دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 9562
تاریخ انتشار: 25 دی 1392 08:25
سناتورهای تندرو؛ مغلوب «اوباما»

طرح افزایش تحریم ایران بایگانی شد


 به گزارش راه مردم، بالاخره تهدیدهای «اوباما» علیه «سنا» نتیجه داد. پس از درخواست «باراک اوباما» از «سنا» برای خودداری از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران بامداد سه‌شنبه به وقت تهران، «هری رید» رهبر اکثریت سنای آمریکا، از به رای‌گذاشتن آن خودداری کرد. این اقدام رهبر اکثریت «سنا» پس از آن صورت گرفت که روز دوشنبه «اوباما» در یک نشست خبری با حضور «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر اسپانیا، در واشنگتن بار دیگر از کنگره خواست که از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند. او با بیان اینکه «من صلح و دیپلماسی را ترجیح می‌دهم»، گفت: «به‌همین دلیل پیامی برای کنگره فرستادم مبنی بر اینکه اکنون وقت آن نیست ما تحریم‌های جدیدی را اعمال کنیم، اکنون وقت این است که ما اجازه دهیم دیپلمات‌ها و کارشناسان فنی کارشان را انجام دهند.» او در ادامه با اشاره به اینکه «رسیدن به توافق نهایی آسان نخواهد بود»، افزود: «اگر ایران آماده باشد که از در دیپلماسی که به آنها ارایه شده است عبور کند، آنگاه من شکی ندارم که این می‌تواند فرصت‌های خارق‌العاده‌ای در اختیار ایران و مردمش قرار دهد.» پس از این اظهارات بود که «هری رید»، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا، از به‌رای‌گذاشتن طرح تحریم‌های بیشتر علیه ایران جلوگیری کرد. این درحالی‌ است که یکشنبه‌شب پس از حصول توافق برای تاریخ اجرای توافقنامه «ژنو» که در پایتخت‌های ایران و «1+5» اعلام شد، «باراک اوباما» در بیانیه‌ای برای بار دوم، تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران را تهدید به وتو کرده بود. 59 سناتور حامی این طرح، قصد داشتند با تصویب آن، صادرات نفت ایران را به‌طور کامل قطع کنند. همچنین در این طرح خواسته شده است در صورت تصمیم «تل آویو» برای حمله به تاسیسات برنامه هسته‌ای ایران، دولت آمریکا باید از اسراییل حمایت «دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی» به عمل آورد. پیش از این روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرده بود که رییس‌جمهوری آمریکا تمام سناتورهای دموکرات را برای دیداری خصوصی به کاخ سفید دعوت کرده است. به گفته دستیاران سناتورها در این دیدار که عصر چهارشنبه قرار است برگزار شود، بحث تحریم‌های ایران یکی از موضوعاتی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
هشدار نفتی آمریکا به روسیه
در همین حال کاخ سفید نسبت به انتشار اخباری مبنی بر مذاکرات تهران و مسکو برای فروش روزانه نیم‌میلیون بشکه نفت ایران به روسیه واکنش نشان داد. «کیتلین هایدن»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه «واشنگتن نگران گزارشات اخیر در مورد تبادل نفت با کالا بین ایران و روسیه است»، گفت: «این معامله می‌تواند به تحریم‌های آمریکا منجر شود.» او به رویترز گفت: «جان کری، وزیر خارجه آمریکا نگرانی خود را مستقیما با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه مطرح کرد.» او ادامه داد: «اگر گزارش‌ها درست باشد، چنین معامله‌ای نگرانی‌هایی جدی را به‌وجود می‌آورد زیرا با مفاد توافق گروه 1+5 با ایران هماهنگی ندارد.» چندی پیش «رویترز» در گزارشی اعلام کرده بود که مقامات ایران و روسیه در حال مذاکره برای نهایی‌کردن قرارداد نفتی با یکدیگر هستند. با توجه به رقم اعلامی رویترز مبنی بر معامله روزانه 500هزار بشکه نفت و همچنین درنظرگرفتن صددلار برای هر بشکه نفت، پیش‌بینی شده درآمدی حدود یک‌ونیم‌میلیارد دلار برای ایران حاصل شود. بر اساس این گزارش ایران در مقابل صدور نفت، از روسیه کالا و تجهیزات دریافت خواهد کرد. درحال‌حاضر حجم صادرات نفت ایران نزدیک به 900هزار بشکه در روز اعلام شده است. پیش‌بینی می‌شود، در جریان سفر «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه به تهران که در نیمه نخست سال 2014 صورت می‌گیرد، این قرارداد بررسی و احتمالا امضا شود.
قول معاون اوباما به اسراییل
اسراییل که همواره از مخالفان توافق ایران و غرب بوده است، بار دیگر نسبت به آن ابراز بدبینی کرد. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسراییل در ادعایی دیگر ابراز امیدواری کرده است که اشتباهات صورت‌گرفته در توافق موقت با ایران، در طول توافق نهایی، برطرف شود. درهمین‌حال «جو بایدن» در جریان سفر به اسراییل برای حضور در خاکسپاری «آریل شارون» با «نتانیاهو» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. بایدن در این دیدار گفت: «گرچه بر اساس توافقات ژنو کشورهای غربی باید برخی از تدابیر تنبیهی علیه ایران را کاهش دهند، اما ساختار تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.» یک مقام آمریکایی به «رویترز» گفته است که «بایدن»، نخست‌وزیر اسراییل را در جریان جزییات اجرای توافق هسته‌ای اخیر میان شش قدرت جهانی و ایران قرار داد. معاون رییس‌جمهوری آمریکا در این دیدار به نخست‌وزیر اسراییل اطمینان داده است که ساختار اساسی تحریم‌ها علیه ایران، برای آمریکا نیز به اندازه اسراییل، در اولویت است.
نشست شورای حکام برای نظارت به پایبندی ایران
پس از اعلام تاریخ اجرایی‌شدن توافق ژنو، دو دیپلمات حاضر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با «آسوشیتد‌پرس» اعلام کردند: «شورای حکام این نهاد بین‌المللی به‌منظور بررسی و تایید نقش و وظایف ذکرشده برای این نهاد در نظارت بر پایبندی ایران به توافقنامه ژنو، در چهارم بهمن نشستی را برگزار می‌کند.» «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اعلام تاریخ اجرایی‌شدن توافق ژنو، در بیانیه‌ای گفته بود: «ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم خواست که فعالیت‌های لازم در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت‌های هسته‌ای را برعهده بگیرد.» همچنین رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تعویق مذاکرات میان ایران و آژانس خبر داد. به گفته او، مذاکرات برای شفافیت برنامه هسته‌ای ایران با آژانس که قرار بود در یکم بهمن برگزار شود، به 19بهمن موکول شد. همینطور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ژنو، 28دی وارد ایران می‌شوند»، گفت: «تیمی متشکل از پنج الی شش‌نفر از بازرسان آژانس 28دی‌ به‌منظور نظارت بر اجرای توافق ژنو وارد کشور می‌شوند و روز 29 دی در محل‌های معین‌شده از جمله سایت غنی‌سازی نطنز، سایت غنی‌سازی فردو و رآکتور اراک مستقر خواهند شد تا بر آغاز اجرای توافق ژنو در بخش‌های هسته‌ای که ایران متعهد شده است نظارت کرده و اجرای تعهدات را به آژانس اعلام کنند.»

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر