يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 10391
تاریخ انتشار: 06 اسفند 1392 08:26
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار وزير خارجه بلژيك:

آمريكايي‌ها به بي‌اعتمادي بيشتر دامن نزنند

آمريكايي‌ها به بي‌اعتمادي بيشتر دامن نزنند
به گزارش راه مردم، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از تروريسم و اقدامات گروه‌هاي افراطي و تندرو به عنوان عمده‌ترين موانع توسعه روابط كشورها نام برد و گفت: بدون ترديد، اتخاذ سياست‌ها و رويكردهاي غيرمنطقي غرب بويژه آمريكايي‌ها در حمايت و تجهيز افراطيون نوظهور طالبان و القاعده و حاميان آنها شكل گرفت كه امروز تأثيرات منفي وغيرقابل انكار اين حمايت‌ها را در تمام نقاط جهان ازجمله سوريه كه افراد مسلح خارجي بي‌شماري در آن حضور دارند مشاهده مي‌كنيم.

آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، ادعاهاي ضد و نقيض آمريكايي‌ها در مورد اطمينان بيشتر از اعتمادسازي در ماهيت برنامه‌هاي هسته‌اي تهران را نوعي بهانه‌جويي تكراري دانست و گفت: امروز بازرسان قانوني آژانس هسته‌اي حضوري و از طريق دوربين‌ها به‌طور شبانه‌روزي، راستي آزمايي ايران را مستقيم مشاهده مي‌كنند. ايشان با اشاره به اينكه آمريكايي‌ها نبايد به بي‌اعتمادي بيشتر دامن بزنند، تأكيد كرد: فتواي رهبر معظم انقلاب در مورد حرام بودن توليد سلاح هسته‌اي نيز كاملاً واضح بوده و دولت آمادگي كامل دارد تا به تمام سوالات در چارچوب مقررات آژانس پاسخ دهد بنابراين اگر آمريكايي‌ها صادق و واقع‌بين باشند دستيابي به يك توافق همه‌جانبه و موفقيت‌آميز در يك دوره كوتاه‌مدت قابل حصول خواهد بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به علل اختلاف بين مذاهب اسلامي گفت: اين‌گونه اختلافات معمولاً ريشه در تاريخ تمام اديان داشته و نمونه‌هاي بارز آن را در جنگ‌هاي صليبي 250 ساله، اختلاف‌نظر يهوديان و نيز در ايرلند و نسل‌كشي در بوسني را شاهد بوديم كه در كشورهاي اسلامي ازجمله افغانستان، پاكستان و سومالي نيز هزينه‌هاي غيرقابل جبراني را تحميل كرده است.
ايشان تأكيد كرد: مسلمانان آگاه، برپايه آموزه‌هاي ديني خود عميقاً مخالف تفرقه و درگيري‌هاي مذهبي بوده و هستند و افراطيون نيز بقاي خود را در تشديد اين اختلافات مي‌دانند.
آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني با ابراز نگراني عميق از وضعيت موجود در سوريه اظهار داشت: در حال حاضر با حضور وسيع‌ تروريسم شاهد متلاشي شدن اركان خانواده‌ها، انباشته شدن مجروحين در بيمارستان‌هاو بيش از 8 ميليون آواره نيازمند به مواد غذايي، بهداشتي و درماني در اين كشور هستيم كه نخستين هدف هر مذاكره‌اي، بايد توقف كشتار و خونريزي مردم بي‌گناه از سوي همه طرف‌هاي درگير باشد و در نهايت بايد حاكميت سوريه بر مبناي اراده مردم باشد.
آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني با تشريح وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام و روند انتخابات در جمهوري اسلامي ايران كه مورد سوال وزير امور خارجه و هيأت همراه قرار گرفته بود اظهار داشت: در جمهوري اسلامي انتخاب افراد در سطوح مختلف ازجمله رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، شوراي شهر، خبرگان رهبري بطور مستقيم از سوي مردم انتخاب مي‌گردند و رهبري هم با راي خبرگان انتخاب مي شوند كه اقليت‌هاي ديني نيز فعالانه در همة بخش‌ها و انتخابات مجلس حضور مستمر دارند.
ايشان افزود: ما پس از انقلاب اسلامي حتي در دوران جنگ تحميلي با تعطيلي مجلس يا دولت روبه‌رو نبوديم ولي در يك دوره شاهد يك بلاتكليفي دولت بلژيك و هم‌چنين برخي كشورهاي اروپايي ديگر در قلب اروپا و نيز در لبنان هستيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خاتمه با تأكيد بر اينكه سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران همواره حفظ روابط دوستانه با تمامي كشورهاست، آمادگي كشورمان را در كمك به حل مسائل منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي اعلام كرد و گفت: ما خواهان دستيابي به توافق جامع و نهايي همه كشورها براي برقراري آرامش و صلح در جهان هستيم.
آقاي ديديه ريندرز وزير خارجه بلژيك هم با قدرداني از جمهوري اسلامي ايران كه بطور سازنده و با هدف اعتمادسازي در مذاكرات هسته‌اي با 1+5 شركت كرده است حضور هيأت بلندپايه كشور بلژيك در تهران را نشاندهنده نقش و جايگاه مهم ايران در منطقه دانست.
معاون نخست‌وزير بلژيك با ابراز تأسف از عدم دعوت ايران به گفت و گوهاي ژنو 2 و تأكيد بر استقبال از حضور همه طرف‌هاي فعال در گفت‌و‌گوهاي ژنو گفت: ما معتقديم حضور ايران در اين مذاكرات به يافتن راه‌حل صلح‌آميز براي بحران سوريه كمك بيشتري مي‌كرد و اكنون نيز اميدواريم بتوانيم از امكانات و نظرات شما در اين مورد بيشتر استفاده كنيم. ديديه ريندرز با قدرداني از توضيحات مبسوط آيت‌ا... هاشمي در بخش وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام و صراحت بيان ايشان درخصوص مسائل داخلي و منطقه‌اي ضمن دعوت از ايشان براي سفر به بلژيك گفت: ما آماده‌‌ايم تا از فرصت حاصله در شرايط جديد براي نزديك كردن راه‌هاي تعامل و همكاري در ظرفيت‌هاي اقتصادي، صنعتي و فني گام‌هاي عملي برداشته و روابط دو كشور را استحكام بيشتري بخشيم.





منبع: قانون



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر