چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: 10027
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1392 10:29
تقدیم طرح تحقیق و تفحص از نحوه خرید سبد کالا

نعمت‌زاده قربانی سبد کالا می‌شود؟

«تقدیم طرح تحقیق و تفحص از نحوه خرید سبد کالا به هیات‌رئیسه مجلس!» شاید این انتظار وجود نداشت که با این سرعت مجلسیان طرح تحقیق و تفحص را آماده کنند البته نمی‌توان نافی اقدام سریع بهارستان شد و آن را منفی تلقی کرد چرا که پرواضح است اگر مجلس در تمام امور این دقت و سرعت را داشته باشد باید مورد تشویق هم قرار گیرد.البته این مجلس به تحقیق و تفحص هم رضایت نداد چنانکه بحث استعفای وزرای اقتصادی دولت هم مطرح شد. در اینجا باید توجه داشت که این موضوع فعلا از سوی یک نماینده اصولگرای جوان منتشر شده و باید منتظر ماند تا مانند شایعات دیگر مثل استعفای معاون اول رئیس‌جمهور تکذیب یا مانند شایعه استعفای نجفی تایید شود. به هر حال سبد کالا که قرار بود اسباب آرامش و رفاه مردم باشد این روزها به دغدغه بهارستان و پاستور تبدیل شده است.

وزارت صنعت در مظان اتهام


دیروز نماینده قائمشهر در مجلس با بیان اینکه پیگیر علت توزیع برنج‌های خارجی در سبد کالا هستیم، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت حتما باید در این زمینه توضیحات کاملی ارائه کند، چرا که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نیست که به چه علت از برنج ایرانی در سبد کالا استفاده نشده است. کمال علیپور خاطرنشان کرد: معاونان وزیر صنعت قول داده بودند که ظرف 48 ساعت موضوع پخش برنج خارجی در سبد کالا را حل کنند که این طور نشد، لذا علاوه بر پیگیری موضوع استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح تحقیق و تفحص از خرید سبد کالا نیز آماده شده که تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌کنیم. وی در مورد محورهای این تحقیق و تفحص هم افزود: چگونگی خرید برنج و قیمت آن از عمده محورهای این تحقیق و تفحص است و ما قصد داریم با کمک به دولت دلال‌ها نتوانند به این مساله ورود پیدا کنند، چرا که اغلب در این مواقع چنین مواردی پیش می‌آید، به این علت که برنج توزیع شده در سبد کالا مقدار کمی نیست و از خارج وارد می‌شود لذا سودآوری کلانی برای دلال‌ها خواهد داشت. نماینده قائمشهر در مجلس خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید رسما اعلام کند که چه میزان برنج در طول سال مورد نیاز کشور است و احساس می‌کنم برنجی که این وزارتخانه وارد می‌کند بیش از نیاز داخلی است که البته باید بررسی شود و به همین دلیل است که برنج داخلی روی دست کشاورزان می‌ماند و آنها مجبور می‌شوند با ضرر زیر قیمت به فروش برسانند، اما اگر دولت خرید تضمینی انجام دهد و به کشاورزان امید دهد، تولید و اشتغال بالا می‌رود که علاوه بر آن، ذائقه مردم ما با برنج داخلی نیز آشناتر است و بیشتر می‌پسندند.


30امضا برای استیضاح وزیر


استیضاح وزیر صنعت، به همین سادگی و با اظهارات نماینده قائمشهر ختم نشد چرا که یک عضو دیگر مجمع نمایندگان استان مازندران نیز از طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط نمایندگان‌استان‌های شمالی در مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای 30 تن از نمایندگان استان‌های شمالی کشور در دستور کار این افراد قرار دارد. محمد دامادی در ادامه به مهم‌ترین بخش از طرح استیضاح نعمت‌زاده توسط نمایندگان شمال در مجلس نیز اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ چندی پیش مجمع نمایندگان استان مازندران، طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط اعضای این مجمع مطرح شد که عمده‌ترین دلیل طرح این موضوع نیز استفاده نکردن از برنج ایرانی در سبد کالایی خانوارها عنوان شد. عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با انتقاد از بی‌توجهی وزیر صنعت، معدن و تجارت به حمایت از تولید ملی در زمان تصدی پست وزارت تاکید کرد: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای حمایت از تولید ملی ندارد که بر همین اساس مجامع نمایندگان استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و نیز برخی دیگر از نمایندگان خواستار استیضاح نعمت‌زاده شده‌اند. دامادی خاطرنشان کرد: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای 30 تن از نمایندگان شمال در مجلس آماده ارائه به هیات رئیسه پارلمان است اما به وزیر صنعت مهلت داده شده که در یکی از نشست‌‌های صحن مجلس حضور یافته و در مورد استفاده نکردن از برنج ایرانی در سبد کالایی خانوارها به نمایندگان توضیح دهد؛ در صورتی که توضیحات وی برای نمایندگان مردم در خانه ملت قانع‌کننده نباشد، طرح استیضاح تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود.


وزرا استعفا می‌دهند


در این میان نماینده بیجار هم گفت که دامنه اعتراضات به نحوه توزیع سبد کالا به درون دولت هم کشیده شده و حتی شنیده شده برخی وزرای مرتبط با توزیع سبد کالا تهدید به استعفا کرده‌اند. محمد بیاتیان بدون اشاره به نام وزرایی که به گفته وی استعفا داده‌اند، تصریح کرد: نابسامانی در نحوه توزیع سبد کالا موجب نارضایتی گسترده مردم شده است. بیاتیان با اشاره به عدم وجود نظم در توزیع سبد کالا تاکید کرد: در مجلس نیز تعدادی از نمایندگان مشمول دریافت سبد کالا شده‌اند.


تذکر به رئیس‌جمهور آماده شده است


رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برای مشکلات مشمولان سبد کالا به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسیم، گفت: اخباری که از سراسر ایران به ما می‌رسد اخبار خوبی نیست و کارگر روستایی که به نان شب خود محتاج است نمی‌تواند ثبت‌نام کند و مشمول سبد کالا نیست. عبدالرضا عزیزی در خصوص شیوه تعیین مشمولین سبد کالای دولت و اینکه برای کارگران به صورت عادلانه در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: اخباری که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد کار به صورت عادلانه پیش نرفته و شاید دولت هم از این موضوع ناراحت باشد. وی با بیان اینکه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی سریع به این موضوع هستیم، تصریح کرد: این مطالب را گوشزد خواهیم کرد تا در واقع اعتراضات نسبت به سبد کالا و مشمولین آن حداقل باشد و حتی در صورتی که نمی‌توان افراد نیازمند را به صورت سیستمی وارد کرد با نام‌نویسی دستی به آنها سبد کالا پرداخت کنیم. به گفته عزیزی معتقدم به همه روستائیان، کارگران، عشایر که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد باید سبد کالا پرداخت شود و به شدت پیگیر این موضوع هستم تا این موضوع به سرانجام درستی برسد. وی افزود: در حال حاضر تذکر جمع کثیری از طریق مجلس به رئیس‌جمهور آماده شده و باید دقت شود که سبد کالا به نیازمندان واقعی تعلق بگیرد.








لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=67592


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر