يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 11967
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1394 14:18
سوریان غیبش زد، نوروزی با چوب حمله کرد

«طلایی‌ها» کشتی را شوکه کردند

شرق: اولین تجربه فدراسیون کشتی در برگزاری قانونمند مسابقات انتخابی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد با اقدامات دور از ذهن قهرمانان کشتی فرنگی به تجربه‌ای تلخ تبدیل شد. رفتن محمد بنا از تیم ملی کشتی فرنگی آن‌قدر برای شاگردانش سخت و گران تمام شده که بعد از مدت‌ها هنوز نمی‌توانند با قوانین کادر فنی جدید کنار بیایند؛ قوانینی که نسل طلایی کشتی فرنگی ایران را ملزم کرده برخلاف دوران حضور بنا در رأس این تیم، برای حضور در رویدادهای مهم جهانی و آسیایی از کانال انتخابی بگذرند. سه فرنگی‌کار طلایی المپیک ٢٠١٢ لندن که بعد از این بازی‌ها به نشانه اعتراض به کناره‌گیری بنا از سرمربیگری این تیم، اردوها را برای مدتی طولانی ترک کرده بودند، این‌بار با حضور عجیب‌وغریبشان در رقابت‌های انتخابی مشهد، فدراسیون کشتی را با چالشی بزرگ‌ روبه‌رو کرده‌اند؛ از کشتی‌نگرفتن حمید سوریان، نابغه کشتی فرنگی ایران تا درگیری و فحاشی امید نوروزی روی تشک مسابقه. آنها که بعد از کشمکش‌های فراوان تمرینات خود را با کادر فنی جدید از سر گرفتند، پذیرفته بودند به قانون انتخابی احترام می‌گذارند. اگرچه اخبار ضدونقیضی از عدم حضور برخی نامداران کشتی فرنگی در رقابت‌های انتخابی در محافل کشتی مطرح شد که بسیاری از گوش‌شکسته‌ها نسبت به این موضوع به غایبان احتمالی هشدار داده بودند. چراکه هیچ‌یک از نفرات اصلی که تیم المپیک دوره قبل را تشکیل داده بودند حاضر نیستند قانونی را که در کل دنیا اجرا می‌شود و همه قهرمانان جهان آن را اطاعت می‌کنند، انجام دهند. مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در پیکارهای قهرمانی ٢٠١٥ جهان لاس‌وگاس، کسب سهمیه المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو، پنجشنبه و جمعه گذشته در حالی برای این تیم پر از جنجال و حادثه بود که با این اوصاف باید قید حضور ستاره‌هایی را که در المپیک قبلی نتیجه‌ای تاریخی برای کشتی فرنگی ایران رقم زدند را زد!
محروم‌شدن سوریان از مسابقات قهرمانی جهان
سناریوی جنجالی فرنگی‌کاران در مشهد ابتدا با حضور سرِکاری دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک شروع شد. نفر اول وزن ٥٩ کیلوگرم تیم ملی فرنگی که پیش‌تر گفته بود مشکلی برای حضور در رقابت‌های انتخابی ندارد، با وجود اینکه در مراسم وزن‌کشی شرکت کرده بود و در سالن نیز حضور داشت، به‌یکباره سالن را ترک کرد تا اعضای کادر فنی را در شوک فروبرد. سوریان از دور اول مسابقات معاف شده بود، اما در دور دوم درحالی‌که باید مقابل عبدالمحمد پاپی کشتی می‌گرفت و مشغول گرم‌کردن خود بود، در این مسابقه روی تشک نرفت و سالن را ترک کرد. شورای فنی تیم ملی فرنگی اما روز گذشته درباره حواشی به‌وجود‌آمده در رقابت‌های ٥٩ کیلوگرم بلافاصله تشکیل جلسه داد و در اقدامی قاطع دومین فرنگی‌کار پرافتخار جهان را از شرکت در مسابقات قهرمانی جهانی آمریکا محروم کرد. البته شورای فنی با ارفاق، راه رسیدن سوریان به المپیک را باز گذاشتند. در بیانیه‌ای که این شورا صادر کرده، آمده است: «کادر فنی به‌منظور حمایت از این کشتی‌گیر ارزشمند او را به‌عنوان عضو همراه در رقابت‌های جهانی آمریکا همراه با تیم اعزام کرد. درصورتی‌که نفر منتخب تیم ملی در این وزن موفق به کسب سهمیه نشد، سوریان به‌عنوان نفر بعدی مجوز این را خواهد داشت تا در رقابت‌های گزینشی بعدی المپیک برای کسب سهمیه اقدام کند. همچنین مقرر شد در صورت کسب سهمیه نفر منتخب وزن ۵۹ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی بین او و سوریان انتخابی برگزار شود». با این حساب حمید سوریان فرصت حضور در رقابت‌های جهانی ٢٠١٥ لاس‌وگاس را از دست داد تا حضورش در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.
حرکت زشت نوروزی و هوکردن تماشاگران
حاشیه دیگر مسابقات انتخابی را دومین طلایی فرنگی‌کار ایران رقم زد. در کشتی وزن ٦٦ کیلوگرم فرنگی، امید نوروزی قهرمان جهان و المپیک به مصاف مهدی زیدوند رفت که زیدوند در ابتدا ٤ بر صفر پیش افتاد. در ادامه نوروزی قصد اجرای فن سالتو را داشت که این فن را ناقص اجرا کرد و زیدوند روی پل نرفت اما نوروزی معتقد بود باید امتیاز بگیرد. با بازبینی فیلم، داوران امتیازی به کشتی‌گیر شیرازی ندادند که او دوبنده‌اش را از تن درآورد و قصد کشتی‌گرفتن نداشت که با اصرار رئیس هیأت کشتی فارس به مسابقه برگشت اما تلاشش در ادامه هم فایده نداشت. نوروزی درحالی‌که ٥بریک عقب بود در ٢٠ ثانیه آخر کشتی را رها و با شکستن تابلوهای تبلیغاتی تشک را ترک کرد که این رفتار ناپسند با واکنش تماشاگران مواجه شد و او را هو کردند. نوروزی در ادامه با شدت عصبانیت یکی از چوب‌های تابلوی تبلیغاتی را برداشت و به سمت میز داوران حمله‌ور شد که نیروهای امنیتی او را متوقف کردند. جنجال‌سازی نوروزی در سالن تمرین هم ادامه داشت و ناسزا می‌گفت. با این شرایط قهرمان جهان از مسابقات انتخابی کنار رفت. این در حالی بود که او می‌توانست در صورت باختن باز هم شانس رسیدن به فینال را داشته باشد چراکه مسابقات به‌صورت دوحذفی بود. امید نوروزی بعد از اتفاقاتی که در روز نخست انتخابی برایش افتاد، به «تسنیم» گفت: «باید از همه به‌خاطر اتفاقاتی که رخ داد، عذرخواهی کنم. همه من را می‌شناسند و می‌دانند چنین آدمی نیستم که اهل حاشیه باشم. من ١٠ سال است در کشتی هستم و هیچ‌کس از من بی‌اخلاقی ندیده اما در یکی، دو سال گذشته اتفاقاتی برایم افتاد که خیلی‌سخت بود. به‌زودی حرف‌هایم را در این خصوص می‌زنم. من تمرکز نداشتم و کاری کردم که الان پشیمان هستم. قبول دارم نباید آن‌طور عکس‌العمل نشان می‌دادم. الان مقابل مردم شرمنده هستم. تلاش می‌کنم تا همه‌چیز را جبران کنم». علیرضا رضایی، سخنگوی فدراسیون کشتی روز گذشته درباره رسیدگی به وضعیت نوروزی اعلام کرد که کمیته انضباطی فدراسیون کشتی طبق قانون با این کشتی‌گیر خاطی برخورد خواهد کرد و استثنایی وجود ندارد. در شرایطی که اکثر کارشناسان حرکت نوروزی را تقبیح کردند، عباس جدیدی که رابطه خوبی با رسول خادم ندارد، از این اقدام نوروزی حمایت کرده است!
شکست جنجالی رضایی برابر علیاری
اما از دیگر اتفاقات غیراخلاقی رقابت‌های انتخابی مشهد، کشتی جنجالی قاسم رضایی، کشتی‌گیر وزن ٩٧ کیلوگرم (دیگر طلایی کشتی فرنگی در المپیک لندن) برابر مهدی علیاری بود که با نتیجه ٢بریک آن را واگذار کرد. در دور پنجم این مسابقات علیاری در حالی قهرمان المپیک لندن را برد که تماشاگران به نحوه قضاوت داوران اعتراض زیادی کردند. تماشاگران در اقدامی دورازادب با پرتاب بطری به سمت رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی اعتراض خود را نشان دادند. البته تحریک مهدی علیاری نیز بی‌اثر نبود و تماشاگران اعتراضات خود را بیشتر از قبل کردند. پس از این اعتراضات یکی از تماشاگرانی که عامل اصلی این اعتراضات و پرتاب بطری بود به‌همراه فرد دیگری به‌سرعت اقدام به فرار از سالن کردند. پلیس حاضر در سالن نیز یکی از این تماشاگرنماها را دستگیر کرد و فرد دیگر متواری شد.
آزادکاران در حسرت رسیدن به لاس‌وگاس
مرحله نهایی انتخابی تیم‌‌های ملی کشتی آن‌قدر پرسروصدا بود که تیم ملی آزاد هم از حواشی بی‌نصیب نماند. اولین شوک رقابت‌های آزادکاران شکست مسعود اسماعیل‌پور برابر میثم نصیری در وزن ٦٥ کیلوگرم و حذف او بود. کمیل قاسمی در وزن ١٢٥ کیلوگرم دیگر مدال‌آور المپیکی کشورمان که سال گذشته نقره جهان را از آن خود کرده بود، برابر رقیب همیشگی‌اش پرویز هادی شکست خورد. او در ادامه نیز برابر جعفر شمس‌ناتری باخت تا راه مسابقات جهانی برای او بسته شود. البته غیبت احسان لشگری، دارنده مدال برنز جهان و المپیک را، که به‌دلیل مصدومیت نتوانست در مسابقات انتخابی روی تشک بیاید، هم باید به بقیه ناکامی‌های تیم ملی آزاد در این انتخابی اضافه کرد. مطمئنا عدم حضور ستاره‌های تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد در رقابت‌های قهرمانی جهان بسیاری از معادلات فدراسیون کشتی را برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریو برهم خواهد زد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر