با آقای مصطفی فقیهی هم نظرم که رفتارها و گفتارهای آقای یونسی در جایگاه اخیر ایشان به شدت «بحران آفرین» شده. آقای یونسی در حوزه تاریخ و مردمشناسی اقوام و فرهنگهای ایرانی، که لازمه مسئولیت کنونی ایشان است، تخصصی ندارند و آنچه میگویند معلوم نیست چه پیامدهایی برای جامعه ایران خواهد داشت؛ آن هم در فضای بینالمللی بسیار خاص و بحرانی و تاریخساز کنونی که خونینترین جلوههای دامن زدن به خصومتهای دیرین قومی و فرهنگی در اوکرائین فرا روی ماست.
-----
1- مجتبی مینوی، «منشاء نقش شیروخورشید علامت رسمی ایران»، تاریخ و فرهنگ، تهران: خوارزمی، چاپ اوّل، 1352، صص 352-379.
مقاله فوق در اصل گزارشی است که مینوی به درخواست سفارت ایران در لندن در سال 1308 ش. تهیه کرد و به ضمیمه نامه 878 آن سفارت مورخ 25 بهمن 1308 به وزارت معارف ارسال نمود. این گزارش بعداً در «یادنامه دینشاه ایرانی» منتشر شد. بنوشته مینوی، تردید نیست که علامت شیروخورشید فقط در زمان پادشاهان قاجار رسمیت یافت و در سال 1252 محمد شاه در این باره دستورالعملی صادر کرد که در سالنامه سال 1332 وزارت خارجه چاپ شده است و بعضی میگویند این نقش را فتحعلی شاه رسمیت داد.
مینوی مینویسد: «در باب اصل منشاء شیروخورشید آنچه بر اینجانب معلوم شده این است که نمیتوان آن را به عهد ماقبل اسلام منسوب کرد سهل است در اوایل عهد اسلامی نیز متداول نبوده و از زمانی هم که باب شده استعمال آن عام نبوده است و در زمان واحد از شکل و رنگ پارچه بیرق و نقش آن و رنگ علامت منقوش به اختلاف وصف کردهاند. ولی تنها قول صریحی که در باب ابتدای استعمال شیروخورشید با یکدیگر قبل از زمان صفویه بهدست آوردهام روایت ابنالعبری [ابنعبری] صاحب تاریخ مختصر الدول است که میگوید چون سلطان غیاثالدین کیخسرو از سلاجقه روم (قونیه) دختر پادشاه گرجیان را به زنی گرفت (بین 635 و 641 هجری) و مردی عیاش و هوسران بود، میخواست صورت زن خویش را که بسیار دوست داشت بر روی دراهم نقش کند. به او اینطور راهنمایی کردند که صورت شیر را که بر بالای آن نقش خورشید باشد بر دراهم بسازد تا مقصود حاصل شده باشد ولی هر کس آن صورت را بیند گمان کند که این نقش طالع ولادت شاه بوده است. او همچنان کرد. اگر داستان سابقالذکر با تمام جزییاتش حقیقی باشد، شکل خورشید معرف صورت یک دختر گرجی و این ترکیب نقش بیرق از بقایای آلسلجوق میشود...»
مینوی مینویسد بر درفش کاویانی نقش هیچ حیوانی، از جمله شیر، منقوش نبود. مینوی نقش شیر بر روی پرچم را نیز بازمانده از سنت پرستش حیوانات در میان قبایل ترک میداند.