يکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳ - December 22 2024
کد خبر: 92967
تاریخ انتشار: 28 آذر 1403 23:08
روند مسدودسازی دسترسی عمومی به برخی اپلیکیشن‌های پرکاربرد از سال ۱۴۰۱ وارد مرحله جدیدی شد. رسانه‌ها نیز از این فیلترینگ آسیب زیادی دیدند. چه رسانه‌هایی که تحت وب هستند و چه رسانه‌های مکتوب که بخش زیادی از دیده شدن محتوایشان منوط به انتشار در فضای مجازی است.
فرارو- تاریخ فیلرینگ در ایران جالب توجه است. سیاستی که دو دهه قبل تاثیر زیادی می‌گذاشت، اما به مرور زمان و استفاده مکرر از آن به همراه تغییراتی که در حوزه وب رخ داد خاصیتش از دست رفت. حدود دو دهه قبل در حالی که دسترسی عمومی و گسترده به اینترنت وجود نداشت، اصلِ فیلریتنگ به محتوای غیراخلاقی مربوط می‌شد. با گذشت زمان و رخ دادن برخی تحولات، دامنه فیلترینگ گسترده‌تر شد. از یک سو، اینترنت نفوذ بیشتری در جامعه پیدا می‌کرد، از سوی دیگر حوزه وب نیز دیگر به سایت‌ها محدود نبود و دامنه آن به به ابداع اپلیکیشن‌ها و شکبه‌های اجتماعی نیز رسید.

 تقریباُ دیگر شخص تاثیرگذاری وجود ندارد که شکست‌خورده بودن پروژه فیلترینگ را باور نداشته باشد. حتی مدافعان این پروژه در میان رسانه و چهره‌های سیاسی، بیشتر از ساماندهی صحبت می‌کنند تا فیلترینگ. روند مسدودسازی دسترسی عمومی به برخی اپلیکیشن‌های پرکاربرد از سال ۱۴۰۱ وارد مرحله جدیدی شد. رسانه‌ها نیز از این فیلترینگ آسیب زیادی دیدند. چه رسانه‌هایی که تحت وب هستند و چه رسانه‌های مکتوب که بخش زیادی از دیده شدن محتوایشان منوط به انتشار در فضای مجازی است.

بخشی از گزارش جامع رسانه ایران که تریبون آن را تهیه کرد به بحث فیلترینگ اختصاص دارد. چالشی که به گواه این پژوهش، رسانه‌های داخلی را به دلایل مختلف درگیر کرده است. سوال مربوط به این بخش در نظرسنجی تریبون، صرفاً برای مدیران مسئول و صاحب امتیاز‌های رسانه‌ها نمایش داده شده که مرور پاسخ‌های آن نکات جالبی را نشان می‌دهد.

جایگاه فیلترینگ در چالش‌های رسانه

در گزارش تریبون، هفت چالش بر اساس نظر شرکت‌کنندگان در پژوهش قید شده است که فیلترینگ و اختلالات اینترنت پس از مشکلات اقتصادی و مالی جایگاه دوم را دارد.

در بخشی دیگر که مد نظر گزارش فرارو قرار گرفته، آسیب‌های فیلترینگ و اختلالات اینترنت به رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است: کاهش سرعت و دسترسی‌پذیری سایت (۸۱٪)، محدودیت در استفاده از سرویس‌های بین‌المللی مورد نیاز (۵۶٪)، ایجاد مشکل در پوشش اخبار بین‌المللی (۱۸٪) و کاهش امنیت سایبری (۱۲٪).

حامد بیدی، مدیرعامل پلتفرم کارزار درباره این تاثیرگذاری بر فعالیت رسانه‌ها می‌گوید: «از آنجا که یکی از اصلی‌ترین ورودی بازدید رسانه‌های وب از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد، فیلترینگ گسترده این پلتفرم‌ها منجر به کاهش جدی ترافیک این رسانه‌ها می‌شود. از طرفی به خاطر روشن بودن فیلترشکن این بازدیدکنندگان، سرعت بارگذاری سایت‌ها نیز افت می‌کند و حتی با ایران اکسس شدن گاه به گاه سرور‌ها و دیتاسنترها، سایت از دسترس این کاربران خارج می‌شود.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر