جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 10145
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1392 12:02
دنیس سیمونو سخنگوی سابق وزارت خارجه فرانسه در المانیتور نوشت: باوجود موضع فرانسه در تهیه توافقنامه ژنو، کمپانی های فرانسوی در میان نخستین کمپانی هایی بودند که از وضعیت پیش آمده استفاده کردند.

به گزارش راه مردم، من هم جزئی از هیئت فرانسوی بودم که اخیرا به تهران سفر کرد. آنچه شما را پس از ورود به تهران به حیرت وامی دارد غربی بودن این شهر است. به رغم آنکه این کشور متحمل هشت سال جنگ و سپس تحریم های اقتصادی شده اما کاملا پیشرفته است.

باوجود برف سنگین، جاده ها و خیابان ها تمیز بودند و اینترنت و خطوط ارتباطی در همه جا وجود داشت.

سران کشور نیز همگی انگلیسی صحبت می کنند و بسیاری از آنها در بهترین دانشگاه های اروپا و آمریکا تحصیل کرده اند.

در مورد آمریکا باید بگویم، فوق العاده است که بگویم چقدر حضور این کشور در ایران احساس می شود نه تنها بر روی لباس های ورزشی بلکه به خاطر وجود فروشگاه های اپل و ای بی ام.

در حوزه ی نفت و گاز نیز، تجهییزات امریکایی بویژه نرم افزاری و سخت افزاری به صورت وسیع در دفترهای ایران استفاده می شود.

برای همین است که سخنان واشنگتن از نگاه من خیلی تعجب برانگیر بود. زمانیکه جان کری وزیر خارچه امریکا به فابیوس وزیر خارجه فرانسه تماس گرفت تا بگوید سفر هیئت فرانسوی مضر است، وزیر اقتصاد فرانسه گفت: این سفر شرط بندی بر روی بازگشت روابط به حالت عادی در آینده است.

در طول سفر اولاند رئیس جمهور فرانسه به امریکا، جالب توجه است که تنها لحظه ای که تنش ایجاد شد، در حین کنفرانس متشرک خبری و هشدار اوباما به کمپانی های فرانسوی بود.

در نتیجه تحریم ها، کمپانی های ایران مجبور به توسعه ی کار خود شدند و هم اکنون کاملا مستقل شده و در حال رقابت با کمپانی های غربی هستند. به همین دلیل، مذاکرات پیش رو باید موفقیت امیز باشد چراکه به نفع طرفین است.  باوجود تمایل ایرانی ها برای همکاری با کمپانی های اروپایی و آمریکایی، تاکنون غرب بازار ایران را به چین و روسیه واگذار کرده است.

منبع: انتخاب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر