آغاز شده است که پرداخت آن از سال آینده آغاز می شود و این اقدام عملا در سال جاری نمی تواند تاثیری بر روند حرکتی بازار مسکن داشته باشد.


البته این میزان وام منتقدانی را نیز به خود می بیند. ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفته است افراد برای دریافت وام مسکن 80 میلیون تومانی باید 13/5 میلیون تومان سپرده گذاری کنند که تامین این میزان پول نیز از عهده برخی از خانواده ها خارج است.


وی افزود: از طرف دیگر با وضعیت فعلی، مردم نمی توانند با 80 میلیون تومان خانه بخرند چون در حال حاضر برای رهن خانه 80 متری ، 80 میلیون تومان پول احتیاج است. بر این اساس با قاطعیت می توان گفت که با این میزان پول موضوع خانه دار مردم منتفی است و مشکل مسکن برطرف نمی شود.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه مردم تنها به صورت مشارکتی می توانند خانه دار شوند گفت: اگر تمهیداتی فراهم شود تا مردم بتواند با این میزان وام به صورت مشارکتی اقدام به خرید خانه کنند شاید بتوان تا حدی مشکل مسکن را رفع کرد.


وی با تاکید بر اینکه با وام 80 میلیون تومانی تغییری در بازار مسکن ایجاد نمی شود گفت: در حال حاضرمصالح ساختمانی زیادی در انبارها دپو شده است بنابراین نباید امیدی به تغییر در بازار مسکن داشت.


علاوه بر افزایش وام خرید مسکن طرح های دیگری نیز در دستور کار مسئولان اقتصادی دولت برای خروج بازار از رکود قرار گرفته است. برنامههایی همچون لیزینگ مسکن، مسکن اجتماعی، حمایتی ،مشارکتی، ایجاد بازار رهن ثانویه ،ایجاد صندوق پس انداز مسکن، احیای بافت فرسوده،‌ رعایت حقوق شهروندی در ساخت و ساز از جمله این طرح ها است که در صورت اجرایی شد می تواند به حل مشکل بازار مسکن کمک کند.


اگرچه این طرح ها از سوی مسئولان اقتصادی دولت در دو سال گذشته به عنوان راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود مطرح شده است، اما عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در این مدت گفته است علی‌رغم همه مشکلات پروژه مسکن مهر به هیچ وجه متوقف نشد و توانستیم پروژه مسکن مهر را بدون توسل به منابع بانک مرکزی به پیش ببریم.


وی با بیان این که مشکلات تامین تاسیسات زیربنایی مسکن مهر نیز تقریبا رفع شد، تاکید کرد: مشکلات چند پروژه بزرگ در بخش مسکن مهر نیز به زودی رفع می شود.


به گفته وزیر راه و شهرسازی خوشبختانه با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم (تسهیلات ۸۰ میلیونی) تحرک بسیار خوبی در حوزه صندوق پس انداز مسکن ایجاد می شود.


وی با بیان این که می‌توانیم یک برنامه خروج مسکن از رکود نیز در آینده داشته باشیم، تصریح کرد: با مصوبه دولت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی از سوی دولت تامین مالی شود که اقدام بسیار بزرگی در حوزه مسکن است.


در این شرایط اما کارشناسان نیز طرح های مختلفی را برای خروج بازار مسکن از رکود مطرح می کنند. بیت الله ستاریان در این رابطه گفت: دولت باید با افق روشن یا جامعه‌نگرانه به بخش مسکن نگاه و از تصمیمات غیرکارشناسی پرهیز کند؛ چراکه این امر سبب می‌شود نتوانند تدابیر عمیقی در حوزه مسکن اتخاذ کنند.


این کارشناس بخش مسکن با تاکید بر این‌که دولت موظف است برنامه مدون و جامع را در این حوزه ارئه دهد، اظهار داشت: از آنجا که در مقیاس ملی تقاضا برای مسکن بسیار بالاست، برای حل مشکلات بازار مسکن و احیا و تولید مسکن دولت باید از برنامه‌های وسیع استفاده کند؛ برنامه‌های همچون رهن ثانویه و سرمایه گذاری خارجی.


ستاریان تصریح کرد: مسکن اجتماعی، مسکن ویژه، مسکن تجاری یا استیجاری و همه طرح‌هایی که دولت‌های مختلف ارائه می‌دهند، در شرایطی کاربرد مثبت دارد که تمام مشکل مسکن حل شده باشد.


وی با بیان این‌که مسکن در سبد خانوار سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: اروپا و حتی کشورهای توسعه‌یافته دنیا از این طرح زمانی استفاده می‌کنند که مسکن مشکل دهک پایینی جامعه باشد و نیز مسکن مشکل 50 هزار نفر یا 100 هزار نفر باشد؛ نه شرایطی که مسکن دهک میانی جامعه را درگیر کرده و سهم 50 درصدی در سبد خانوار دارد.


این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد مسکن با اقتصاد کلان در کشور ما به شدت درگیر است، بنابراین دولت می‌خواهد رکود قیمت در بازار مسکن موجود باشد، اما دولت تا پایان سال می‌تواند رکود در حوزه مسکن را حفظ کند.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر