دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 1108
تاریخ انتشار: 19 تير 1392 09:56
در پی دستور احمدی‌نژاد برای بازگشایی جامعه صنوف سینمایی

رقیب دولتی «خانه‌سینما» فعال شد

 






 به گزارش راه مردم،  در حالی که با دستور محمود احمدی‌نژاد برای بازگشایی خانه سینمای (1) و برگزاری جلسه مجمع عمومی قرار بود در پی مساله مجمع صنوف سینمایی تا یک ماه دیگر ختم به خیر شود و در ساختمان کوچه سمنان باز شود؛ خانه سینما (2) که با مجوز وزارت ارشاد و سیدضیا هاشمی در حال تاسیس است، کوتاه نیامده و با غیرقانونی خواندن مجمع عمومی ششم مرداد، امروز مجمع عمومی خود را در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان برگزار می‌کند.
سید ضیا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت خانه سینمای (1) گفته است: «نسبت به سخنان مطرح‌شده پیرامون تشکیل کمیته صیانت برای برخورد با صنوف قانونی‌شده اعتراض داریم به همین دلیل 11 صنف قانونی‌شده چهارشنبه 19 تیر ماه، مجمع عمومی تشکیل می‌دهند.»
رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با تاکید بر اینکه 11 صنف قانونی‌شده چهارشنبه بعدازظهر (19 تیر) مجمع عمومی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: تاکید ما بر این است که فراخوان صادرشده توسط هیات‌مدیره خانه سینما مبنی بر برگزاری مجمع عمومی در ششم مرداد ماه را قبول نداریم، چراکه معتقدیم این فراخوان غیرقانونی و مخالف توافقات انجام‌شده در تمامی جلسات مختلف است. ما درخواستمان را برای تشکیل مجمع عمومی توسط 11 صنف قانونی‌شده را به هیات نظارت سه نفره اعلام و آنها نیز به این درخواست پاسخ مثبت دادند، چراکه هیات‌مدیره خانه سینما در اعلام فراخوانش، تخلف کرده است. هاشمی در حالی سخن از غیرقانونی بودن مجمع عمومی خانه سینما می‌کند؛ که براساس همه اساسنامه‌های خانه سینما، برگزاری این جلسه برای تصویب اساسنامه جدید و بازگشایی خانه سینما، این نشست کاملا قانونی است و آنچنان که فرهاد توحیدی رییس هیات‌مدیره خانه سینما به «شرق» می‌گوید: «براساس توافقی است که در جلسه‌ای که با رییس‌جمهور با رییس سازمان سینمایی داشتیم و دستور اکید ایشان به آقای شمقدری این نشست برگزار خواهد شد و ما هیچ کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم.» توحیدی اصرار برای بازگشایی خانه سینمای جدید را نوعی دهن‌کجی به نامه رییس‌جمهور دانست و گفت: «گفته شده است که ما براساس اساسنامه سال 87 خانه سینما را باز می‌کنیم؛ در صورتی که ما با سازمان سینمایی برای بازگشایی به توافق رسیدیم و براساس اساسنامه‌های ابلاغ‌شده فعالیت می‌کنیم. اما اینکه این دوستان خانه سینما را به رسمیت نمی‌شناسند؛ مساله خودشان است و راه را برای شکایت قانونی برای ما باز می‌کنند. هرچند که آنها هم می‌توانند صنف خودشان را باز کنند. ما از این استقبال می‌کنیم که کسانی که همفکر هستند در یک چتر قرار بگیرند.»
توحیدی همچنین درباره مجمع عمومی که قرار است روز ششم مرداد برگزار شود؛ نیز به «شرق» گفت: «براساس فراخوانی که به اعضای صنوف سینمایی دادیم قرار است در این جلسه اساسنامه جدیدی که تنظیم شده است به رای عمومی گذاشته شود و بعد از تصویب، توسط روسا و نمایندگان صنوف 29گانه سینمایی اجرایی شود.»
نکته مهمی که از روز گذشته مطرح شده، وجود دو اساسنامه نوشته‌شده برای تصویب صنوف سینمایی است. یکی اساسنامه‌ای که توسط شور‌ای هفت‌نفره بررسی اساسنامه خانه سینما تدوین شده است و اساسنامه دومی که سازمان سینمایی به خانه سینما ابلاغ کرده است و براساس نامه‌ای که جمال خندان وکیل خانه سینما به بهزاد ابتهاج وکیل سازمان سینمایی نوشته است بیش از 19مورد اختلاف با اساسنامه اولی دارد.
اما توحیدی می‌گوید: با آنکه اساسنامه دوم، آن چیزی نیست که بر سرش توافق شده اما ما هر دوی آنها را برای بررسی اعضای مجمع عمومی خانه سینما روی سایت این نهاد صنفی گذاشته‌ایم که تنشی وجود نداشته باشد.
سازمان سینمایی البته اعلام کرده است که اساسنامه دوم اساسنامه‌ای است که به تایید شورایعالی سینما رسیده است. در حالی که شورایعالی سینما در چند ماه گذشته اصلا جلسه‌ای نداشته است. با این همه قرار است که این اساسنامه نیز به رای گذاشته شود و اعضای خانه سینما درباره آن تصمیم  بگیرند.
توحیدی زمان بازگشایی خانه سینما را با توجه به اینکه این اساسنامه برای تصویب، احتمالا چندین جلسه نیاز دارد؛ گفت: «ما تلاش می‌کنیم که در نزدیک‌ترین زمان، فعالیت خانه سینما را آغاز کنیم. اما اینکه این اتفاق چه زمانی رخ دهد نمی‌تواند به‌طور دقیق به آن اشاره کرد. به هر حال اساسنامه جدید در حدود یک ماه با 60 تا 70 ساعت زمان تهیه شده است و اختلاف زیادی با اساسنامه اولیه دارد و تا جایی که فکر می‌کنم در یک جلسه تایید نمی‌شود. اما هر زمانی که مجمع عمومی نظر رسمی خود را اعلام کند ما کار خودمان را در ساختمان خیابان سمنان آغاز می‌کنیم.»
توحیدی با بیان اینکه احمدی‌نژاد در نامه خود به روشنی خواست تا خانه سینما فعالیتش را آغاز کند، اما کسانی که کارگزار فرهنگی بودند سعی به انداختن سنگ در راه کار کردند: «متاسفانه مدیران فرهنگی که در چهار سال پیش بر سر کار بودند در همه بخش‌های هنری و نه‌تنها در سینما وضعیت بدی را به وجود آوردند. من می‌دانم که مدیران فرهنگی دولت بعدی به لحاظ کارکرد اینگونه نگاه تنگ‌نظرانه‌ای را به فرهنگ نخواهند داشت تا اهالی آن بتوانند ضربه‌هایی که در این سال‌ها به فرهنگ وارد شده را ترمیم کنند.»
البته به دنبال اعلام رسمی برای برگزاری مجمع عمومی شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما تشکیل شد و در آن روند تسریع در عادی‌سازی فعالیت‌های خانه سینما و اساسنامه پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سید غلامرضا موسوی رییس ‌شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: «در این نشست که نمایندگان کلیه تشکل‌های عضو، شامل کانون تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل حضور داشتند، پس از سخنان پیش از دستور نمایندگان، روند شروع به فعالیت‌های کامل خانه سینما و اساسنامه پیشنهادی هیات هفت‌نفره بررسی شد. همچنین با حضور فرهاد توحیدی ریاست هیات‌مدیره و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما درباره فعالیت‌هایی که خانه سینما باید در صدر اقداماتش برای بازگشت سینما به شرایط عادی در دولت یازدهم انجام دهد، بحث شد.»
به گفته این تهیه‌کننده سینما در ادامه این نشست مقرر شد تا کمیته‌های زیرگروه شورایعالی در بخش تولید فیلم و پخش فعال شوند تا برای برون‌رفت از شرایط بحرانی کنونی بتوانند پیشنهادات لازم را تدوین و به مسوولان سینمایی دولت یازدهم ارایه کنند.

روزنامه شرق

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر