جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 11569
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1394 08:45
 بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی پس از دو روز برگزاری، ظهر امروز (سه شنبه) با صدور قطعنامه‎ای به کار خود پایان داد.



به گزارش راه مردم،  بیست و سومین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور در روزهای 4 و5 خرداد ماه 1394در مجموعه فرهنگی، آموزشی و ورزشی نفت محمودآباد با شعار «برنامه های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا» به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران و تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور با حضور و مشارکت همه ارگان های دولتی، خصوصی و تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی کشور برگزار گردید.


شرکت کنندگان در همایش با الهام از شعار «هم دلی و همزبانی، دولت و ملت» در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی کشور بویژه در شرایط بسیار حساس مذاکره با گروه 1+5 به منظور تحقق عینی اهداف و منافع ملی کشور ابعاد مختلف شعار همایش را در چهارچوب پنل های تخصصی مورد بررسی قرار دادند و نتایج حاصل را در قالب بندهای بيانيه این همایش به شرح زیر تدوین و مورد تأکید قرار دادند:


1) ارگان هاي دريايي با توجه به ظرفيت ها و قابليتهاي بسيار ارزشمند در حوزه دريا بر شناسايي و فعال سازي وتوانمندسازي اين ظرفيتها با بکارگیری رويكردها و پیاده سازی سياستهاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي تأكيد نمودند.


2) ارگان هاي دريايي كشور با عنايت به سواحل طولاني و آبهاي تحت حاكميت در شمال و جنوب كشور و با تأكيد بر لزوم جايگاه شايسته دريا در برنامه هاي توسعه كشور و ضرورت تغيير نگرش راهبردي كشور از خشكي به دريا ( توسعه دريا محور ) به منظور سرعت بخشيدن به تحقق چشم انداز 1404 بر توجه جدي به موضوع توسعه دريايي با قراردادن احكام تكليفي و حمايتي لازم در اين خصوص در برنامه ششم توسعه كشور تاكيد نمودند.


3) ضمن استقبال از پيش نويس تهيه شده سند جامع توسعه دريايي كشور در افق چشم انداز 1404 ، ارگانهاي دريايي خواستار تسريع در تصويب اين سند از مراجع ذيربط شدند.


4) ضمن تاكيد بر ضرورت حذف تمامي تحريمهاي ظالمانه استكبار جهاني عليه بخشهاي مختلف حمل و نقل دريايي كشور خصوصاً ناوگان تجاري تمامي شركتهاي مرتبط با حوزه دريا بالاخص شركتهاي كشتيراني تعهد نمودند تا آمادگي هاي لازم را براي بازگشت و حضور مقتدرانه به بازارهاي بين المللي در شرايط پس از تحريم را فراهم آورند.


5) در راستاي تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي و حفظ و ارتقاء پتانسيل هاي بوجود آمده در كشور و همچنين استفاده از حداكثر توان داخلي، ارگانهاي درياي كشور از سازمان بنادر و دريانوردي درخواست نمودند با همكاري دو موسسه رده بندي ايراني موجود و ساير ارگانهاي دريايي كشور و به منظور ارتقاء موسسات رده بندي ايراني در سطح بين المللي، طرح تشكيل موسسه رده بندي واحد ايراني با استانداردهاي جهاني بويژه IMO ، را تدوين و اجرايي نمايد. در اين راستا با توجه به نقش بسيار موثر بيمه متقابل دريايي(P&I club)، از مراجع ذيربط درخواست مي گردد تا شرايط لازم را براي برخورداري اين كلوپ از معافيت مالياتي عملكرد و ارزش افزوده فراهم آورند.


6) با عنايت به الزامات توسعه دريا محور و ضرورت بسط و اشاعه فرهنگ دريايي دربين اقشار و آحاد مختلف جامعه ، بر راه اندازي مجدد كميته اشاعه فرهنگ دريايي توسط دبيرخانه دائمي هماهنگی ارگانهاي دريايي و با حضور نمايندگان ارگانهاي دريايي و صاحب نظران حوزه تاكيد گرديد و مقرر شد هزينه هاي مترتب بر برنامه هاي مصوب اين كميته از طريق سازمان بنادر و دريانوردي ، شركت كشتيراني جمهوري اسلامي، شركت ملي نفتكش ايران ، سازمان حفاظت از محيط زيست و سازمان شيلات ايران با همراهي ساير ارگانهاي دريايي تامين گردد.


7) با توجه به نقش كليدي سرمايه هاي انساني متخصص در ارتقاي كيفيت حمل و نقل دريايي و تامين ايمني و همچنين به منظور خودكفايي و ايجاد شرايط مناسب تامين نيروي انساني دريانورد داخلي مورد نياز بخشهاي مختلف حمل و نقل دريايي و بويژه ناوگان دريايي تجاري كشور ارگان هاي دريايي كشور خواستار برنامه ريزي لازم جهت آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص (با اولويت سطح كارشناسي) توسط وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري بر اساس برنامه هاي اعلامي از سوي وزارت راه و شهرسازي ( سازمان بنادر و دريانوردي ) گرديدند.


8) با عنايت به ظرفيتهاي موجود در ماده 9 قانون قبلي نظام وظيفه مبني بر جذب و بكارگيري فارغ التحصيلان مراكز آموزشي دريانوردي بجاي دوره خدمت وظيفه، درخصوص جذب فارغ التحصيلان رشته هاي دريانوردي در بخش هاي مختلف دريايي كشور، ارگانهاي دريايي از طرح مطرح شده در مجلس محترم شوراي اسلامي در اين زمينه حمايت كرده و از نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارد با راي خود اين قانون را مجددا احيا نمايند. در اين رابطه همچنين ارگان هاي دريايي خواستار معافيت كليه دريانوردان از پرداخت ماليات بر حقوق بوده و از مراجع ذيربط خواستار تصويب قوانين مورد نياز در اين ارتباط شدند.


9) به منظور حفظ و نگهداري محيط زيست دريايي ارگانهاي دريايي كشور ضمن اعلام تعهد خويش از كليه دستگاههاي اجرايي در حوزه دريا اعم از وزارت نفت سازمان مناطق آزاد و تجاري كشور ، درخواست نمودند برابر اعلام سازمان بنادر و دريانوردي و طرح هاي ملي و استاني مقابله با آلودگي نفتي ، نسبت به تامين و استقرار تجهيزات جلوگيري و مقابله با آلودگي نفتي در بنادر و تاسيسات دريايي خود اقدام نمايند.


10) ارگان هاي دريايي كشور ضمن تاكيد بر اهميت بهره گيري از سيستم جامع بندري ( PCS ) از سازمان بنادر و دريانوردي درخواست نمودند تا با همكاري و هماهنگي تمامي ارگانهاي مرتبط ، در اجرا و پياده سازي گذرگاه ارتباطي مشتريان در كليه بنادر بازرگاني كشور تسريع نمايد.


11) در راستاي توسعه ، ارتقاء و توانمندسازي ناوگان صيادي كشور سازمان شيلات ايران با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي و ارگانهاي مرتبط برنامه استراتژيك توسعه صيد فراساحل با اتكا به سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي را تهيه و به تصويب مراجع ذيربط خواهد رساند.


12) با توجه به ظرفيتهاي گردشگري و مسافرتهاي دريايي در سواحل كشور ، ارگانهاي دريايي از سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي درخواست نمودند با همكاري ساير ارگانهاي مرتبط اقدامات لازم را به منظور توسعه اين صنعت در كشور به كار گيرند.


13) به منظور تسهيل و تسريع در تردد دريانوردان، مسافرين و گردشگران دريايي ، ارگانهاي دريايي با محوريت سازمان بنادر و دريانوردي همكاري لازم را با پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا به عمل خواهند آورد، دراين رابطه پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا تمهيدات لازم را فراهم خواهد آورد.


14) با عنايت به توان بالاي علمي محققان و دانشگاههاي كشور در حوزه هاي مختلف دريايي ، از ارگانهاي دريايي كشور درخواست مي شود همكاري و حمايتهاي جدي لازم را از دانشگاهها ، مراكز و انجمن هاي علمي فعال در كشور به عمل آورند در اين رابطه ارگانهاي دريايي كشور از مشاركت نمايندگان مراكز و انجمن‎هاي مذكور در كميته ها و شوراهاي علمي، برنامه ريزي و سياستگذاري دعوت خواهند نمود.


15) با توجه به نقش مؤثر و عملكرد ناوگان ملي در دوران دفاع مقدس و تحريم¬هاي استكبار جهاني ارگانهاي دريايي خواستار استمرار حمايت و استفاده از تسهيلات ارزي و ريالي به منظور توسعه ناوگان ملي دريايي شدند. در اين راستا با تأكيد بر اهميت توسعه خدمات پشتيباني از ناوگان ملي از مراجع ذيربط درخواست مي گردد تمهيدات لازم را با لحاظ نمودن عرف بين المللي براي انجام تعميرات در كارگاه‎هاي كشتي‎سازي داخلي به عمل آورند.


شرکت کنندگان در همایش مراتب قدردانی خود را از شرکت ملی نفتکش ایران بخاطر میزبانی مطلوب بیست و سومین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور ابلاغ مي نمايند.


بیست و سومین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی کشور چهارم و پنجم خردادماه جاری به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران در محمودآباد برگزار شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر