يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 10200
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1392 19:42









مشكل از صدا و سيماست نه سريال




فارغ از اينكه رويكرد سريال سرزمين كهن چه بوده يا اينكه اعتراضات مطرح شده تا چه حد درست يا غلط بوده، مسئله اساسي اين است كه آستانه تحمل در جامعه امروز ايران به حداقل رسيده است. هيچكس كوچكترين نقدي را برنمي‌تابد. هر زمان در رسانه‌اي مطلبي در نقد شخص يا ارگاني منتشر مي‌شود بلافاصله با واكنش عصبي طرف مقابل رو‌به‌رو مي‌شويم. درباره اعتراضات اخير به صدا و سيما، حكايت كمي متفاوت است. اين بار اعتراضات نه سياسي است و نه حزبي اما هر كس باد بكارد توفان درو خواهد كرد. صدا و سيما به عنوان رسانه‌اي كه بايد براي جامعه فرهنگ‌سازي كند خود يكي از مهم‌ترين علل پايين آوردن آستانه تحمل در جامعه است.

در سال‌هاي اخير رسانه‌اي كه بايد ملي باشد تبديل به يك ابزار براي انتقام‌گيري از كساني شد كه با صدا و سيما و تفكر مديران آن همسو نبودند. مديران حاكم بر صدا و سيما از رسانه‌متبوعشان به عنوان يك رانت براي هجمه به جريان‌هاي غير همسو سوءاستفاده كردند. همين چند هفته پيش بود كه برخي رسانه‌هاي جريان افراطي، هجمه‌اي كاملا سازمان يافته عليه روزنامه قانون به راه انداخته و به بهانه طرح يك موضوع حقوقي و انتشار گزارشي از يك معضل اجتماعي، از هيچ كوششي براي فشار بر اين روزنامه دريغ نكردند.

در اين بين صدا و سيما كه بايد بي‌طرفي خود را در اين كارزار حفظ مي‌كرد به صف رسانه‌هاي خاص پيوست كه و در چند بخش خبري خود، در قامت بولتن جرياني خاص خواستار برخورد با روزنامه قانون شد! حال آنكه صداوسيما با روزنامه‌ قانون كه به عنوان رسانه‌اي مستقل نه به شخص خاصي وابستگي دارد و نه سنگ جريان سياسي خاصي را به سينه مي‌زند، چه خصومتي دارد جاي سوال است. از اين دست نمونه‌ها درباره عملكرد صداوسيما كم نيست. اين تنها رسانه تصويري و انحصاري كشور يكي از بزرگ‌ترين مروجان خشونت رسانه‌اي است.

صدا و سيما كوچك‌ترين نقدي را نه به خود و نه جريانات همسو با خود برنمي‌تابد. حواشي پخش مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر نيز دسته گل ديگر اين سازمان است. صداوسيما بخش‌هايي از اين مراسم را سانسور و حذف كرد كه هيچ دليل منطقي غير از نگاه حذفي و نقدناپذيري اين سازمان نمي‌توان بر آن متصور بود. تا زماني كه صدا و سيما آشكارا حقوق و حيثيت شهروندان منتقد را بي هيچ واهمه‌اي مورد هجمه و تخريب قرار مي‌دهد نبايد انتظار داشته باشيم مردم عادي هرگونه توهين يا حتي نقد منصفانه را بپذيرند. به نظر مي‌رسد تا زماني كه صدا و سيما به عنوان فراگيرترين رسانه رسمي رويكرد خود را تغيير ندهد نمي‌توان از جامعه انتظار خويشتن‌داري و تساهل و تسامح داشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر