جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 10427
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1392 22:42
طهماسب هم از تلویزیون به شبکه خانگی آمد

«کلاه قرمزی ۹۳» را از فروشگاه‌های معتبر بخرید!

بخش وسیعی از مردم نیز توان اقتصادی خرید نسخه‌های پیاپی یک پکیج کلاه قرمزی ۹۳ را نخواهند داشت. طهماسب به خاطر مردم با مجموعه رسانه ملی همراهی می‌کند تا این مجموعه امسال نیز همچون سال‌های پیش‌ برای همه مردم ایران پخش شود و یکی از خاطرات خوش این روزها را رقم بزند.


در فاصله کمتر از سه هفته تا آغاز سال ۱۳۹۳، مشخص شد که هنوز «کلاه قرمزی ۹۳» نخستین مراحل تولید را نیز پشت سر نگذاشته و به احتمال قریب به یقین، پربیننده‌ترین برنامه ‌نوروز چندین سال اخیر با نامه امروز ایرج طهماسب به پخش نخواهد رسید؛ مسأله‌ای که بیش از هر چیز به دست‌های خالی رسانه ملی باز‌می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، ویژه برنامه‌های کلاه قرمزی برای ‌نوروز بی‌تردید یکی از گران‌ترین تولیدات هر ساله رسانه ملی است و این برنامه میان‌نسلی که هم مخاطب کودک و هم مخاطب بزرگسال را با خود همراه می‌سازد، با صورت‌حسابی برای صداوسیما همراه است که نسبت به بسیاری از برنامه‌ها رقمش قابل توجه است و البته هیچ‌ گاه این ارقام رسانه‌ای نمی‌شود.

در این میان اما توسعه عرضی رسانه ملی و افزایش بی‌حدوحصر شبکه‌های تلویزیونی که هزینه‌های کلانی ‌برای زیرساخت‌ها و هزینه‌های کلان‌تری ‌برای مدیریت سالیانه بر دوش سازمان صداوسیما می‌گذارد که عملاً تولید برنامه‌های دارای کیفیت بالا یا استمراربخشی به پخش این تیپ برنامه‌ها را که نسبت به زمان آغازش هزینه بر‌تر است، دشوار می‌‌سازد. به همین دلیل برنامه‌هایی که با نام «الف ویژه» تولید می‌شدند و پرهزینه‌ترین و معمولاً باکیفیت‌ترین برنامه‌های سیما تلقی می‌شدند، به نسبت افزایش تعداد شبکه‌ها و حجم ساعات تلویزیون، نه تنها افزایش نداشته‌اند که ظاهراً کاهش نیز یافته‌اند.

نوروز یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که تلویزیون می‌تواند با جذب مخاطب و همچنین حفظ دیگر مخاطبانش، پیش باشد اما با عدم پخش پربیننده‌ترین برنامه نوروز چند سال اخیر عملاً نمی‌توان چندان در این باره حداقل در نوروز ۹۳ خوشبین بود. با وجود اعلام اخبار ‌درباره تولید یا عدم ساخت مجموعه «کلاه قرمزی» برای پخش در نوروز ۹۳، تهیه کننده پروژه با اعلام اما و اگرهایی، کلید خوردن سری جدید آن را تقریباً قطعی می‌دانست.

حمید مدرسی چند روز پیش گفته بود: «در ساخت سری جدید مجموعه کلاه قرمزی همچنان توافق مالی با شبکه دوم سیما صورت نگرفته است، اما بنا داریم در جلسه‌ای که فردا با حضور مدیران شبکه خواهیم داشت، با همفکری به تصمیمی برسیم که رضایت طرفین را در بر داشته باشد.» اما فردا آمد و رفت و اتفاقی نیافتاد به جز نشست خبری مدیر شبکه دو، اتفاقی نیافتاد. مدیر شبکه دو در نشست روز گذشته خود بر پخش کلاه قرمزی در نوروز ۹۳ تاکید کرد و چنین بود که تصور شد توافق قطعی شده و بالاخره کلاه قرمزی از مرحله پیش تولید، وارد مرحله تولید شده است.

«کلاه قرمزی 93» را از فروشگاه‌های معتبر بخرید!

تیتر امروز برخی روزنامه‌ها و حتی عکس یک برخی از آن‌ها به همین موضوع اختصاص داشت که نامه ایرج طهماسب منتشر شد و حرف‌های روز گذشته مدیر شبکه دو را عملاً رد کرد؛ هرچند تهیه کننده کلاه قرمزی ۹۳، شایعه ورود این مجموعه به شبکه خانگی را رد کرد ‌اگر صداوسیما هزینه تولید این مجموعه را ندهد، بعید نیست این اتفاق رخ دهد و طبیعتاً تهیه‌کنندگان این مجموعه ضرر نمی‌کنند، چرا که این مجموعه قطعاً در شبکه خانگی به مراتب بیش از یک میلیارد تومان که شایعه شده بود و رد شد، بازدهی دارد.

در متن نامه طهماسب که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آمده است: «من گفته بودم علاقه‌مند نبودم امسال کلاه قرمزی بسازم. اگر دلایلش را بخواهید خواهم گفت. روسا صدایمان کردند، با ما جلسه گذاشتند و به خاطر رفتار غیرحرفه ای زیر مجموعه خود ما را دلجویی کردند. قرار شد کار را با همه سختی و کمبود زمان اجرا کنیم. فعالیت را شروع کردیم و همه آمدند هزینه کردیم، اما رؤسا هرچه دستور می‌دهند کار پیش نمی‌رود‌؟!

گویا کسانی در تلویزیون مثل رؤسا و مردم علاقه‌مند به این مجموعه نیستند. از تلویزیون عذرخواهی می‌کنم و امکان ادامه همکاری با آنان را ندارم. این برنامه را به شکل دیگر برای مردم عرضه خواهم کرد. امسال تلویزیون برنامه کلاه قرمزی ۹۳ ندارد. شبکه خصوصی هم نداریم و مجبوریم آنرا نسخه به نسخه چاپ کنیم و به دست مردم برسانیم

ایرج طهماسب‌».

اگر در چند روز آینده مشکل این مجموعه برطرف نشود، بی‌شک کلاه قرمزی طهماسب را باید از فروشگاه‌های معتبر بخرید و جذاب‌ترین برنامه تلویزیون در چند سال اخیر از این رسانه رخت می‌بندد؛ اتفاق محتملی که اگر به وقوع بپیوندد، موج تازه‌ای از نقد‌ها را متوجه عاملان این اتفاق خواهد کرد و جنجال‌ساز خواهد شد.

البته انتظار می‌رود طهماسب با توجه به سبقه این مجموعه تلویزیونی، به سادگی از حضور از شبکه دوم سیما نگذرد. باید پذیرفت که مطرح شدن و سوددهی کاراکترهای «کلاه قرمزی» به‌‌ همان اندازه که به خلاقیت طهماسب، جبلی و همکارانشان مرتبط است، محصول بستری است که رسانه ملی در سال‌های اخیر برای این مجموعه فراهم ساخت و اگر این فرصت برای طهماسب و همکارانش پیش نمی‌آمد، شاید هیچ‌ گاه این مجموعه به چنین سطح توجهی میان مردم دست نمی‌یافت که چندین نسل را مخاطب خویش قرار داده باشد.

از این حیث با توجه به آنکه توزیع این مجموعه در شبکه خانگی حداکثر با هشتصدهزار نسخه کپی همراه است و بخشی از مردم به همین دلیل توان خرید و دسترسی به کلاه قرمزی را ندارد و بخش وسیعی از مردم نیز توان اقتصادی خرید نسخه‌های پیاپی یک پکیج کلاه قرمزی ۹۳ را نخواهند داشت، طهماسب به خاطر مردم با مجموعه رسانه ملی همراهی کند تا این مجموعه امسال نیز همچون سال‌های پیشین برای همه مردم ایران پخش شود و یکی از خاطرات خوش این روزها را رقم بزند.

در این میان اگر توافقی ‌حاصل نشد و امکان نمایش این مجموعه در تلویزیون برای نوروز ۹۳ فراهم نشد، بهتر باشد تا درخواست مالی عوامل «کلاه قرمزی» برای ویژه برنامه سال ۹۳ رسماً اعلام شود و میزان هزینه‌ای که رسانه ملی حاضر شده برای این مجموعه پرداخت کند نیز رسانه‌اش شود تا بتوان قضاوت بهتری درباره اینکه علت محروم شدن مردم از دیدن این برنامه چیست، داشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر