دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 1072
تاریخ انتشار: 18 تير 1392 08:32
به گزارش راه مردم، با وقوع انقلاب اسلامی، چهره تازه‌ای از زن ایرانی به دنیا معرفی شد که مشخصه بارز آن، آگاهی و مسئولیت‌پذیری است و همین نگاه مسئولانه او نسبت به سرنوشت خود، خانواده و جامعه، اصلی‌ترین پشتوانه برای تداوم حضور جدی و فعال زنان در عرصه‌های مختلف کشور شده است. حضور زنان در کابینه بحثی است که امروز بیشتر از گذشته داغ شده و از وعده تشکیل وزارت زنان تا حضور زنان در کابینه در وعده‌های دکتر حسن روحانی رئیس دولت یازدهم مطرح شده است. اما فعالان حوزه زنان دغدغه‌های دیگری هم دارند آنها خواهان «حضور زنان به صورت یک حضور سمبلیک و نمایشی مانند دوره‌های گذشته» نیستند بلکه خواهان «حضور حقیقی در عرصه‌های تصمیم‌گیری در جامعه» هستند. آنها انتظار دارند این بحث‌ها و این حضورها درنهایت به «تقویت جریان‌سازی عدالت جنسیتی منجر» شود. درخصوص حضور زنان در کابینه با آذر منصوری از فعالان سیاسی زن گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم. این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید.

امروز بحث وزارت زنان و حضور زنان در کابینه مطرح است. با توجه به اینکه اینها بخشی از وعده‌های دکتر حسن روحانی بوده؛ حضور زنان را چطور می‌بینید؟

امروز زنان به‌دنبال حضور نمایشی درکابینه نیستند، بلکه به دنبال جریان‌سازی عدالت جنسیتی در جامعه هستند، حضور نمایشی و ویترینی دیگر زنان فعال جامعه ما را راضی نخواهد کرد. زنان به عنوان نیمی از جامعه ایرانی با توجه به اقتضائات و نقش‌شان در امر توسعه پایدار می‌خواهند نقش‌آفرینی و قبول مسئولیت کنند، این امر در جامعه پذیرفته شده است. نقش زنان و مطالبات آنها در توسعه بلندمدت و کوتاه‌مدت نزد جوامع پیشرفته پذیرفته شده است؛ ایران به عنوان یک کشور باقدمت که با وقوع انقلاب اسلامی دچار تحول و تغییر اساسی شد باید بتواند الگوی قابل‌قبولی را به جوامع بشری و دیگر کشورها معرفی کند. حضور زنان در کابینه یک ضرورت غیرقابل انکار در دولت‌هایی است که قرار است مستقر شوند، عدم وجود زنان به عنوان عدم وجود نیمی از جامعه در نهادهای برنامه‌ریز به معنی درنظر نگرفتن خواسته‌ها و دغدغه‌های نیمی از جامعه است؛ نادیده گرفتن زنان توسط هر دولتی نادیده گرفتن نیمی از جامعه است. حضور زنان در ساختار حقوقی کشور به حضور در تمام عرصه‌های برنامه‌ریزی بستگی دارد، این حضور در ساختار حقوقی حضور در بطن جامعه را نیز بیشتر می‌کند.

بحث کابینه زنان را که به‌تازگی مطرح شده است، چطور می‌بینید؟ آیا به صرف اینکه حضور زنان یک حضور نمایشی باشد، راضی هستید؟

این حضور در کابینه باید یک حضور حقیقی و حقوقی باشد، نه یک نمایش ویترینی و سمبلیک؛ تلاش‌های دولت‌های گذشته مانند دولت اصلاحات باعث شد این رویکرد به جبران تضییع حقوق زنان در جامعه منجر شود البته نباید فراموش کرد زنان شایستگی‌های خودشان در تحصیلات دانشگاهی و در حوزه مدیریتی را اثبات کرده‌اند. باید حضور زنان نه یک حضور سمبلیک بلکه به تقویت جریان‌سازی عدالت جنسیتی منجر شود. برای کابینه زنان باید اول ساختار کابینه تعریف، سپس مراحل قانونی‌اش طی شود و مجلس هم نسبت به این موضوع رویکرد قوی داشته باشد، اتفاقا وجود یک معاونت قوی مثل مشارکت زنان در ریاست‌جمهوری می‌تواند کمک زیادی به تدوین و اجرا شدن برنامه‌های کابینه زنان داشته باشد.

فکر می‌کنید با حضور زنان درکابینه مشکلاتی که امروز آنها درجامعه دارند، حل خواهد شد؟

ببینید تاکید من بر جریان‌سازی عدالت جنسیتی است چه در معاونت زنان وچه درمشارکت زنان و چه در تشکیل وزارت زنان باید رویکرد به سمت جریان‌سازی عدالت جنسیتی باشد

بحث اینکه یک وزارتخانه یا چند وزارتخانه خاص را به وزیران زن بدهند نیز مطرح است. نظر شما چیست؟

فکر می‌کنم قرار دادن زن‌ها در یک وزارتخانه خاص یا چند پست خاص یک نگاه تبعیض‌آمیز است. زنان شایستگی خودشان را در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی وصنعت نشان داده‌اند، اگر اساس کار شایسته‌سالاری باشد زنان توانمندی و مدیریت خودشان را در تمام زمینه‌ها نشان داده‌اند. امروز بعضا این نگاه مردسالارانه و تبعیض‌آمیز وجود دارد که ناکارآمدی زنان به پای زن بودن آنها نوشته می‌شود.

منبع: آرمان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر