جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 10021
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1392 23:56
سیمرغ، مرغِ درمانگر به عنوان نماد جدید پزشکی کشور رونمایی شد
به گزارش راه مردم، نماد پزشکی کشور، در مراسم افتتاحیه‌ی نخستین همایش علمی شاغلان حرف پزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی، با حضور جمعی از مسوولان و پیشکسوتان سازمان نظام پزشکی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیر بهداشت رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی گروه بین‌المللی توسعه پایدار، در این نشست، نماد پزشکی کشور، با حضور دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی، دکتر ایرج فاضل، وزیر سابق بهداشت، دکتر رضا ملک‌زاده، معاون علمی و تحقیقات فناوری وزیر بهداشت، دکتر محمود فاضل، نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و همچنین دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد پیشکسوت عرصه ادبیات، رونمایی گشت.
در این مراسم، دکتر محمود فاضل، نایب‌رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی، در مقام پژوهشگر و پیشنهاددهنده‌ی بهره‌گیری از سیمرغ، مرغ درمانگر، به عنوان نماد جامعه‌ی پزشکی کشور، به خوانش ابیاتی از شاهنامه، در وصف درمانگری سیمرغ پرداخت.
نایب‌رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور، سپس، با تقدیر از مهندس علی جوادی پویا، مدیرعامل گروه بین‌المللی توسعه پایدار، به عنوان بانی ورود واژه‌ی توسعه به عرصه‌‌ی سلامت کشور، تغییر برند این سازمان را، نشانی از این اتفاق دانست و عنوان کرد: «امید است که این آوازه دیر پاید.»
دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز، سیمرغ را نمادی از خردورزی و درمانگری در ایران برشمرد و گفت: «در واقع سیمرغ، نماد فرهنگی جامعه‌ی پزشکی محسوب می‌شود و نمایانگر پیشگامی ایرانیان در عرصه سلامت است.»
وی با ابزار تاسف از به یغما رفتن تدریجی میراث فرهنگی این مرز و بوم، پاسداشت از این نماد را، وظیفه‌ی یکایک پزشکان جامعه دانست و افزود: «سیمرغ که نشان وحدت سی مرغ برای رسیدن به هدفی یگانه ا‌ست، باید به نمادی برای همدلی و کار گروهی در میان پزشکان بدل شود.»
در ادامه‌ی‌ مراسم، دکتر ایرج فاضل، وزیر سابق بهداشت و دکتر رضا ملک‌زاده، معاون علمی و تحقیقات فناوری وزیر بهداشت، با ایراد سخنرانی، رونمایی از این نماد را، رویدادی فرخنده برشمردند و آن را شایسته‌ی جایگاه والای پزشکان دانستند.
دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد پیشکسوت عرصه‌ی ادبیات، سخنران بعدی آیین افتتاحیه بود که ضمن ریشه‌یابی واژه و اسطوره‌ی سیمرغ، به وجود پیوندی تنگ، سرشتین و ساختاری، میان این نماد و جامعه‌ی پزشکی ایران، اشاره نمود.
در حاشیه‌ی مراسم، تورج صابری‌وند، طراح نماد جدید پزشکی کشور، به ویژگی‌های سیمرغ اشاره کرد و گفت: «سیمرغ پرنده‌ای اسطوره‌ای‌، با دم طاووس و بال‌های فراخ و ویژگی‌هایی عقابین است. در طراحی آن خط‌‌های قلم خوشنویسی می‌توانست شخصیت گرافیکی یک مرغ اسطوره‌ای-ایرانی را در خود داشته باشد‌‌ و درخور بود که شبیه سیمرغ‌های دیگر هم نباشد، اما چنان تصویر شود که به سیمرغ اساطیری مانَد.»
مدیر هنری دپارتمان متابرند (زیرمجموعه‌ی گروه بین المللی توسعه پایدار)، درباره‌ی ارتباط این نماد با برند مسوول عنوان کرد: «این نماد، همچون افسانه‌ها، فاخر و در اوج پرواز است، اما با نگاهی نگران به مردم. گویی سیمرغ، برند مسوول این روزگار است.»
در پایان مراسم، تمبر سازمان نظام پزشکی کشور، همراه با نماد جدید آن، رونمایی شد.
برچسب ها: سیمرغ
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر