جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 11714
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1394 10:08
به گزارش راه امروز،  تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.



جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

موضوع هسته‌ای بهانه برای استحاله نظام است

حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه گفته: موضوع انرژی هسته ای تنها یک مصداق و بهانه دشمن برای ایجاد استحاله در نظام دینی ماست. دشمنان ما با وجود ناکام ماندن توطئه هایشان در بسیاری از عرصه ها، حتی لحظه ای از دشمنی با ما غافل نخواهند شد؛ از این روی، همواره باید مراقب توطئه آنان باشیم.

ما با دولت مخالفتی نداشته اما با جهان‌بینی دولت مخالفیم

روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ما با دولت مخالفتی نداشته، اما با جهان‌بینی دولت مخالفیم، گفته: مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید بدانند این انقلاب مقدمه حکومت واحد حضرت حجت (عج) است و نباید مسائل و مشکلات کشور از جمله اقتصادی مسئولان ما را از این هدف دور کند. ما اگر نسبت به دولت انتقادی داریم، نسبت به جهان‌بینی دولت بوده، چراکه ما خودمان انقلابی هستیم و انقلابی باید اهل مذاکره باشد، ولی مذاکره را با عنوان یک تفکر برخلاف حرکت امام می‌دانیم.

عربستان برای دستگیری بمب‌گذاران مساجد شیعیان جایزه تعیین کرد

وزارت کشور عربستان سعودی به کسانی که اطلاعاتی درباره بمب‌گذاران دو مسجد شیعیان در این کشور دهند، بیش از یک میلیون دلار جایزه می‌دهد. وزارت کشور عربستان روز چهارشنبه، ۱۳ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، برای ارائه هر گونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری ۱۶ نفر از شهروندان این کشور شود ـ که مظنون به بمب‌گذاری در مساجد شیعیان هستند ـ پنج میلیون ریال سعودی،‌ معادل ۱.۳ میلیون دلار آمریکا، جایزه می‌دهد.

ورزش‌های مورد علاقه امام چه بود؟

یکی از مجریان سابق صدا و سیما که به خارج از کشور رفته در مطلبی نوشته: يکی از کامل‌ترين منابع در خصوص ارتباط آيت‌الله خمينی با ورزش، مصاحبه سيد احمد خمينی با نشريه کيهان ورزشی در سال ۱۳۶۸ است؛ همزمان با نخستين سال درگذشت بنيانگذار جمهوری اسلامی. احمد خمينی در جواب به درخواست اين مجله می‌گويد: از خيلی روزنامه‌های داخلی و خارجی به من مراجعه شده ولی از آنجا که ورزش را دوست دارم، بسيار مختصر به سؤالات‌تان پاسخ می‌دهم.

پاسخ‌های کوتاه فرزند آيت‌الله خمينی در برگيرنده نکاتی است که پيشتر عنوان نشده بود. به گفته او، پدر ایشان به کشتی و ورزش باستانی علاقه داشت. نکته‌ای که در ملاقات‌های ورزشی او طی دوران رهبری نيز مشهود است. او جمله «من از اين بازوهای شما خوشم می‌آيد» را در نخستين ديدار ورزشی پس از انقلاب که در قم انجام شد، خطاب به کشتی‌گيران و وزنه‌بردارها گفت.

ژيمناستيک بيش از تمام ورزش‌ها «جلب نظر ايشان را می‌نمود». سید احمد خمينی تأکيد می‌کند پدرشان در سنين کودکی در رشته‌های پرش ارتفاع و پرش طول تمرين داشته است. به نحوی که حتی هر دو دست و يک پای او بر اثر همين ورزش‌ها شکسته بود؛ همراه با بيش از ۱۰ بار شکستگی در ناحيه سر و چند جای پيشانی!

اين موضوع توسط حجت‌الاسلام مسعودی خمينی هم نقل شده که آيت‌الله خمينی در مسابقه دو، نفر اول جوانان خمين بود و در کودکی بيشترين حد پرش را نسبت به بقيه داشته و آسيب هم ديده است.

چهار استانی که در أن دخترها ختنه می‌شوند

سازمان‌های بهداشتی و حقوق بشری بین‌المللی سال‌هاست برای مقابله با ختنه دختران و زنان (بریده شدن بخشی از اندام جنسی زنان) فعالیت می‌کنند. این عمل عواقب خطرناکی برای سلامت زنان دارد و در مواردی به دلیل خونریزی و عفونت شدید موجب مرگ فرد شده است.

بی‌بی‌سی در این باره نوشته: ختنه زنان در بخش‌هایی از آفریقا، خاورمیانه و آسیا رایج است. گروه‌های فعال در زمینه حقوق زنان استفاده از واژه ختنه را رد می‌کنند و این عمل را ناقص‌سازی اندام جنسی زن می‌خوانند. ختنه زنان در ایران آمار چندان بالایی ندارد اما تحقیقی که به تازگی در خصوص ختنه زنان در ایران منتشر شده است، ۴ استان هرمزگان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را از استان‌هایی برمی‌شمرد که این عمل در آنها انجام می‌شود.

نشست مشترک اسرائیل و عربستان درباره «تهدیدهای ایران»

چند هفته مانده به پایان مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، نشست مشترکی با حضور مقام‌های بلندپایه اسرائیل و عربستان سعودی در این ‌باره برگزار خواهد شد.

این نشست قرار است پنجشنبه ۴ ژوئن / ۱۴ خردادماه در واشنگتن برگزار شود. در این دیدار ریاست هیأت نمایندگی اسرائیل را دور گُلد، مدیرکل آینده وزارت امور خارجه اسرائیل و سفیر پیشین این کشور در سازمان ملل بر عهده دارد و انور اشکی، مشاور ملک فصیل، پادشاه قبلی عربستان و رئیس مرکز مطالعات خاورنزدیک در جده، مسئول هیأت سعودی خواهد بود.

اظهارات تند احمدی‌نژاد درباره سحر و جادو

چند روز پس از اظهارات رئیس‌جمهور در رد سحر و جادو، احمدی‌نژاد در جریان سفر به همدان گفته است: در نقطه مقابل منتظران، شیاطین و ایادی آنها در سراسر تاریخ از اوهام و خرافات برای انحراف افکار مردم و بازداشتن آنها از علم و آگاهی استفاده کرده و برای مخفی کردن نقش خود، انبیا و صلحا را به سحر و جادو متهم کرده و می کنند. اینان بدانند که در آیندۀ نزدیک از این جهت نیز در نزد مردم رسوا خواهند شد. چنانکه هم اکنون نیز این رسوایی آغاز شده است.

صدا و سیما و ادبیات زرد سیاسی

سایت جماران در گزارشی مدعی شد که شب گذشته دو بخش از سخنان سید حسن خمینی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حذف شد و رسانه ملی را به استفاده از «ادبیات سیاسی زرد» متهم کرد. در بخشی از این گزارش با اشاره به حذف یکی از فرازهای سخنان نوه امام می‌نویسد: «یکی از فرازهای حذف شده در مصاحبه یادگار امام اشاره به تأکید ایشان بر ضرورت اخلاقی بودن جامعه و نقد بی ادبی های صورت گرفته در سال های گذشته داشت؛ چه آنکه تریبون بسیاری از بی ادبی ها و محور نشر آن رسانه به اصطلاح ملی بود.» و در ادامه همین مطلب با انتقاد از سیاست‌های صدا و سیما می‌نویسد: «این قاعده کلی بسیاری از سیاستمداران و سیاست رسانه ای صدا و سیما در سال های اخیر است که اگر افتخار و موفقیتی شکوهمند در دولتی رخ می دهد که همسو با گرایش های معاونت سیاسی صدا و سیما نیست، پس باید تخریب شود؛ حتی اگر در این تخریب بسیاری از ارزش هایی که خود بر آن پای می فشارد زیر سؤال رود؛ گویی نباید در دولت دکتر روحانی این افتتاح صورت می گرفت!

سناریویی نخ نما شده که سال هاست در زردترین ادبیات سیاسی رسانه به اصطلاح ملی تکرار می شود و قبل از آن که شبهه های اخلاقی فراوان داشته باشد، بارها و بارها بسیاری از ارزش های امروزین مورد تأکید خود صدا و سیما را نیز زیر سؤال می برد. اما رسانه ای که امروزه بخش هایی از مهمترین و استراتژیک ترین ادبیات سیاسی آن را می توان ادبیات زرد سیاسی خواند، انگیزه ها و سناریوهایش برای جامعه به کلی نخ نما شده است.

تلاش عده ای برای قطع سخنرانی سیدحسن خمینی در حرم امام

عده ای «خودجوش» با سر دادن شعار قصد اخلال در سخنرانی سیدحسن خمینی را دارند. سخنرانی سیدحسن خمینی در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی لحظاتی پیش آغاز شد. در حالی که شب گذشته گروهی اندک سعی در برهم زدن سخنرانی رئیس جمهور داشتند، تعدادی امروز نیز در حال تکرار همان قصه هستند. این عده شعارهایی از قبیل «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» سر می دادند. سیدحسن خمینی در واکنش به این شعارها گفت: قطعا همینطور است.

جنبش حمایت از رئیس جمهور در شبکه های اجتماعی با هشتگ «روحانی_تنها_نیست»

پس از تلاش عده ای اندک برای ایجاد اخلال در سخنرانی رئیس جمهور در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، طرفداران روحانی با هشتگ «روحانی تنها نیست» حمایت خود را از او اعلام کردند. همچنین با انتشار نوشته هایی در شبکه های اجتماعی از نحوه رفتار روحانی در مقابل دلواپسان تمجید کردند.

واکنش حسن روحانی به شعار علیه دولت هنگام سخنرانی رهبری

به هنگام سخنرانی آیت الله خامنه ای در حرم امام، عده ای از حاضران شعار دادند: دولت تدبیر ما، بصیرت بصیرت.

در هنگامی که تعدادی از جمعیت حاضر شعار "دولت تدبیر ما، بصیرت بصیرت” را سرمی‌دادند، حسن روحانی رئیس جمهور با لبخند به شعارهای حاضرین واکنش نشان داد.

انقلاب امام یک انقلاب نرم بود

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در همایش "امام و نفی خشونت و افراطی گری” که در مرکز آموزش و پژوهش های بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن بیان اینکه دنیا و به خصوص منطقه ما با خشونت و افراطی گری عجین شده است، گفت: اساسا نمی شود انقلاب مردم ایران را تحلیل و تفسیر کرد و از چند نکته غفلت کرد. مسأله اول که به عنوان یک مقدمه می شود به آن نگاه کرد فضای موجود در جامعه جهانی پیش از انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: انقلاب امام بی تردید یک انقلاب نرم بود و روی آگاهی مردم تأکید داشت و به جای اینکه دست به اسلحه بگیرند و شقیقه انسان ها را هدف بگیرند با منطق مغز انسان ها را مورد خطاب قرار می داد. این خصلتی است که ما نمی توانیم از انقلاب خودمان جدا کنیم.

واکنش مردم به پخش جزوه ضد مذاکرات در جمکران

انتشار یک جزوه چهار صفحه ای ضد مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ منتسب به بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه های تهران در جمکران، موجب واکنش برخی از شرکت کنندگان شد. به گزارش ایرنا، هنگام توزیع این جزوه، یکی از زائران مسجد جمکران با صدای بلند خطاب به توزیع کنندگان گفت که شما برای جشن نیمه شعبان به اینجا آمده اید یا دنبال منافع و باند و …خود هستید؟

این زائر مسجد جمکران افزود: ما آمده ایم اینجا زیارت، اینجا هم دست از سر ما برنمی دارند؟ چرا می خواهید از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کنید؟

همزمان با اعتراض این زائر، دیگر زائران هم وارد مجادله با توزیع کنندگان این جزوه شدند. در این حال از بلندگویی در نزدیکی مسجد جمکران که به عنوان ایستگاه صلواتی بود، شعارهایی ضد مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+ ۵ مانند «چشم ما به جمکران است، نه لوزان» شنیده می شد. جمعیت حاضر اعتنایی به شعارها نشان نمی دادند و آهسته ذکر و زمزمه هایی می کردند که نشان از نارضایتی آنان به این صحنه ها داشت.

سید حسن خمینی برای شرکت در مراسم بزرگداشت امام خمینی به برزیل می رود

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی برای شرکت در مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) در روزهای آینده به برزیل سفر می کند. به گزارش جماران، در این سفر که به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل انجام می شود، یادگار امام در مجلس بزرگداشت امام خمینی شرکت می کند و با علمای اسلامی برزیل دیدار خواهد کرد. همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی، یادگار امام را در این سفر همراهی می کند.
 
وزیر خارجه داعش به هلاکت رسید

منابع میدانی سوری اعلام کردند که ارتش این کشور موفق شد، مسئول روابط خارجی گروه تروریستی تکفیری «داعش» موسوم به وزیر خارجه داعش را به هلاکت برساند. این منابع آگاه میدانی در این خصوص توضیح دادند: «محمد غلاب المغیر» به همراه برادرش و دو نفر از همراهانش در عملیات ارتش سوریه در ریف حسکه، واقع در شمال شرقی سوریه کشته شدند.

روایت آیت الله حائری از مکانیسم های سیاسی دولت در ایران

آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی امروز در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در بیرجند اظهار داشت: هیأت دولت نماینده رهبر است و قوه مقننه در قانون اساسی نیز به نمایندگی از امام قانون‌گذاری می‌کند. وی افزود: لازمه ولایت در اسلام سه منشأ قدرت مجلس٬ قدرت دولت و قدرت روحانیت است. عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بیش از 1100 سالی که سپری شده دوره غیبت دوره پختگی عالم و دوره پرورش عالم است٬ عالم را خدا دارد، می‌پروراند و پرورش می‌دهد. حائری‌شیرازی با بیان اینکه ایرانیان کار بزرگی کردند که اسلام را به جای کمونیست انتخاب کردند، افزود: آن روزی که حزب توده در ایران و شوراهای حزب کمونیست در تمام کشورها فعال بود٬ آزادی‌خواهان و همه انقلاب‌های جهان به سمت آنها می‌رفتند اما ایرانیان اسلام را به جای همه آنها انتخاب کردند.

روایتی از حاشیه‌سازان سخنرانی روحانی

یک استاد حوزه علمیه قم گفت که حاشیه‌سازان سخنرانی رئیس‌جمهور در حرم امام، جمعی اندک اما سازمان‌یافته بودند و برخی با یونیفرم خاص، حاشیه‌سازان را هدایت می‌کردند. به گزارش ایسنا، محسن غرویان که در زمان سخنرانی حسن روحانی در حرم امام خمینی(ره)، در آنجا حضور داشت، در خصوص حواشی پیش‌آمده در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور به «ایلنا» درباره شعار دادن عده‌ای در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور، اظهار کرد: به نظرم این افراد خیلی چشمگیر نبودند؛ تعداد اندکی بودند که از قبل برنامه‌ریزی شده در این مراسم حاضر شده و در صف‌های اول نشسته بودند.این استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: این افراد هنگام آمدن روحانی شعار دادند و در حین سخنرانی هم در چند نوبت شعار دادند اما جمعیت کثیر مردم این‌ها را هدایت و آرام کرد و قضیه به نظرم خیلی مهمی نبود.

وی افزود: به نظرم فعالیت این افراد از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، چراکه متأسفانه اخیرا روش این دلواپسان این شده که در این گونه جلسات یک نمایشی می‌ دهند ولی آقای دکتر روحانی هم کاملا مسلط به سخنرانی خودشان ادامه دادند و همان مطالب خودشان را تأکید کردند. غرویان همچنین اظهار کرد: این که بلافاصله بعد از سخنرانی ریاست محترم جمهوری توسط برخی گفته شد که عده‌ای به خاطر حضور رئیس دولت اصلاحات شلوغ کردند و ...، اصلا رئیس دولت اصلاحات در این مراسم حضور نداشت و فقط عده‌ای علیه برهم‌زنندگان جلسه شعارهایی همچون مرگ بر منافق دادند. این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه "قرائن و شواهد فعالیت دلواپسان در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور نشان می‌داد که حرکت این جمع اندک، خودجوش نبوده است"، گفت: متأسفانه در بین این افراد حاشیه‌ساز، برخی نیز با یونیفرم خاص حضور داشتند که شعار می‌دادند و آن جمع محدود را هدایت می‌کردند و این هم خوب نبود، چراکه با آن لباس فرم صورت خوبی نداشت و بسیاری از این قضیه گلایه‌مند بودند.

واکنش سردار نقدی به اخلال در سخنرانی رئیس جمهور

محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی پیش در بازدید از قرارگاه اجرایی مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: دشمن که نتوانسته در هیچ عرصه ای علیه ملت ایران پیشروی کند و همه توطئه هایش با شکست مواجه شده، تنهای تنها به تفرقه چشم دوخته است.

وی با بیان اینکه همه باید هشیار باشیم افزود: شعارهای این روزها که سالگرد ارتحال امام بزرگوار ماست فقط و فقط باید شعارهای وحدت بخش باشد و از هرگونه شعار تفرقه انگیز جدا پرهیز شود. سردار نقدی در ادامه اظهار کرد: مراسمی که با نام و یاد امام خمینی (ره) برگزار می شود باید مظهر وحدت و یک پارچگی باشد، جای اعلام مواضع جناحی و حزبی نیست این مراسم جای نشان دادن صمیمیت ها است. رییس سازمان بسیج مستضعفین در خاتمه عنوان کرد: ابزار وفاداری به انقلاب و ولایت و ابزار نفرت نسبت به استکبار و امریکای جنایتکار تنها شعارهای ملت است که در همه نمازهای جمعه و راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس شعارهای شناخته شده و زنجیر وحدت ملت است. از این جز شعارها باید همه جدا پرهیز کنند و احترام شخصیت ها و شرکت کنندگان در مراسم را از هر طیف و جناح همه باید حفظ کنند اهانت و شعارهای تضعیف کننده علیه هر جناح و شخصیت در چنین مراسمی خاص دشمن است و فقط امریکا و آل سعود سود می برند.

مهم‌ترین اصول منظومه اندیشه امام خمینی رحمت‌الله

محور اصلی بیانات امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم ارتحال امام خمینی رحمه‌الله درباره‌ خطر «تحریف» شخصیت امام راحل و لزوم بازخوانی مبانی و «اصول» ایشان بوده است. در جدول زیر، هفت اصل از اصول امام خمینی، که رهبر انقلاب در این سخنرانی بر آنها تأکید کردند، مرور شده است:
پنجشنبه





نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر