چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - July 03 2024
کد خبر: 9370
تاریخ انتشار: 18 دی 1392 08:32
جک استراو در بهارستان سخنگوي وزارت خارجه:

پارلمان‌های جهان در راه ایران هستند

 
به گزارش راه مردم،  رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس- ایران گفت: نسبت به توافق هسته‌ای اخیر در ژنو بین ایران و ۱+۵ بسیار خوشبینم. جک استراو رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس- ایران و هیأت همراه صبح ديروز (سه‌شنبه) با رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار جک استراو که در رأس یک هیأت ۴ نفره گروه دوستی با ایران در پارلمان انگلیس به کشورمان سفر کرده است از ایران به عنوان کشوری مهم و برخوردار از فرهنگ و تمدن غنی نام برد و با ابراز خرسندی از سفر به ایران در مقطع کنونی گفت: این مطلب واقعیت دارد که روابط دو کشور در گذشته از نوساناتی برخوردار بوده و اما آنچه مهم است تلاش برای بهبود مناسبات در چارچوب منافع متقابل است و پارلمان‌ها در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند. لرد نورسن لامونت عضو دیگر گروه دوستی انگلیس با تاکید بر حق انکارناپذیر کشورمان در استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای گفت: ما می‌دانیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و تحریم‌های اعمال شده در راستای منافع ایران و غرب نیست اما باید تلاش کرد با ایجاد اعتماد و شفافیت بیشتر، تحریم‌ها کاملا برچیده شود و ایران اخیرا گام‌های خوبی را در این جهت برداشته است. در این دیدار جرمی‌کوربین نماینده پارلمان انگلیس و فعال ضد جنگ نیز گفت: نقش ایران در فرآیندهای بین‌المللی نباید نادیده گرفته شود و تلاش برخی کشور‌ها برای انزوای ایران به حل مشکلات منطقه‌ای کمک نخواهد کرد. یادآوري می‌شود در این ملاقات موسوی‌نژاد، فریدونی، قادرمزی، عزیزی فارسانی، بشیری و درویش‌پور از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمان ایران انگلیس ،حضور داشتند.  همچنین لازم به ذکر است جک استراو رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس ایران از گروه ایرانی برای سفر رسمی به لندن دعوت به عمل آورد.
   مواضع اخیر  انگلیس ، مواضع خوبی است
در همين راستاعباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در گفت و گو با «قانون» تصريح كرد:گروه‌های پارلمانی سراسر جهان سعی دارند روابط خود را توسعه دهند و موانع را مرتفع کنند. جلسه‌ای که ديروز با جک‌استراو  و هیات پارلمانی انگلیس داشتیم. به سه برش تاریخی اشاره شد؛ اول مقطعی که بين سفارت‌هاي ایران و انگلستان قبل از انقلاب بود، ، مقطع دوم شروع انقلاب اسلامی تا کنون و مقطع سوم آنچه که در آینده خواهد بود. وي ادامه داد: رابطه‌ای که ما با انگلیس داشتیم پیش از انقلاب اسلامی، یک رابطه کاملا یکجانبه و متاسفانه بسیار بد بود به گونه‌ای که آن روابط همواره سعی بر دخالت در ایران   داشت. می‌توان خیلی از اتفاقات مهم که رخ داده را به انگلستان مرتبط دانست كه متاسفانه در جهت منافع انگلیس بوده و هیچ کدام   به نفع ایران نيست. بعد از انقلاب اسلامی به دلیل آزادیخواهی و استقلالی که داشتیم نوع روابط تغییر کرد و آنان دیگر نتوانستند رویه چپاول را در پیش بگیرند. عباسعلی منصوری آرانی گفت:با این حال انگليس تلاش‌ زیادي را در مقاطع مختلف علیه ایران داشت. در جنگ تحميلي انگليسي‌ها با کمک کردن به صدام نيز بر ضد ايران عمل كردند. ما در اين جلسه به اين موضوعات اشاره كرديم و با این حال قرار نیست در گذشته متوقف شویم. اگر دوستانمان در پارلمان بریتانیا بر این باورند که باید آینده را بسازیم در گام اول باید اعتماد مردم ما را جلب کنند. وي در آخربا اشاره به اينكه  یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بود،  افزود:مواضع اخیری که انگلیس گرفته ، مواضع خوبی است.
   ما در دفاع از دیپلماسی پارلمانی مٌصر هستیم
از سويي احمد رضا دستغيب نايب رئيس اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت و گو با «قانون»در رابطه با سفر جك استراو به تهران گفت: ما در دفاع از دیپلماسی پارلمانی مُصر هستیم ولی برنامه مشخصی برای مدیریت دیپلماسی پارلمانی در مجلس وجود ندارد.وي افزود: ما درکمیسیون امنيت ملي و سياست خارجي به عنوان اعضای کمیسیون اطلاعی از اتفاقاتی که در حوزه روابط خارجی می‌افتد نداریم. اين نماينده مجلس گفت:ایرادی نیست که هیات‌های پارلمانی طبق عرف وارد کشور شوند و با مقامات دیداری داشته باشند ولی اینکه دستاورد این سفر‌ها و   میزان کارآمدی و فایده این برنامه چقدر است، باید در جلسه   کمیسیون و بعد از سوال از وزیراطلاعات به آن پرداخته ‌شود.دستغيب تاكيد كرد: دیپلماسی پارلمانی باید تعریف شود و اینکه فقط رفت و آمد باشد و ماشاهد برخورد‌هایی خارج از شئون دیپلماتیک داشته باشیم درست نیست. وي در پاسخ به سوال خبرنگار «قانون» مبني بر اينكه حضور جک استراو در ایران را چگونه ارزيابي مي كنيد و آيا اين سفر تاثيري بر بهبود روابط دارد يا خير، گفت: ما اطلاع جامعی از رفت و آمد‌های پارلمان نداریم.اين مراودات می‌تواند به نفع باشد ولی باید خط و مشی را روشن كرد تا اين سفرها به نفع جمهوري اسلامي ايران تمام شود و طوري نباشد كه مانند هیات اروپايي، در بازگشت از ايران سخناني را به ميان آورند كه گويي اين سفر هيچ تاثيري نداشته است.
برچسب ها: جک استروا
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر