دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 11561
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1394 07:56

به گزارش راه امروز، سرانجام هیات دولت تعدیل قیمت حامل های انرژی به منظور جلوگیری از کسری بودجه در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را تصویب کرد. به این ترتیب دیگر چیزی به نام بنزین سهمیه ای که به قیمت 700 تومان عرضه می شد وجود نخواهد داشت و بنزین به صورت تک نرخی و معادل 1000 تومان عرضه خواهد شد. علاوه‌بر این، قیمت گازوئیل با 20 درصد افزایش به 300 تومان در هر لیتر رسید و قیمت بنزین سوپر 1200 تومان تعیین شده است.




این موضوع اما با واکنش های فراوانی از سوی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان محلس مواجه شده است. در همین رابطه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در کنار حذف یارانه اقشار پردرآمد برای جبران کسری ۱۲ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: طبق قانون هدفمندی باید قیمت بنزین به فوب خلیج فارس برسد.


تاجگردون تاکید کرد این اقدام دولت در راستای قانون بوده و باید در کنار آن حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه در دستور کار باشد.


وی با اشاره به اینکه 70 درصد یارانه سوخت نصیب طبقات ثروتمند جامعه می‌شود، گفت: این اصلاح قیمتی باید انجام می‌شد اما باید حذف یارانه اقشار پردرآمد برای جبران کسری 12 هزار میلیارد تومانی مورد تاکید دولت باشد.


رئیس کمیته برنامه، بودجه و محاسبات مجلس کسری پرداخت مستقیم یارانه به مردم را 12 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و کفت: این میزان به غیر از یارانه تولید و سایر کالاهای اساسی در کشور است.


وی گفت: مجلس 3 هزار میلیارد تومان هم از اعتبار مربوط به پرداخت یارانه نقدی برای صرف آن در اشتغال کم کرده است که این امر مستلزم اصلاح قیمت‌های حامل انرژی در کنار حذف یارانه‌هاست.


تاجگردون با بیان اینکه بر اساس قانون باید 20 درصد از جامعه یارانه‌بگیران حذف شوند، گفت: کسری 12 هزار میلیارد تومانی در صورتی جبران خواهد شد که یارانه اقشار ثروتمند جامعه حذف شود.


تاجگردون تاکید کرد: دولت به دلیل جلوگیری از فشار زیاد مردم قیمت بنزین را در سطح 1000 تومان نگه داشته اما یارانه اقشار پردرآمد هم باید طبق قانون مدنظر دولت باشد تا کسری بودجه جبران شود.


همچنین محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تک‌نرخی شدن بنزین گفت: بر اساس قانون یارانه‌ها نرخ بنزین باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس و حدود 1340 تا 1350 تومان تعیین شود.


وی در عین حال افزود: درباره اعلام ناگهانی و یکباره قیمت‌های جدید، دولتی‌ها باید پاسخگو باشند، زیرا به اعتقاد مجلس این موضوع غیر قابل انتظار بود و باید با تمهیدات بیشتری انجام می‌شد.


علاوه بر این جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اعلام اینکه افزایش قیمت بنزین مصرفی همه بخشهای جامعه، منطقی نخواهد بود، گفت: منطقی‌ترین شکلِ اصلاح قیمتها، ادامه روند سهمیه‌بندی برای خودروهای بخش عمومی و تک‌نرخی شدن خودروهای شخصی است.


رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با این دیدگاه که تغییرات در خصوص عرضه بنزین باید منطقی باشد، گفت: تغییرات قیمتی گازوییل اثر مستقیم بر تورم دارد اما اصلاح قیمت بنزین خیلی اثرگذار نیست.


وی اظهار کرد: براساس قانون بودجه، دولت مکلف به ادامه رویه فعلی در عرضه بنزین نیست. باوجوداین، تغییرات در این خصوص باید منطقی باشد.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بابیان این‌که قشرهای عمومی و کم برخوردار باید در این زمینه حمایت شوند، افزود: منطقی‌ترین شکلِ اصلاح قیمتها، ادامه روند سهمیه‌بندی برای خودروهای بخش عمومی و تک‌نرخی شدن خودروهای شخصی است.


وی افزود: به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین مصرفی همه بخشهای جامعه، منطقی نخواهد بود.


این نماینده مجلس نهم، افزود: اگر قیمت بنزین از لیتری ٧٠٠ تومان به ١٠٠٠ تومان افزایش یابد، اتفاق خاصی روی نخواهد داد چون این تغییرات قیمتی گازوییل است که اثر مستقیم بر تورم دارد.


البته قیمت بنزین در حالی رخ داده است که عصر امروز وزیر نفت باید در کمیسیون انرژی مجلس توضیحاتی را در این زمینه ارائه کند. روبرت بیگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه گفته است در روز سه‌شنبه و با حضور آقای زنگنه این موضوع در کمیسیون انرژی مطرح می‌شود. در جلسه اخیر کمیسیون انرژی هم فقط موضوع سهمیه‌بندی بنزین و مصاحبه‌هایی که مدیران شرکت نفت با مطبوعات داشتند و اخباری که در این مورد پخش شد در کمیسیون انرژی مورد بحث قرار گرفت و مطلب مهمی که در جلسه اخیر مطرح شد این بود که دولت بدون اطلاع نمایندگان مجلس دست به این چنین اقدامی زده که این اقدام گلایه نماینده‌های مجلس را در پی داشته است.


منبع: نامه نیوز



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر