دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 10193
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1392 23:13

به گزارش خبرگزاري ال اچ وي نيوز، به نقل از ريانووستي، اين مواد مخدر يا در روسيه به فروش مي رسد يا از طريق اين كشور وارد اروپا مي گردد.


روسيه بارها آمريكا را متهم كرده است كه با وجود حضور نيروهايش در آسياي مركزي به عنوان بخشي از نيروهاي كمك به امنيت بين المللي ناتو، به اندازه كافي با تجارت مواد مخدر مبارزه نمي كند.


سفير سابق روسيه در افغانستان، ضمير كبولف، در ادامه می افزاید: " امريكايي به بهانه اينكه مبارزه با مواد مخدر جزء وظايف  و ماموريت هاي سازمان ملل نيست، در اين راستا اقدام چنداني نمي كنند. اما به خاطر تجارت كوكائين كلمبيا به ايالات متحده در آنجا متفاوت عمل مي كنند. اين در حالي است كه تنها در حدود 5-4 درصد از هروئين افغانستان در بازار سياه امريكا به فروش مي رسد."


گفتني است حجم هروئين توليد شده در افغانستان در چند دهه گذشته چندين بار افزايش يافته است. چنانكه آمار نشان مي دهد اين ميزان نسبت به دهه گذشته چهار برابر شده است. همچنين سازمان ملل در اواخر سال 2013 اعلام كرد سطح زير كشت ترياك در افغانستان در اين سال با يك سوم افزايش به 209 هزار هكتار رسيده است. اين كشور محصور در خشكي بزرگترين توليد كننده ترياك در جهان مي باشد كه 74 درصد بازار مواد مخدر غير قانوني در سال 2012 از آن اين كشور بوده است. خريد و فروش مواد مخدر، منبع اصلي درآمد شبه نظاميان طالبان است كه هر سال صدها ميليون دلار درآمد ايجاد مي كند.


روسيه نيز در رتبه اول جهان از نظر تعداد معتاد به هروئين قرار دارد. تعداد معتادین به مواد مخدر در اين كشور 8.5 ميليون نفر و يا تقريبا 6 درصد از كل جمعيت برآورد شده است. طبق گزارش دولت در سال گذشته 90 درصد اين معتادان هروئين مصرف مي كرده اند. همچنين بر اساس آمار رسمي در هر سال 30 هزار روس بر اثر استفاده از هروئين مي ميرند. مسكو بارها در مورد افزايش تروريسم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان پس از خروج نيروهاي بين المللي از اين كشور تا پايان سال جاري، ابراز نگراني كرده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر