دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 11367
تاریخ انتشار: 06 ارديبهشت 1393 00:35
مجله تایم 100 چهره تاثیرگذار 2014 را معرفی كرد

روحانی بالاتر از اوباما


"حسن روحانی بالاتر از باراک اوباما" این موضوعی است که می‌توان آن را در بین خبری که مجله «تایم» کار کرده دید. این مجله آمریکایی که هر ساله لیست 100 چهره تاثیرگذار سال را منتشر می کند امسال هم این لیست 100 نفره را منتشر کرد که مهمترین اتفاق آن حداقل در بین رده بندی سیاستمدارن سقوط باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا است.


به گزارش راه مردم، این موضوع به قدری مورد توجه قرار گرفته که رسانه های مختلف در سراسر دنیا در بندی جداگانه به آن پرداخته اند به طوری که حتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این رده بندی بالاتر از رییس جمهور این کشور یعنی باراک اوبارما قرار گرفته است. البته پرواضح است که هیلاری کلینتون در این بین از سایرین پیشی گرفته و با ایستادن در ردیف ده چهره تاثیرگذار سال فاصله زیادی با سایر رقبا گرفته است.


روحانی بالاتر از اوباما

در این رده بندی می توان به حضور رییس جمهوری کشورمان حسن روحانی هم نگاه قابل تاملی داشت؛ چهره ای که بعد از جان کری و ولادیمیر پوتین در بین سیاستمداران این رده بندی جایگاه مناسبی دارد و حداقل اینکه از سایر چهره های سیاسی این رده بندی از جمله شینزو آبه و باراک اوباما پیشی گرفته است و از لحاظ تاثیرگذاری بالاتر از این افراد قرار گرفته است. در واقع روحانی بالاتر از افرادی مثل "شینزو آبه"، "عبدالفتاح السیسی"، "ژی ژینپیگ"، "باراک اوباما" و حتی آنگلا مرکل قرار گرفته است.


یادداشت البرادعی برای روحانی

نکته قابل توجهی ای که در معرفی این صد چهره تاثیرگذار سال به چشم می خورد این است که برای هر نفر به طور مجزا فایلی تهیه شده که یک نفر خاص برایش یادداشتی نوشته است. درباره حسن روحانی هم محمد البرادعی دست به کار شده و یادداشتش را با دیداری شروع کرده که با حسن روحانی داشته است: «اولین بار روحانی را در سال 2003 ملاقات کردم؛  همان زمان که آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های مخفیانه اتمی ایران آگاه شده بود. روحانی در آن زمان دبیر عملگرا و خردمند شورای امنیت ملی در دولت محمد خاتمی بود؛ او تمایل داشت تا از طریق گفتگوی مستقیم با آمریکا به راه  حلی سیاسی دست یابد. در دوره  او، ایران فعالیت های حساس هسته ای خود را به نشانه حسن نیت طی زمان تکمیل شدن گفتگو ها تعلیق کرده بود. رسانه های ایران او را شیخ دیپلمات نامیدند.»


رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه نوشت: «متاسفانه سیاست های میانه رو  روحانی از سوی  تندروهای آمریکا که به شدت به نیت ایران بدگمان بودند نابود شد؛ همچنین عدم شفافیت و ابهام از سوی ایران موجب شد آمریکا از تعامل مستقیم با ایران و یا ایجاد انگیزه اجتناب کند.  روحانی و خاتمی که نتوانستند نتایج ملموسی از تلاش‌های خود کسب کنند، انتخابات بعدی در سال 1384 را به گروه  تندرو واگذار کردند. یک دهه طول کشید تا غرب متوجه شود که رقابت برای انزوای ایران که در منطقه نفوذ زیادی دارد استراتژی مناسبی نیست. توافق موقت اخیر  10 سال قبل نیز قابل حصول بود. می‌توان با احترام متقابل، اعتماد سازی و مصالحه راه را برای انجام یک معامله بزرگ میان غرب و ایران گشود تا تغییری ملموس در امنیت و ثبات منطقه رخ بدهد.»


برنده جایزه صلح نوبل در سال 2005 اضافه می‌کند: «روحانی میانه‌رو، فرصتی است که به هیچ عنوان نباید از دست برود؛ فرصتی که دارای اهمیت بسیار  است.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر