چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: 10775
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1392 09:48


نوه امام خمینی(ره) با بیان اینکه «استقلال‌طلبی یکی از آرمان‌های اصلی امام و انقلاب است»، گفت: استقلال برای هر کشور و ملتی اهمیت بالایی دارد و هرجا استقلال پایمال شود، مردم نسبت به آن حساسیت نشان دادند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی با بیان اینکه «امام راحل همیشه به استقلال‌طلبی تاکید داشتند»، اظهار کرد: سیاست نظام مردمی ما حفظ استقلال و عدم دخالت بیگانگان در مسائل مهم کشور از جمله مسائل اقتصادی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. سیدعلی خمینی استقلال پخته را بهره گرفتن از علوم نوین و تکنولوژی روز دنیا از سایر کشورها عنوان کرد و توضیح داد: در این نگاه، حفظ اسقلال کشور پایه اصلی شمرده می‌شود، اما بهره‌گیری از دستاوردهای سایر کشورها که به پیشرفت کشور و توسعه زیرساخت‌های صنعتی کمک می‌کند نیز مدنظر قرار گرفته است.


استقلال اقتصادی به معنای تعامل نیازهاست


وی استقلال اقتصادی را به معنای تعامل نیازها دانست و گفت: در عصر کنونی نگاه به مساله اقتصاد، حرفه‌ای‌تر شده است. در دنیایی که همه کشورها به یکدیگر نیاز دارند، باید به دنبال این بود که کشور را در حوزه‌های مختلف توانمند سازیم، بطوری که نیازهای کشورهای دیگر را نیز رفع کنیم و اگر بتوانیم بر اساس این اصل حرکت کنیم، قادر خواهیم بود به تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی که به کشور تحمیل می‌شود پاسخ دهیم. سیدعلی خمینی در ادامه برنامه‌های خود در استان کرمان، با دوستداران امام(ره) در مسجد شهرستان طغرالجرد استان کرمان دیدار و در جمع آنها گفت: دو خصوصیت اصلی در این ساختار وجود دارد که مورد اهمیت قرار گرفته است. نخستین آن مربوط به ساختار دولت و دومی نیز افرادی هستند که در این شاکله به خدمت گرفته می‌شوند. یادگار امام خاطرنشان کرد: از نگاه اسلام برخی اشخاص که دارای خصلت‌های منفی هستند، نباید در مسند قدرت قرار گیرند. قدرت‌طلبان، تملق‌گویان، فاسدان اقتصادی و عیب‌جویان از این دسته‌اند. وی توضیح داد: قدرت‌طلبان و طمع‌ورزان اگر به منصبی در حکومت برسند، بیشتر از اینکه به دنبال اصلاح جامعه باشند به دنبال منافع شخصی، گروهی و حزبی خود خواهند بود. سیدعلی خمینی، تملق‌گویان را دشمنانی نامید که در چهره دوست خود را درآورده‌اند و افزود: چاپلوسان افرادی هستند که جلوی مسئولان و مردم به مدح می‌پردازند و پشت سر بدی می‌گویند و این کار باعث می‌شود اگر ضعفی در مسئول باشد، اصلاح نشود.


اگر مسئولانی فساد اقتصادی داشتند، نظام نباید فرصت ادامه کار به آنان بدهد


وی مفسدان اقتصادی را از دیگر گروه‌هایی دانست که نباید فرصت مسئولیت به آنها داده شود و در ادامه اظهار کرد: اگر مسئولانی در حکومت فساد اقتصادی داشتند، نظام نباید فرصت ادامه کار به آنان بدهد زیرا باعث دلسرد شدن ملت نسبت به حکومت می‌شود. البته این عمل بدان معنی نیست که اسلام با ثروت مخالفتی دارد و هرکس را که دارایی قابل توجهی دارد فاسد دانسته است. نگاه اسلام به ثروت مثبت است. نوه امام، عیب‌جویان با غرض را از دیگر افرادی دانست که در اسلام توصیه شده به آنان فرصت خدمت داده نشود و ادامه داد: عیب‌جویی با انتقاد فرق دارد. نقد از سر دلسوزی باعث پویندگی حکومت می‌شود اما عیب‌جویی با غرض، به دلسردشدن مردم از حکومت می‌انجامد. نباید تصور کرد هرکس نقد کند هدفش تضعیف نظام است. سیدعلی خمینی تاکید کرد: در جایی که فقر و تبعیض وجود دارد دفاع از آرمان معنی ندارد، اما با علم به این موضوع که مردم فهیم ما شرایط را همیشه درک کرده‌اند و کنار امام و انقلابشان بوده‌اند، به این وظیفه می‌پردازیم.


برخی مشکلات ریشه‌ای هستند و حل آنها زمان می‌برد


یادگار امام ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فقر و تبعیض کنار هم باشند، اختلاف طبقاتی معنادار وجود داشته باشد و اتفاقا کسانی که بیشتر کار کرده‌اند و دلسوزتر بوده‌اند، فقیرتر شده‌اند، نباید ادعا داشت مشکلی در آن جامعه وجود ندارد. البته مردم به خوبی می‌دانند برخی مشکلات ریشه‌ای هستند و زمان می‌برد تا رفع شود و دولتمردان بعد از انقلاب هم شاهد بوده‌اند و دیده‌اند که چه مقدار کار اساسی در روستاها و کلان‌شهرها در زمینه گاز، آب، برق، تلفن، جاده، کشاورزی، ساخت سد و صدها کار دیگر صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما باید بر این نکته نیز تاکید کرد که هنوز با آن جامعه‌ای که مدنظر امام و رهبر انقلاب بوده فاصله داریم. سیدعلی خمینی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید که سکان هدایت اداری کشور را بدست گرفته است بتواند شرایط بهتر اقتصادی را برای مردم ایران ایجاد کند. بر اساس این گزارش، نوه امام خمینی همچنین با حضور در شهرستان دشتخاک استان کرمان در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت سالگرد مرحوم سیداحمد خمینی برگزار شده بود، جلوگیری از ریختن آبروی مومن را از اثرات تقوا عنوان و تصریح کرد: در اسلام آبروی مومن بالاتر از کعبه ذکر شده است و بطور حتم کسی که ادعای مسلمانی دارد نباید اجازه دهد آبروی مومن در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها ریخته شود. وی به اهمیت مساله وحدت اشاره کرد و گفت: همه باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و مجادلات سیاسی و دعواهای جناحی را کنار بگذاریم. چقدر کشور باید تاوان این مجادله‌های سیاسی را بپردازد؟ تا کی مردم باید شاهد بی‌اخلاقی‌های سیاسی باشند؟ وقت آن نرسیده که حول مشترکاتمان به اتحاد نزدیک شویم؟ نباید به آرمان‌های امام و رهبری که به وحدت کلمه تاکید داشته و دارند توجه کرد؟ سیدعلی خمینی، ریشه اکثر انقلاب‌های عصر را نارضایتی مردم دانست و افزود: اگر دولت به آن چیزی که باعث نارضایتی مردم می‌شود اهمیت ندهد بنیان خود را به خطر انداخته است، چراکه ریشه ماندگاری هر نظامی به مردم و رضایتمندی مردم برمی‌گردد. احترام به عقلانیت و خرد جمعی، موجب رشد رضایتمندی می‌شود. وی، جمهوریتِ انقلاب اسلامی را به معنای اهمیت دادن به مردم از منظر امام دانست و خاطرنشان کرد: امام همواره رضایتمندی مردم را محور همه کارهایشان قرار می‌دادند و با تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی ثابت کردند مردم در تعیین سرنوشت خود حرف اول را می‌زنند. همانطور که اسلام و قوانین آن نیز جزء جدایی‌ناپذیر آرمان‌های امام بودند و تاکید ایشان به اجرا کردن اسلام ناب محمدی(ص) بیانگر همین اصل است. وی در پایان، راز ماندگاری انقلاب اسلامی را حرکت در مسیر آرمان‌های امام دانست و افزود: هر زمان مردم در صحنه باشند، انقلاب و نظام پویا خواهد بود. اگر مردم در حکومت دخیل باشند، آنگاه آزادی ارزش قائل پیدا می‌کند، توسعه معنی خواهد داشت و دین مورد توجه قرار می‌گیرد و در نهایت انقلاب شعار خودش را فراموش نخواهد کرد.


پنجره گفت و گوی جناح‌ها با وجود یادگار امام بسته نبود


نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: یادگار امام در نظام عامل جمع بود، با وجود او پنجره گفت‌وگو میان جناح های کشور بسته نبود و وی عامل اتحاد و وحدت جریان‌ها با حفظ اصول بود. سیدعلی خمینی افزود: پدرم با همه کسانی که زیرمجموعه انقلاب بودند دوستی داشت. وی با بیان اینکه بسیاری از گره‌های سیاسی که در کشور به وجود می‌آید، ریشه‌اش عدم وجود فردی است که با گروه‌های مختلف صحبت کند و دریچه‌ای برای همه گروه‌ها باشد، بیان کرد: نگاه حاج سید احمد آقا این بود، کسانی که در حلقه انقلاب هستند همه باید با هم گفت‌وگو کنند و حرف بزنند.


پدرم از امام خرج نمی‌کرد


وی در ادامه گفت: پدرم سعی می‌کرد به امام تیری نخورد و از امام خرج نکند. نوه امام تصریح کرد: خیلی‌ها در این مملکت مسئولیت گرفتند و به جای اینکه اشتباه را قبول کنند شانه خالی می‌کردند و در مسائل پشت پرده به جای اینکه سپر بلا شوند، دیگران را سپر بلا می‌کردند و ما ضربات زیادی را در این مقوله خوردیم. وی خاطرنشان کرد کرد: امام خمینی بی‌شک ذره‌ای برای غیر خدا ارزش قائل نبود و تلاش ایشان برای رضای خدا بود و هر جا دستور الهی بود با دستور الهی داخل یا خارج شد. وی اظهار کرد: من تاکنون در مراسمی که برای بزرگداشت پدرم برگزار شده به دلیل اینکه صاحب عزا بودم صحبت نکردم ولی نسبت من با امام همان نسبتی است که شما دارید؛ امام پدر همه ملت است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر