جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 9667
تاریخ انتشار: 28 دی 1392 19:09
انتقاد نو بخت از عملکرد صداوسیما در نخستین سفر رییس‌جمهوری

صحنه‌های استقبال مردم به خوبی به تصویر کشیده نشد

به گزارش راه مردم، «محمدباقر نوبخت» روز شنبه در نشستی خبری که به منظور تشریح و اطلاع رسانی درباره نخستین سفر رییس جمهوری و تعدادی از اعضای هیات وزیران به استان خوزستان در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

 

** در نخستین سفررییس جمهوری و هیات همراه شنونده بود

نوبخت اظهار داشت: این سفر با توجه به اینکه نخستین حضور رییس جمهوری در یکی از استان های عزیز کشور بود و پس از سفرهای استانی ارزشمندی که در دولت های محترم پیشین ادامه می یافت باید به نوعی از نقاط مثبت و قوت سفرهای دولت های محترم قبلی برخوردار می شد و احیانا اگر کاستی ها و ضعف هایی در سفرهای قبلی وجود داشت، باید رفع می شد.

وی اظهار داشت: نخستین سفر رییس جمهوری به استان خوزستان با سفرهای متداولی که از سوی دولتهای محترم قبلی انجام می شد، متفاوت بود.

نوبخت که در سفر به خوزستان حضور داشته، اظهار داشت: رییس جمهوری به همراه آن تعداد از اعضای هیات دولت که در این سفر بودند، عمدتا شنونده مسایل استان بود.

 

** رسانه ها نتوانستند حضور گسترده مردم در استقبال از رییس جمهوری را نشان دهند

نوبخت در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به استقبال مردم از رییس جمهوری در سفر به خوزستان گفت: اگرچه رسانه ها نتوانستند حضور گسترده مردم را نشان دهند ولی بر حقیر فرض است به نمایندگی از دولت تشکر خود را نسبت به مردم شریف استان اعلام کنم.

وی در ادامه از برنامه دولت برای تغییر توقعات غیر منطقی و مدیریت انتظارات مردم از دولت گفت و اضافه کرد: در این سفر مواردی که امکان اجرایی شدن آن در ظرف زمان یک سال وجود داشت مورد تاکید قرار گرفت و تاکید شد که هیچ تصمیمی فی البداهه و متاثر از فضای احساسی گرفته نشود. به گفته نوبخت همچنین در این سفر مقرر شد همه آثار قولی که به مردم داده می شود در نظر گرفته شود و آنچه می توانیم انجام دهیم در برنامه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این سفر به جای اینکه مردم استان به زحمت بیافتند و در خیابانها پراکنده شده و یا در محل هایی جمع شوند و رییس جمهوری یک طرفه صحبت کند. جز در ابتدا و انتهای سفر، ترجیح داده شد گروه های مرجع دانشگاهیان، نخبگان، ایثارگران، عشایر بیایند و نظراتشان را بگویند و رییس جمهوری شنونده باشد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: قبل از سفر هم از سوی نمایندگان مردم مطالبات و انتظارات تک تک حوزه های انتخابیه دریافت کرده و در ستاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تصاویری از آنچه قرار است در استان اتفاق بیافتد احصا شده بود .

نوبخت افزود:در کنار این ها با استفاده از فناوری های جدید و و ارتباط مجازی و بدون اینکه مردم به زحت بیافتند و در خیابانها به راه بیافتند ارتباط رییس جمهوری با 30 نقطه استان برقرار شد و مسائل مردم مورد استماع و توجه قرار گرفت.

 

** وقت زیادی نداریم که آن را در تعطیلات بگذرانیم

وی همچنین حضور موثر وزرا و پرهیز از حضور غیرضروری وزرا در این سفر را از دیگر ویژگیهای سفر هیات دولت به خوزستان ذکر کرد و گفت:روز چهارشنبه جلسه هفتگی هیات دولت طبق برنامه به ریاست معاون اول رییس جمهوری در تهران برگزار شد و من از طریق رسانه های جمعی نتایج آن را از اهواز به اطلاع سراسرمردم ایران رساندم.

سخنگوی دولت ادامه داد: به این صورت ضمن این که کارهای اجرایی را در تهران انجام می دادیم وزرایی که لازم بود در سفر رییس جمهوری حضور یافتند و بعضی از آنها بلافاصله بعد از کاری که در خوزستان دنبال می کردند به تهران بازگشتند.

نوبخت با تاکید بر این که وقت زیادی نداریم که بخواهیم آن را به تعطیلات بگذرانیم،گفت: در سفر رییس جمهوری به استان خوزستان تعطیلی نهادهای متجمع انجام نشد.

وی گفت: امروز به عنوان یک روز میان دو تعطیلی می توانست تعطیل شود که به دنبال آن کشور به مدت چهار روز پی در پی تعطیل می شد که از این هم جلوگیری شد.

سخنگوی دولت افزود: هر چند دانش آموزان از تعطیل نکردن این روزها شاید از ما مکدر شده باشند اما اولیای آنها به طور قطع از این موضوع رضایت دارند.

وی یکی از مواردی که دولت در نخستین سفر استانی خود دنبال کرد را تاکید رییس جمهوری در پروژه هایی که مساله استان است عنوان نمود.

 

** 33 طرح مشخص در نخستین سفر استانی

سخنگوی دولت با اشاره به سرفصل های طرح های نخستین سفر استانی گفت: برای هر 27 شهرستان استان خوزستان 33 طرح مشخص اتخاذ شد و علاوه بر آن 32 طرح نیز برای عمران شهر و روستا در نظر گرفته شد.

به گفته نوبخت برای این 33 طرح مشخص 527 میلیارد تومان، یک و نیم میلیارد دلار و 593 میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شد که تامین منابع آن بخشی از امروز که اولین روز کاری سفر است در اختیار قرار می گیرد و بخشی نیز در سال 93 تخصیص می یابد تا این پروژه ها در سال آینده به افتتاح برسد.

نوبخت افزود: در این سفر به جای اضافه کردن تعدادی طرح به دو هزار و 906 طرح ناتمام سعی شده است طرح هایی مدنظر قرار گیرد که تا پایان سال آینده شاهد افتتاح و بهره برداری از آن باشیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دو طرح از این طرح ها ملی است که برای بهره برداری از آن نیاز به سه سال زمان است که یکی از این طرح ها، طرح اصلاح اراضی کشاورزی استان است.

نوبخت اصلاح اراضی کشاورزی استان خوزستان را یکی از منویات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: این طرح تاکنون بدون اجرا باقی مانده بود که ظرف سه سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی در تشریح سرفصل طرح هایی که در نخستین سفر استانی رییس جمهوری مصوب شد، گفت: برای بخش بهداشت و درمان 12 طرح بیمارستانی با اعتباری معادل 77 میلیارد تومان، برای بخش تربیت بدنی 11 طرح با اعتبار 13 میلیارد تومان، برای بخش کشاورزی طرح احیای اراضی کشاورزی با اعتبار ریالی 50 میلیارد ریال و اعتبار ارزی یک و نیم میلیارد دلار به تصویب رسید.

نوبخت افزود: در بخش کشاورزی علاوه بر طرح احیای اراضی کشاورزی دو بندر صیادی در آبادان و شادگان نیز مورد توجه دولت قرار گرفت.

وی از سه طرح در حوزه راه خبر داد و گفت: راه های ماهشهر، اندیمشک و باغ ملک با 24 میلیارد تومان در برنامه کاری دولت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در نخستین سفر هیات دولت به استان خوزستان تامین آب شرب اهواز با 146 میلیارد تومان اعتبار و مرتفع کردن مشکل فاضلاب این شهر با 50 میلیارد تومان و همچنین 17 طرح عمران شهری با اعتبار 212 میلیارد تومان از دیگر تصمیمات دولت بود.

نوبخت اضافه کرد: طرح هایی نیز با بخش های غیردولتی مثل بنیاد مستضعفان و بخش های صنعتی خصوصی مورد تایید قرار گرفت.

سخنگوی دولت از تشکیل کارگروهی برای پیگیری پیشرفت این طرح ها از نظر مالی و فیزیکی خبر داد و گفت: این کارگروه از امروز که نخستین روز کاری بعد از سفر است کار خود را آغاز می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجتماع پرشور و پرافتخار مردم خرمشهر و آبادان اشاره کرد و گفت: با گلایه از به تصویر نکشیدن این صحنه به یاد ماندنی توسط رسانه ملی گفت: بهتر بود که استقبال این مردم رنج دیده به خوبی به تصویر کشیده می شد که این امر صورت نگرفت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد دومین سفر استانی دولت گفت: برای سفر بعدی از اکنون برنامه ریزی می شود که به محض جمع بندی ها، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره  به کارگیری روش هایی برای جمع آوری درخواست های مردم گفت: ما نوآوری در گردآوری نامه های مردم را مناسب می دانیم و باید از ابزارهای بهتری استفاده کنیم؛ البته باید واقعیت های جامعه را باید در نظر داشته باشیم و در این سفر نیز نامه های زیادی تحویل شد که بررسی خواهند شد.

وی تاکید کرد: اگر عده ای نامه نگاری می کنند و حتی بیزینسی برای برخی در این روند ایجاد می شود ما باید کاری کنیم که مردم به زحمت نیفتند و مطالب خود را نیز به گوش دولت برسانند.

به گفته وی مطالب عمده توسط گروه های مرجع مطرح شد و بیشتر نامه ها درخواست های شخصی است که البته باید به آنها نیز پاسخ داده شود.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اولویت بندی استان های مقصد سفرهای استانی و این که نقاط مرزی در اولویت سفر استانی است گفت: ممکن است دومین سفر نیز همین طور باشد اما این یک قاعده نیست و سعی می کنیم به تمامی اطراف و اکناف کشور در سفرهای استانی سفر کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که قرار نبود استقبال مردمی به شکل قبل برگزار شود گفت: زمانی است که نمایندگان استانی دولت تلاش می کنند جلوه ای ویژه از مردم را در استقبال نشان دهند و ابزارهایی همچون تعطیل کردن تجمع های جمعیتی را به کار می گیرند اما در نخستین سفر براساس گفته مسوولان استانی نه تنها این کار را نکردند بلکه برنامه های امتحانی را نیز به تعویق نیانداختند.

وی با تاکید بر این که برخی با نگاه های افراطی و یا تفریطی نمی خواهند که حوزه اعتدال ما را قبول کنند؛ وقتی مردم برای استقبال آمدند نمی توان خودروی رییس جمهوری را نگه داشت و در وسط میدان سخنرانی کرد؛ ملاحظاتی وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر