جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 10352
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1392 22:03
امسال قرار بود در مراسم پایانی سی و دومین جشنواره فیلم فجر، به یکی از آثار شاخص جایزه‌اي از سوی رییس‌جمهور اهداء شود و مسوولان جشنواره طی مشورت با نزدیکان رییس‌جمهور، نام یکی از فیلم سازان شاخص و ارزشی را مي‌شنوند که نظر رییس‌جمهور بر اهدای جایزه به وی بوده است و اثر سینمایی حاضر از این کارگردان در جشنواره فجر نیز واجد دریافت این جایزه بوده است.








ماجرای پیش شرط‌هاي دو فیلمساز مدعی!


به گزارش خبرگزاری آنا، در روزهای منتهی به برگزاری جشنواره، از کارگردان مذکور دعوت مي‌شود تا در وزارت ارشاد حضور یابد و خبر اهدای این جایزه از سوی مسوولان وزارت ارشاد به وی داده مي‌شود اما این فیلمساز که متوجه شده فیلم پُر هزینه اش صرفا در بخش‌هاي فنی کاندیدای دریافت جایزه است و در دو بخش مهم «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلم نامه» جایزه‌اي به وی داده نمي‌شود، برای دریافت جایزه رییس‌جمهور شرط می‌گذارد.

شرط وی هم این است که تنها در شرایطی برای دریافت این جایزه به مراسم پایانی مي‌آید که سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه هم به وی داده شود! این شرط در حالی مطرح مي‌شود که هیات داوران، فیلم وی را در این دو بخش نامزد نکرده بودند اما اصرار کارگردان برای دریافت این سه جایزه!! و عدم پذیرش این زیاده خواهی از سوی مسوولان جشنواره، باعث غیبت این فیلمساز از مراسم پایانی مي‌گردد.

در روزهای اخیر این کارگردان سرشناس اعتراض‌هاي فراوانی را نسبت به فضای جشنواره فیلم فجر مطرح کرده و به انتقاد از افرادی پرداخته که در ترکیب هیات داوران این دوره حضور داشته اند. دلیل این انتقاد نیز این است که چرا برخی از اعضای هیات داوران این دوره، در دوره‌هاي قبل ـ دولت دهم ـ نیز در برنامه‌هاي فرهنگی ـ هنری حضور داشته اند!

این انتقادات عجیب در حالی مطرح مي‌شود که فیلم ساز مذکور، فیلم پُرهزینه و چند میلیاردی خود را با حمایت مسوولان سینمایی پیشین ساخته و در دوره گذشته حتی به عنوان مشاور یکی از پروژه‌هاي فاخر و بحث برانگیز در کنار عوامل سازنده حضور داشته و دستمزد خوبی بابت این کار دریافت کرده است. هزینه‌هاي میلیاردی صرف شده برای این فیلم در یکی از بدترین دوران اقتصادی کشورمان رخ داد و در شرایطی که به دلیل کمبود بودجه فعالیت‌هاي هنری با رکورد مواجه بودند، این فیلمساز موفق شد تمامی هزینه‌هاي ساخت فیلم خود را به راحتی دریافت کرده و با خیال راحت کار خود را پیش ببرد.

حالا در دولت یازدهم و در شرایطی که فعالیت‌هاي چند ماهه دولت با حجم عظیمی از انتقادهای کم سابقه و بعضا سوال برانگیز مواجه شده، این فیلمساز با انگیزه‌هاي شخصی در جایگاه «نوک حمله به برنامه‌هاي فرهنگی دولت» قرار گرفته و به واسطه این حمله‌هاي بعضا ناشیانه! مورد توجه رسانه‌هاي مختلف و حتی برنامه‌هاي خبری مهم صدا و سیما قرار گرفته و تمام برنامه‌هاي مربوط به وی از سوی صدا و سیما نیز به صورت گسترده پوشش خبری داده مي‌شود.

اين خبرگزاری همچنبن در خبر دیگری از غیبت یک فیلمساز مدعی دیگر در جشنواره سال گذشته و پیش شرط هایش برای حضور در جشنواره پرده برداشته است كه در متن این خبر آمده است:

شنیده‌ها حاکی است یکی از فیلم‌هاي فاخر و پُرهزینه سینمایی که این روزها به شدت حاشیه ساز شده و مسوولان سینمایی را رو در روی طیف‌هاي مختلف سیاسی و مذهبی قرار داده، سال گذشته برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده و حتی آماده بود اما سازندگان فیلم، حضور در جشنواره فجر را مشروط به دریافت جوایز «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» کرده و اعلام کردند تنها در صورتی فیلم خود را به جشنواره سی و یکم فیلم فجر ارائه خواهند کرد که مسوولان جشنواره کتبا اعلام نمایند جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به این اثر خواهند داد.

طبق شنیده‌ها مسوولان جشنواره نیز این موضوع را با جواد شمقدری معاون سینمایی پیشین در میان مي‌گذارند و شمقدری نیز با این پیش شرط مخالفت مي‌کند و فیلم ساز مذکور نیز حاضر به ارائه فیلم خود به جشنواره نمي‌شود. به نظر مي‌رسد شمقدری با اطلاع از حاشیه‌هاي احتمالی نمایش این فیلم با پذیرش چنین پیش شرطی مخالفت کرده و مانع از آن شده بود تا در سال آخر مسوولیتش در معاونت سینمایی، حاشیه‌اي تازه به حاشیه‌هاي متعدد عرصه مدیریتی‌اش اضافه شود. نکته جالب توجه این است که جشنواره امسال در رشته‌هاي مختلف به این فیلم «پیش شرط گذار» جوایز خود را اهداء کرد!!
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر