جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 10266
تاریخ انتشار: 01 اسفند 1392 09:58
روز گذشته اعضای هیات دولت دو صندلی اضافه در اتاق جلسات خود دیدند! برخی در جریان بودند و برخی دیگر سوال می‌کردند که مهمانان جلسه هیات دولت چه کسانی هستند. افرادی که قرار بود بر این کرسی‌ها بنشینند و در نهایت هم نشستند اما چهره‌های آشنایی بودند. یکی از آنها کاندیدای رقیب دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود که پس از عدم‌موفقیت در انتخابات از سوی اعضای شورای شهر تهران البته با کمی حرف و حدیث در شهرداری تهران استقرار خود را ادامه داد که نامش محمدباقر قالیباف بود اما مهمان دیگر چه کسی است؟ او مرد محبوب دولت اعتدال است که در زمان انتخاب وزرا بارها نامش به عنوان گزینه احتمالی تصدی وزارت ارشاد شنیده شد اما اکنون ریاست شورای شهر را دارد؛ چراکه دیروز احمد مسجد‌جامعی بر یک کرسی هیات دولت تکیه زد. با اولین نگاه به خبر حضور قالیباف و مسجدجامعی در هیات دولت این تصور در اذهان ایجاد می‌شود که دوره غیبت شهردار در جلسات هیات دولت پایان یافته و از این پس باید یک چای در سینی پذیرایی جلسات اضافه شود اما این تصور، صحیح نبود چراکه قالیباف و مسجدجامعی فقط دیروز مهمان هیات دولت بودند و در جلسات دیگر شاید اگر نیاز به حضور و توضیحی از جانب آنها باشد دعوت می‌شوند.

قالیباف چرا آمد؟


آنطور که آرمان شنیده است قرار بر این بوده تا رئیس شورای شهر با حضور در جلسه هیات دولت درباره راهکارهای رفع مشکلات پایتخت با وزرا به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی تبادل اطلاعات کرده و به بررسی مسیر بهبود وضعیت تهران بپردازند. اما نکته جالب اینجاست که حضور این دو با درخواست اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر از دولت محقق شده است و جالب‌تر اینکه در نهایت قرار بر این شد تا احمد مسجدجامعی به پاستور برود اما به چه دلیل قالیباف همراه او شد، هنوز خبری در دست نیست البته در این میان می‌توان چند گمانه را مطرح کرد. اول اینکه شاید قالیباف به میل خود به جلسه هیات دولت رفته تا راه را برای حضور خود در جلسات بعدی هیات دولت باز کند چنانکه سخنگوی شهرداری تهران گفته است: امیدواریم این جلسات استمرار پیدا کند تا هرچه بهتر مشکلات پایتخت برطرف شود. گمانه دوم این است قالیباف با همراهی مسجدجامعی درصدد ارائه این پیام به اعضای دولت بوده که مسئول اصلی و مدیر شهری تهران اوست و نه مسجد جامعی به عنوان رئیس شورای شهر. گمانه دیگر فرصتی برای رایزنی با وزراست. شاید برخی وزرا فرصت نداشته باشند زمانی را برای ملاقات با شهردار تهران اختصاص دهند بنابراین او به جلسه هیات دولت رفته تا ضمن شنیدن نظرات وزرا در مورد پایتخت، آنچه در ذهن دارد را با آنها در میان بگذارد. به هر حال طبق گفته یک عضو شورای شهر، قالیباف مهمان ناخوانده جلسه دیروز هیات دولت بوده است!


منم منم‌ اصولگرایان در یک حضور


نکته جالب اینجاست که حضور یک مقام شهری در جلسه هیات دولت با درخواست اصلاح‌طلبان شورای شهر صورت گرفته است اما اکنون اصولگرایان خود را متولی این حضور معرفی کرده و درباره آن صحبت می‌کنند. از جمله آنها محمدهادی ایازی است که می‌گوید این حضور عامل افزایش تعامل بین شهرداری و دولت است. سایت‌های قالیباف هم دیروز نوشتند که مسجدجامعی بود که قالیباف را همراهی می‌کرد و اشاره نداشتند که به گفته اعضای شورای شهر مسجد جامعی مدعو اصلی این جلسه هیات دولت بوده که ظاهرا قالیباف او را همراهی کرده است.


کرسی‌ پرچالش


از زمان ریاست‌جمهوری آیت‌ا...‌هاشمی در سال 68 و پس از انتخاب غلامحسین کرباسچی به سمت شهردار تهران، وی با لحاظ این سمت در جلسات هیات دولت حضور یافت و این روال در دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی نیز ادامه یافت. حتی پس از برکناری کرباسچی دیگر شهرداران تهران هم توانستند در جلسات هیات دولت خاتمی شرکت کنند اما با انتخاب احمدی‌نژاد از سوی شورای شهر به عنوان شهردار در سال82، او اجازه حضور در جلسات دولت را نیافت و ظاهرا علت آن درخواست‌های غیرمرتبط شهرداری از دولت بود. آنطور که برخی نوشتند، احمدی‌نژاد از خاتمی می‌خواست اختیارات بیشتری درباره شهر تهران به شهرداری واگذار کند و منابع جدیدی برای بودجه این نهاد در نظر بگیرد اما رئیس دولت اصلاحات این درخواست‌ها را نپذیرفت. بهار83 اما اوج این اختلافات بود؛ همان روزی که رئیس‌جمهور وقت مهمان همایشی در دانشگاه تهران بود اما به دلیل بارندگی و ترافیک سنگین حدود یک ساعت دیرتر از موعد مقرر به مراسم رسید. خاتمی در ابتدای سخنرانی‌اش گفت: «برای ‏رسیدن به این مراسم زمان كوتاه‌تری حدود 20دقیقه را تنظیم كرده بودم ولی در ترافیك حدود 55 دقیقه گرفتار شدم.» خاتمی در آن روز، از طرف كسانی كه قادر نیستند شهر را اداره كنند، عذر‌خواهی كرد و گفت: «این فاجعه است كه با آمدن ‏باران یا برف در وضع رفت و آمد اینچنین اختلال ایجاد می‌شود‎.‎»‏

احمدی‌نژاد به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «علت هجوم‌ها به مدیریت شهری در این روزها را به خوبی ‏متوجه می‌شویم و متأسفم كه رئیس‌جمهورمان بسیار دیر و در پایان دوره مأموریت‌شان با معضلات مردم تهران آشنا ‏شده‌اند‎.‎»‏ احمدی‌نژاد افزود: «از اینكه رئیس محترم قوه ‏مجریه بالاخره یكبار در ترافیك تهران معطل شده و از نزدیك لمس كرده‌اند كه مردم تهران چه مشكلاتی دارند، هم ‏خوشحالم و هم متأسف؛ خوشحال از این جهت كه یكبار هم كه شده از میان مردم عبور كرده و در پایان دوره 8ساله ‏بخشی از مشكلات شهروندان را از نزدیك لمس كرده‌اند و اما متأسف از اینكه بسیار دیر و در پایان دوره مأموریت‌شان ‏با این معضل آشنا شده‌اند.» اما سال84 وقتی خود در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار گرفت، اجازه نداد محمدباقر قالیباف، شهردار تازه انتخاب شده آن زمان در جلسات هیات دولت شرکت کند. وی حتی در طول دوران ریاست‌جمهوری خود خواهان کم شدن اختیارات شهرداری تهران شد و گفت که مدیریت مترو تهران باید به دولت واگذار شود. اختلاف‌های سیاسی وی با قالیباف حتی باعث شد وی بسیار کمتر از دولت‌های پیشین با شهرداری تهران همکاری داشته باشد و برخی تعهدات قانونی دولت در قبال تهران را نیز اجرا نکند. واگن‌های مترو تهران مدت‌ها در گمرک خاک خوردند و دولت مجوز ترخیص آنها را نداد تا مدیریت شهری بیش از پیش در فشار باشد. اکنون نیز شاید بیم سیاسی‌کاری در شهرداری تهران است که دولتمردان را در حضور قالیباف دچار تردید کرده است و آنها ترجیح می‌دهند در صورت لزوم از رئیس شورای شهر برای حضور در این جلسات دعوت کنند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر