دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 11630
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1394 10:59

به گزارش نامه نیوز داستان دلواپسی وارد فاز تازه‌ای شده است، قرار دادن تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مقابل رهبرمعظم انقلاب. دلواپسان هسته‌ای دولت روحانی که در زمان احمدی‌نژاد بسیاری آن‌ها را به دلیل سکوت‌های پی در پی در قبال اشتباهات دولت دهم «وکیل الدوله» می‌خواندند، در دو سال گذشته تبدیل به نمایندگانی شده‌اند که دلواپس تمام حرکات دولت روحانی هستند.


آن‌ها به ویژه در زمینه پرونده هسته‌ای یک منتقد تمام عیار هستند؛ از‌‌ همان روز نخست سازناکوک خود را با مذاکرات هسته‌ای کوک کردند و فعالیت‌های دیپلماتیک ظریف و روحانی را برخلاف منافع ملی می‌دانستند. آن‌ها در مخالفت با این روش روحانی و ظریف در سیاست خارجی بار‌ها و بار‌ها ظریف را به مجلس کشاندند، از او سوال کردند، عصبانی‌اش کردند، جزئیات مذاکرات خصوصی خود با وزیر خارجه را منتشر کردند، کاری کردند تا ظریف از فشار زیاد دست به دامن ویلچر شود و...


وقتی تمام این کار‌ها با شکست روبرو شد و پروژه تخریب جواب نداد، دلواپسان تیر نهایی خود را در چله کمان قرار دادند تا تیم مذاکره‌کننده را در مقابل رهبرانقلاب قرار دهند و به مردم القا کنند که رهبری بار‌ها و بار‌ها در جلسات خصوصیشان به تیم مذاکره کننده تذکره داده‌اند و حتی آن‌ها را توبیخ کرده‌اند.


وقتی کوچک‌زاده در توهم سخنگوی رهبری بودن است

نمونه آخر این اقدامات در آخرین حضور ظریف در مجلس اتفاق افتاد. مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس، خود را سخنگوی رهبرانقلاب معرفی کرد و به ظریف گفت که با او از جانب ایشان سخن می‌گوید. سخنانی که با واکنش تند ظریف روبرو شد. درگیری ظریف و کوچک‌زاده بر اساس روایت رسانه‌ها و فیلمی که از آن درگیری منتشر شده این‌طور است که ظریف پس از اتمام سخنانش، به سوی در خروج حرکت می‌کند و در میانه مسیر، در حال خداحافظی با نمایندگان است که یکباره آقای کوچک‌زاده خود را به وزیر خارجه می‌ رساند و با لحنی توهین آمیز می‌گوید: «در منطقه گند زدید!»


در ادامه بحث به مذاکرات هسته ای می رسد «ظریف» در پاسخ به «کوچک‌زاده» از او می‌پرسد: (رهبری) چه موقع دستور (توقف مذاکرات را) داده‌اند؟ من وحدت ملّی را خدشه دار کرده‌ام یا کسی که به من «خائن» گفته است؟ و «کوچک‌زاده» در جواب می‌گوید: «خائن» گفتن را کسی به شما می‌گوید، که (می‌گوید) زیر سایه تهدید مذاکرات را ادامه می‌دهید، و من از زبان «او» به شما می‌گویم، (خائن)! پس از شنیدن این ادعا بود که «ظریف» واکنشی تند و صریح نشان داد و گفت: رهبری خودشان زبان «برا» ی این نظام هستند و شما حق ندارید از زبان ایشان مطلبی بیان کنید. وزیر خارجه کشورمان پس از بیان این سخن، مجلس را ترک کرد.


روایت کریمی قدوسی از تذکر رهبری به ظریف

اما این نخستین بار نیست که حضور ظریف در مجلس به درگیری لفظی ختم می‌شود. قبل از این هم کریمی قدوسی همراه دلواپس کوچک زاده با ظریف مشاجره لفظی کرده بود. او در‌‌‌ همان جلسه‌ای که ظریف – پس از تفاهم سويیس – به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفت، گفته بود که حضرت آقا به شما تذکر داده است؛ اما ظریف به کریمی‌قدوسی پاسخ داد که شما دروغ می‌گویید و با این گونه حرف‌ها به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید. در آن جلسه هرگز آقا به من تذکر ندادند. به هر حال آن جلسه کمیسیون به نحوی متشنج شد که نیروهای حفاظتی مجبور شدند سریعا خبرنگاران حاضر در جلسه را از کمیسیون به بیرون هدایت کنند.


این اظهار نظرها از سوي طيف نزديك به جبهه پايداري در حالی مطرح می‌شود که رهبرانقلاب در تمام سخنرانی‌هایشان در مورد مذاکرات هسته‌ای از تیم مذاکره کننده و شخص دکتر ظریف حمایت کرده‌اند.


رهبرانقلاب: مواضع ما همان است که بیان کرده‌ایم

چند روز بعد از مطرح شدن این سخنان از سوی کوچک‌زاده، رهبرانقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس بازهم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت و اعلام کردند مواضعشان در مورد تیم مذاکره کننده‌‌ همان مواضع قبلی است.


ایشان در این دیدار فرمودند: مواضع ما در مسائل هسته‌ای‌‌ همان مطالبی است که علناً برای مردم بیان کرده‌ایم و همین مطالب بصورت شفاهی و کتبی دقیقاً به مسئولین نیز گفته شده است. البته برخی مطالب هم برای تاکید و تبیین مواضع اصولی، خصوصی و غیرعلنی نیز گفته شده است.


ایشان با تأکید بر اینکه مسئولین و مذاکره‌کنندگان مشغول کار و تلاش سخت هستند، افزودند: آنها باید بر مواضعی که اعلام شده است پافشاری کنند و امیدواریم بتوانند، مصلحت کشور و نظام را تأمین کنند.


سخنانی که به خوبی بیانگر آن بود که رهبری نظام در بیان مواضع شان نیاز به هیچ شخص و جریانی به عنوان بلندگو و سخنگو ندارند و قاطع و روشن مواضع را در زمان لازم بیان می کنند.


دفتر رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها طی اطلاعیه‌هایی نسبت به سوء استفاده از سخنان رهبر انقلاب و انتساب مطالب به ایشان هشداد داده است: «به رغم تذکراتی که تاکنون در جهت ابراز و نشر مطالب منتسب به رهبر معظّم انقلاب اسلامی و دفتر معظمٌ له داده شده، مجدداً با اظهاراتی غیرواقعی و بی‌اساس در تریبون‌های عمومی خصوصاً در زمینه‌ مباحث مهم و حساس مربوط به قانون اساسی مواجه شدیم که مایه تأسف بود. امید است هم صاحبان تریبون و هم اصحاب رسانه به این مهم توجه کرده و از نقل و یا انعکاس هرگونه مطلب که خارج از مجاری رسمی دفتر مقام معظم رهبری منتشر می‌شود، بطور جدی خودداری نمایند.»


شاهدي دیگر و اینبار یک محمود احمدی نژاد

يكي از جنجالي‌ترين سوء استفاده‌ها از نقل قول‌هاي رهبري كه با واكنش سريع و قاطع دفتر ايشان همراه شد، بر سر راي اعتماد جنجالي مجلس به مرحوم عوضعلي كردان، وزير كشور اتفاق افتاد. احمدي‌نژاد در آن جلسه تلاش كرد براي راي آوردن كردان از رهبري مايه بگذارد. او در آن جلسه گفت: «وقتی خدمت آقا رفتیم، عرض من یک دقیقه هم نشد. من سیر را گفتم و ایشان پرسیدند چقدر آقای کردان را می‌شناسید و من هم توضیح دادم و ایشان گفتند بسیار خوب، بروید و تلاش کنید که ایشان رای بیاورد.»


اين اظهارات احمدي‌نژاد، هدف آتش توپخانه كيهان در فرداي آن روز بود. حسین شريعتمداري در سرمقاله كيهان نوشت: «کمترین تردیدی ندارم که متأسفانه این نقل قول، مخدوش و غیرواقعی بوده است و با نظر ارائه شده از سوی رهبرمعظم انقلاب، تفاوتی نزدیک به تناقض دارد.»


همه اتفاقات دست به دست هم داد تا پاي دفتر رهبري را به ماجرا باز كند تا هم به رئيس‌جمهور و هم به كيهان تذكر دهد.


اما شاید مهم‌ترین و صریح‌ترین اظهار نظر دفتر رهبری در این باره به ماجرای استیضاح مرحوم کردان در دولت احمدی‌نژاد بازگردد. دفتر رهبري نوشت:«دیدارهای آقای رئیس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدارهای کاملاً خصوصی است و طبعاً مطالبی که در آن جلسات مورد گفتگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد، تابع حکم مربوط به جلسات خصوصی است و هیچ کس نمی‌تواند ادعای نقل و یا تحریف مطالبی را داشته باشد که علی القاعده دسترسی به آنها جز در شرایط خاص، امکان پذیر نمی‌باشد … از همهٔ دوستان و سروران خصوصاً فعالان در عرصه افکار عمومی و مطبوعات تقاضامندیم از هرگونه نقل قول و استناد به رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل از تأیید رسمی و مجوز روابط عمومی این دفتر، به طور جدی خودداری کنند.»





چرا فقط دلواپسان؟

اين اولين بار نيست كه كوچك‌زاده و يارانش در مجلس تلاش مي‌كنند از رهبري هزينه كنند تا وجاهتي بيايند. سال 88 نيز در حالي كه لايحه‌اي از طرف دولت تقديم مجلس شد تا سن راي دهندگان به 15 سال كاهش يابد، كوچك‌زاده تلاش كرد با چاپ كاغذي در جلسه علنی مجلس و انتشار متنی که در آن اظهارنظری به رهبر انقلاب منتسب شده بود از رهبری برای رای مثبت نمایندگان به لایحه کاهش سن رای‌دهندگان استفاده کند.


 همان روز بلافاصله بعد از توزیع این اوراق در صحن علنی تعدادی از نمایندگان نسبت به این موضوع تذکر دادند؛ از جمله امیدوار رضایی خواستار جلوگیری از توزیع خودسرانه اوراق در صحن علنی شد.  علي لاريجاني آن روز نيز به كوچك‌زاده تذكر داد: استناد به نقل قول رهبری در رابطه با سن رای دهندگان وجهی ندارد و اگر ایشان نظری داشته باشند بیان می کنند و در این رابطه چیزی نفرموده اند.


اینها نمونه هایی از رفتار و عملکرد دلواپسان یا وکیل الدوله های سابق در هزينه كرد از رهبري، است، افرادی که به راحتی توهين مي‌كند و افترا مي‌بندد و قطعا آخرين بار هم نيست. شايد حرف درست را علي مطهري زد كه گفت: اینگونه رفتارها بیش از آنکه خدمت به ولایت فقیه و شخص ولی فقیه باشد به نوعی ضربه زدن به جایگاه ولایت فقیه است. و همين بيان شفاف و قاطع ظريف كه با تندي به كوچك‌زاده گفت: رهبری خودشان زبان «برا» ی این نظام هستند


با اين حساب تكليف گروهي كه هر روز از رهبري هزينه مي‌كند و رهبري را به زحمت مي‌اندازند كه بار ديگر تذكر دهد و نهي كند، چه مي‌تواند باشد؟ آيا همه اينها براي كسب وجاهتي است كه ديگر از دست رفته يا غيرت انقلابي است كه مي‌جوشد؟

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر