يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 10182
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1392 08:24
در آخرین روز مهلت 20 روزه قانونی صورت گرفت

اعتراض فاطمه ‌هاشمی به رای دادگاه





آرمان: فاطمه ‌هاشمی ششم شهریور ماه سال جاری به اتهام انتساب مطالب خلاف واقع به روسای قوای قضائیه و مقننه به شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و حدود یک ماه بعد برای او قرار مجرمیت صادر و پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب ارسال و در نهایت دادگاه فاطمه ‌هاشمی روز چهارشنبه - 18دی ماه- در شعبه اول دادگاه انقلاب برگزار شد و برای او رای 6ماه حبس تعزیری را صادر کرد که در سطور بعدی حکم آمد که «نظر به فقد سابقه کیفری و وضع خاص وی و مستندا به مواد 46 و 49 و 50 و 54 قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال 92 مجازات حبس وی را برای مدت دو سال معلق می‌نماید چنانچه در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم مندرج در ماده 54 قانون مزبور بشود مجازات معلق در مورد وی اجرا خواهد شد.» محور عمده دفاعیات فاطمه‌ هاشمی شامل بحث امر به معروف و نهی از منکر، آزادی بیان و عدم‌شکایت شاکی خصوصی بود و پاسخی که به این دفاعیات داده شد اینگونه است که «در اصل چهلم‌ قانون اساسی آمده است هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله افراد به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. لذا هیچ فردی حق ندارد رأساً و شخصاً حق خویش را بدون مراجعه به مرجع رسمی و قانونی اعمال نماید.»


اتهام فاطمه ‌هاشمی چه بود؟


در برگه رای دادگاه برای‌هاشمی آمده است که او متهم است به «انتساب و انتشار مطالب خلاف واقع به روسای قوای مقننه و قضاییه مبنی‌بر عدم توجه به حقوق مردم.» و در این راستا استناد شده بود به اظهارات فاطمه‌ هاشمی تحت عنوان «آقای لاریجانی! ای کاش مهدی برادر شما بود» هر چند در روز دادگاه دختر آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی، علی لاریجانی خبر داد که شکایتی از فاطمه ‌هاشمی ندارد اما ظاهرا شاکی این پرونده برادران لاریجانی به عنوان سران قو‌ای مقننه و قضائیه نبوده‌اند.


تقدیم لایحه اعتراض از سوی وکیل‌هاشمی


روز گذشته وکیل‌ مدافع فاطمه ‌هاشمی اعلام کرد که لایحه اعتراضی نسبت به رای صادره برای موکلش ارائه شده است. سیدوحید ابوالمعالی با بیان این مطلب، اظهار کرد: مدتی پیش موکلم صرفا به این دلیل که به آقای علی لاریجانی توصیه کرد که از «حقوق مردم» نیز همان‌گونه که «از حقوق برادر خود، یعنی آقای فاضل لاریجانی در جلسه پخش فیلم توسط آقای احمدی‌نژاد در مجلس دفاع کرد»، دفاع کند و به کنایه گفت که «ای کاش مهدی‌هاشمی هم برادر شما بود»؛ به اتهام نشر اکاذیب تحت تعقیب دادستانی قرار گرفت. وی افزود: با وجود اینکه براساس نص قانون، ‌رسیدگی به شکایت مزبور نیاز به شکایت شاکی خصوصی داشت و در عین حال که دادگاه انقلاب نیز صالح به رسیدگی نبود، موکلم محاکمه و در نهایت به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد که به مدت دو سال تعلیق شده است. ابوالمعالی با بیان این که در آخرین روز مهلت 20 روزه قانونی با احتساب ایام تعطیل، لایحه اعتراضی خود نسبت به رای صادره علیه موکلم را تقدیم دادگاه کردیم، گفت: این لایحه با محور جرم نبودن نصیحت و انتقاد و توصیه به تحمل و پذیرش و استقبال از نصیحت و انتقاد به‌ عنوان بارزترین نمود و راهکار مشارکت سیاسی وفق قانون اساسی و موضوعات شرعیه تهیه شد.


تفاوت فرزندان آیت‌ا... با دیگران هیچ است


شاید محکومیت فائزه‌هاشمی در سال پیش و به دادگاه رفتن و صدور حکم برای فاطمه ‌هاشمی در این روزها بر برخی تصورات اشتباه خط بطلان کشیده است؛ آنهایی که تصور می‌کردند فرزندان آیت‌ا...‌هاشمی به مثابه تافته جدا بافته هستند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که آیت‌ا... ‌هاشمی فرزندان خود را به نحوی تربیت کرده است که همانند مردم عادی اگر تخلفی داشته باشند به دادگاه رفته و از خود دفاع کنند که در صورت بی‌گناهی، رای تبرئه و در صورت احراز اشتباه حکم دادگاه را پذیرا باشند. چندی پیش محسن‌ هاشمی درباره مواجهه پدر با اینگونه اتفاقات برای فرزندانش گفت: «ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه‌های من با بچه مردم نیست. نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.»


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر