جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 10739
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1392 20:58

جاوید قربان اوغلی، در گفتگو با سايت تدبير افزود: در عرف دیپلماتیک، هیچ یک از مقام‌هاي وزارت خارجه مخصوصا آقای ظریف چه از لحاظ قوانین و پروتکل‌هاي دیپلماتیک و چه از لحاظ اخلاقی اجازه ندارند که مانع دیدار مقام دیپلماتیک کشور دیگری شوند. این امر در مورد دیدارهای خانم اشتون هم صدق مي‌کنند بنابراین نمي‌توان انتظار داشت که وزیر خارجه بر خلاف عرف دیپلماتیک رفتار کند.


وي ادامه داد: از سوی دیگر این افراد که خانم اشتون با آن‌ها دیدار کرده شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و در حقوق مدنی کشور ما هیچ منعی برای این گونه دیدارها و ملاقات‌ها ذکر نشده است. بنا براین چه به لحاظ قانونی و عرف دیپلماتیک و چه از منظر حقوق شهروندی هیچ گونه منعی در قانون اساسی ایران و قوانین منبعث از آن برای این گونه ملاقات‌ها نداریم. حتی با کسانی هم که در زندان هستند نیز با رعایت مقررات آیین دادرسی مي‌توان دیدار کرد."

او اضافه مي‌کند: عده‌اي مشکل را دیدار در سفارت اتریش مي‌دانند. در حالی که روزانه بیش از صدها و شاید هزاران ایرانی به سفارت کشورهای غربی و یا کشورهای عربی برای گرفتن ویزا و... مراجعه مي‌کنند. بنابراین در این زمینه نیز منع قانونی وجود ندارند. علاوه بر این وزارت خارجه هم مسئولیتی در مقابل این دیدار‌ها ندارد چنان که سفرای ما در خارج از کشور همواره با احزاب اپوزیسیون کشورهای مختلف در تماس هستند و این امر بخشی از فعالیت‌های دیپلماتیک آنان است و با هیچ گونه اعتراضی از سوی دیگر کشورها مواجه نمي‌شود. وزیر خارجه ما هم اگر به کشوری سفر کند حتی ممکن است به درخواست آن دولت یا سفارت با احزاب اپوزیسیونی که در پارلمان نماینده دارند یا بخشی از جریان‌هاي سیاسی محل را نمایندگی مي‌کنند دیدار کند.

سفیر پیشین ایران در الجزایر و افریقای جنوبی افزود: اگر شما به تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نگاه کنید شاهد این هستیم که خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روزانه با ده‌ها مخالف در کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و... مصاحبه مي‌کند و از تلویزیون ما پخش مي‌شود و البته که جزیی از حقوق خبرنگاری و آزادی‌هاي مدنی است. بنا بر این از هر وجهی به این موضوع نگاه کنیم این امر مساله‌اي است عادی که نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد و زیبنده کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران نیست که این همه در مقابل ملاقات یک دیپلمات خارجی شناخته شده با فردی که دوران محکومیت خود را سپری کرده و اکنون آزاد است و یا مادری که 15 ماه است داغ فرزندش را بر دوش مي‌کشد، حساسیت نشان دهد."
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر