يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 10780
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1392 11:08
شیپور دوقلوهای رسانه‌ای علیه موسسه امام(ره)

نعل وارونه رسانه‌هاي تندرو / عرض اندام با كدام وجاهت؟


به گزارش راه مردم،  دوقلوهاي رسانه‌اي يك‌بار ديگر از «هيچ» خبر ساخته و هجمه آغازيدن گرفتند. فارس و تسنيم دو خبرگزاري هستند كه با امكانات بسيار و حمايت‌هاي ويژه، اين روزها موج‌سازي رسانه‌اي را به حد اعلا رسانده و اتاق فكر هماهنگي كه مديريت اين جريان رسانه‌اي را به عهده دارد از كوچك‌ترين فعل و انفعالي زمينه‌اي براي هجمه به مخالفان فكري و سياسي خود فراهم مي‌آورد. پس از چند فعل و انفعال رسانه‌اي كه با سر و صداي زياد و با همين سبك و سياق پيش گفته طي چند ماه سپري شده و پس از روي كارآمدن دولت تدبير و اميد توسط اين طيف رسانه‌اي بروز و ظهور يافت، اين‌بار قرعه به نام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) افتاده تا هدف موج‌سازي و حمله رسانه‌اي اين جريان خاص سياسي- رسانه‌اي قرار بگيرد. نكته‌اي كه البته مسبوق به سابقه بوده و در طول چند سال گذشته توسط مروجان چنين مشي و روش سياسي به انحای مختلف به منصه اجرا گذاشته شده است. نكته البته جالب در اين وهله آن است كه اين هجمه‌ها همزمان با سالروز درگذشت يادگار امام(ره) و در ايام فاطميه رخ نموده و تداعي‌كننده مظلوميت خانداني است كه به تاسي از بزرگان عشيره خود هيچ گاه در برابر اين تخريب و فرافكني‌ها به موضع‌گيري نابردبارانه نپرداخته و ترجيح داده‌اند در مقام عالم عامل صبر جميل پيشه كنند، هر چند كه اين متانت و صبوري نيز باعث نشده مخالفان تندرو و پرخاشگر سكوت كرده و با هر بهانه‌اي هجمه تمام عيار آغاز نكنند. نكته كليدي البته در اين ميانه آن است كه موضوعات مورد اشاره تنها بهانه‌اي است براي مخالفيني كه به هر ترتيبي تمايل ندارند خاندان امام(ره) را كه مورد اقبال و استقبال عموم مردم ومسئولان هستند، در چنين رفعت و منزلتي ببينند


مخالفت‌ با يادگار تاثيرگذار


حجت‌الاسلام والمسلمین سيد حسن خميني از همان عنفوان جواني نشان داد كه رسم بزرگي مي‌داند و پاي در مسير جلوتي نمايان مي‌گذارد. او كه در اين سال‌ها با تاليفات پربار و حضور تاثيرگذارش محبوبيتي دو چندان يافته و در مقولات سياسي نيز به دور از ورود به منازعات بي‌پايه و سطحي از جايگاه بالادستي و مورد اعتنايي نزد عموم مردم، نخبگان و عقلاي سياسي برخوردار بوده و در بزنگاه‌هاي حساس با اشارات و ملاحظات حساب شده توانسته اثر بخش و كارآمد باشد، از سوي برخي كه بر مدار تندروي طي طريق مي‌كنند برتافته نشده و هر از گاهي به بهانه‌هاي مختلف بر او و مديريتش در مجموعه موسسه تنظيم و نشر آثار امام تاخته‌اند. فارغ از آن روز تلخ اما فراموش نشدني كه يادگار امام در كنار مرقد بنيانگذار انقلاب با هوچي‌گري برخي مورد هجمه مستقيم قرار گرفت، در طول ساليان اخير هر از گاهي رسانه‌هاي تندرو كه شايد مصلحت نمي‌دانند بواسطه محبوبيت و مقبوليت وي، مستقيم او را خطاب قرار داده و مورد عتاب قرار دهند با هجمه به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني كه منطبق با وصيت امام راحل اين جايگاه ويژه به وي اعطا شده، در پي تسويه حساب‌هاي سياسي هستند. موسسه‌اي كه مسئوليت حفاظت از ميراث امام راحل را بر عهده داشته و مهم‌ترين منبع و تنها مرجع رسمي ارائه نظرات و آثار پير فرزانه انقلاب است. حال دو خبرگزاري همسان و همسو كه دوقلوهاي تندرو رسانه‌اي كشور به شمار مي‌روند گويي غنيمتي يافته و انتشار يك نامه را كه بنابر ملاحظاتي بخش‌هايي از آن بازنشر نيافته و با نقطه چين از كنار آن گذشته شده مورد اعتراض قرار داده و جو‌سازي رسانه‌اي پررنگي پيرامون آن به راه انداخته‌اند.


نعل وارونه رسانه‌هاي تندرو


عدم انتشار بخشي از جملات نامه سيد احمد خميني به آيت ا... پسنديده كه پيرامون نهضت آزادي بوده، دستمايه هجمه به موسسه تنظيم و نشر آثار امام را در روزهاي اخير فراهم كرده و در اين ميانه دو رسانه پيشقراول اين موج‌سازي رسانه‌اي هستند اين در حالي است كه اين موسسه كه توسط فرزند حاج احمدآقای خميني اداره مي‌شود، بطور رسمي مسئول نشر و باز نشر آثار امام و يادگار فقيد ايشان است و بي‌گمان تنها منبع و مرجع ذيصلاح در اين زمينه بوده و بطور قطع به يقين بر اساس مقتضيات روز و ملاحظات سياسي و اجتماعي دست به چنين كاري زده است و از اساس اقدام مورد نظر نيز جرح و تعديلي در سخنان حاج احمد خميني نيست و تنها بخش كوچكي از نامه مورد نظر با نقطه چين انتشار يافته و مشخص است كه در اصل نامه جملات ديگري هم بوده كه در شرايط امروز با تشخيص مسئول قانوني اين موسسه از انتشار آن در شرايط فعلي و به شكل موقتي سر باز زده شده است. حال اين اقدام متعارف به مثابه ذنب لايغفر از سوي دوقلوهاي رسانه‌اي تندرو جناح اصولگرا با چنان آب و تابي انعكاس يافته كه گويي موسسه تنظيم و نشر آثار امام مرتكب خبط و خطايي نابخشودني شده و آنان كه به انتخاب و وصيت امام راحل عهده‌دار اين مسئوليت شده‌اند در جهت معكوس و در راستاي عكس وظايف بديهي خود عمل مي‌كنند. اين رسانه‌هاي تندرو حتي پا را از حد هم فراتر گذاشته‌اند و عنوان داشته‌اند كه بايد مديريت خانوادگي بر اين موسسه لغو شده و اگر افرادي صلاحيت براي اين كار ندارند جاي خود را به كساني ديگر بدهند. خبرگزاري تسنيم برای پررنگ کردن این موج سواری رسانه‌ای سراغ دوستان خود در جبهه پایداری رفته و در گفت‌و گو با یک عضو این جبهه چنين عنوان داشته است: «اگر از خانواده امام فردي صالح است، بايد در اين موسسه مسئوليت بگيرد و اگر صلاحيت ندارد نبايد حضور داشته باشد، نبايد در اين موسسه با امام دشمني و با تفكر ايشان ستيزه‌جويي كرد، معتقدم موسسه نشر آثار امام بايد همراه و ناشر تفكر ايشان باشند. نمي‌شود بعضي‌ها زير سايه امام (ره) بزرگ شوند و بعد خيانت كنند. اگر اسم امام نباشد آنها اصلا كسي نيستند.» وي علاوه بر اين سخنان توهين‌آميز در ادامه با لحني تهديد آميز گفته است: «موسسه آثار امام ميراث خانوادگي و منزل مسكوني نيست كه قسمتي از آن به هركسي برسد، بلكه تعلق به اسلام و نظام دارد و اگر اين ادامه پيدا كند موجب بروز عكس العمل‌هايي مي‌شود.» البته منظور وی پیچیده نیست و مشخص است این افراد چقدر بعد از 24خرداد دچار بغض فروخورده شده‌اند که اینگونه عکس‌العمل نشان می‌دهند تا این حد که شائبه‌هایی در هجمه آنها به بیت امام و یاران نزدیک ایشان ایجاد می‌شود.


عرض اندام با كدام وجاهت؟


اين سخنان توهين‌آميز و موارد مشابهي كه در دو رسانه اصولگرا انتشار يافته و در آن با گستاخي هر چه تمامتر خواستار تغيير مديريت در موسسه نشر و تنظيم آثار امام شده‌اند در حالي جامه عمل مي‌پوشد كه اين سخنان در مغايرت با نص صريح وصيت نامه امام است كه مديريت اين موسسه را به فرزند خود واگذار كرده و بعد از رحلت حاج سيد احمد خميني فرزند ارشد وي عهده‌دار اين مسئوليت شده است. حال بايد پرسيد اين داعيه‌داران پرهياهو از چه جايگاه و پايگاه سياسي و اجتماعي خود را ذينفع در هر اموري دانسته و دايه دلسوز‌تر از مادر شده‌اند، طيفي كه طي هشت سال گذشته ثمره عملكردهاي خود را به منصه ظهور رسانده و علاوه بر نتايج آن كه بر هيچ كس تبعاتش پوشيده نيست از سوي مردم در انتخابات 24خرداد «نه بزرگ» دريافت كردند. البته بديهي است كه اين رسانه‌ها و دست‌اندركارانش تغيير رويه نخواهند داد اما آنچه مسلم است با وجود تمامي تخريب‌ها، محبوبيت و مقبوليت يادگاران امام هر روز در جامعه رو به افزايش است و اين طيف نيز تنها زحمت خود مي‌دارند.

منبع: آرمان


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر