چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 10650
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1392 07:40


بیستمین جشنواره مطبوعات روز گذشته برندگان خود را شناخت و آنان را با جایزه نقدی 50‌میلیون‌ریالی روانه خانه کرد. تالار وحدت روز 17 اسفندماه میزبان رییس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از روزنامه‌نگاران و متفکران بود که نتیجه قضاوت و داوری را درباره یک‌سال کار اهالی مطبوعات به تماشا نشسته بودند. محمد نهاوندیان، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت،  غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس، عماد افروغ، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، محمدعلی ابطحی، هادی خسروشاهی و آیت‌الله محقق‌داماد نیز برخی از مدعوین بودند. در سالن اصلی تالار وحدت، نمایشگاه 60 عکس برگزیده از یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و 32 اثر برتر درباره گرافیک اطلاع‌رسان برپا بود. رضا رفیع، طنزپرداز، مجری مراسم بود که هرازگاهی مدعوین و وزیر ارشاد را با تکه‌پرانی‌هایش سورپرایز می‌کرد. مخصوصا وقتی شعری خواند با ردیف «کتابم ‌گیر کرده توی ارشاد» که با خنده و تشویق ممتد حضار همراه بود.
در این مراسم از همسر خبرنگار شهید غلامرضا نامدارمحمد تجلیل شد و احمد سمیعی‌گیلانی به‌عنوان نماد پاکیزه‌نویسی نیز مورد تجلیل رییس‌جمهور قرار گرفت.  نمایش کلیپی از درگذشتگان مطبوعاتی در سالی که گذشت یکی از بخش‌های مراسم بود. در این کلیپ، یاد حنانه زاکانی، جابر معافی، ایمان ابراهیم‌بای سلامی، علی‌محمد گرمساری، کاظم معتمدنژاد، سیداحمد قومی، نورالدین نوری، علیرضا فرهمند، اسفندیار زرکوب‌تهرانی، سیدیوسف شریفی و پرتو مهتدی گرامی داشته شد.
نماهنگی از «پرویز خرسند» به‌عنوان چهره برجسته مطبوعاتی بخشی دیگر از مراسم دیروز بود. پرویز خرسند لوح تقدیرش را به همسرش خانم توکلی اهدا کرد که تقارن این امر با روز جهانی زن جالب بود. تقدیر از استاد فرج‌الله صبا به‌عنوان پیشکسوت مطبوعاتی هم در شرایطی انجام شد که او با عصا به‌سختی خودش را روی سن رساند.
به غیر از سخنرانی رییس‌جمهور که در صفحه نخست روزنامه خوانده‌اید، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سخنرانی کرد و وعده بهبود و اصلاحات در حوزه مطبوعات را داد. سیدمحمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات هم روی سن دعوت شد و رفیع به طنز گفت: «حالا می‌بینیم چطور می‌شود در پنج‌دقیقه‌ نیم‌ساعت سخنرانی کرد.» پیش‌بینی او به حقیقت پیوست و دوبار به آقای دعایی که بر سبیل گذشته به‌ ذکر خاطراتی از قدیم مشغول بود تذکر دادند که وقت تمام است. مهدی محسنیان‌راد، استاد ارتباطات دانشکده علامه در سخنان کوتاهی به فاصله بعید ایران با سایر کشورهای جهان از نظر تیراژ روزنامه‌ها اشاره کرد و ژاپن را مثال زد که در آنجا 800درصد بیشتر از ایران روزنامه می‌خوانند. یونس شکرخواه به نمایندگی از هیات داوری این دوره از جشنواره، آثار برگزیده را بهترین آثار تولیدشده طی یک‌سال گذشته ندانست و تاکید کرد: «برگزیده‌ها، بهترین‌ها نیستند و بهترین‌ها هنوز در اندیشه اعتلا هستند.»
شکرخواه همچنین بر ضرورت ایجاد دبیرخانه دایمی برای رصد همه مطالب منتشرشده در مطبوعات تاکید کرد تا همه آثار دیده شوند.
به گفته سیدفرید قاسمی، دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات، در دوره پیشین بالاترین شماره حضور دوهزارنفر بود که در بیستمین جشنواره مطبوعات چهارهزارو552نفر از 31 استان کشور آثار خود را فرستاده بودند. در پایان و قبل از اهدای جوایز، رضا رفیع از رییس‌جمهور خواست تا در برابر نقد و انتقاد تحمل و مدارای زیادی نشان دهد و اجازه خواست شعری را بخواند. رفیع خطاب به روحانی گفت: روزی که شما کابینه را معرفی کردید من در هواپیما بودم و به ارومیه می‌رفتم. همانجا شعری نوشتم که برای حضار می‌خوانم.
کابینه تدبیر و امید آمد از راه
من کل این کابینه را گلشن گرفتم
جمع وزیران کارکشته‌تر ز سابق
پس جمله را یک روح در یک تن گرفتم
با این وزیرانی که روحانی گزیده‌ست
دیدی سر شوق آمدم من زن گرفتم
حتی شنیدم آیت‌الله جنتی هم
حرفی زده کز آدمی متقن شنیدم
گفته به روحانی که گرچه این جهان را
کمتر ز کفش پاره و ارزن گرفتم
اما شنیدم تا علی‌مان شد وزیرت
والله یک عمر دوباره من گرفتم


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر