دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 9097
تاریخ انتشار: 05 دی 1392 09:35

به گزارش راه مردم به نقل ازآرمان: بهارستان‌نشینان ظاهرا وظیفه اصلی خود را احضار وزرای دولت و سوال درباره عملکرد می‌دانند. برخی معتقدند نمایندگان مجلس بیش از آنکه به فکر وظیفه اصلی خود یعنی قانونگذاری باشند، وقت و نگاه خود را معطوف به عملکرد دولتمردانی کرده‌اند که هنوز زمان زیادی از آغاز به کار آنها نگذشته است. در هفته‌های ابتدایی فعالیت دولت، سوال و کشاندن وزیر امور خارجه در دستور کار بهارستانی‌ها قرار داشت که این موضوع با انتقادات زیادی مواجه شد به نحوی که معاون وزیر خارجه از جمله «احضار وزرا به مجلس هنر نیست» برای نشان دادن اعتراض وزارتخانه متبوعش استفاده کرد. پس از مدتی و با حمایت‌های همه‌جانبه از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برخی بهارستان‌نشینان که اعضای جبهه پایداری در بین آنها پررنگ‌تر هستند، پروژه احضار و سوال از ظریف را متوقف کردند و پرونده وزیر علوم را در دستور کار قرار دادند البته دکتر فرجی‌دانا از مدت‌ها قبل در زیر ذره‌بین اعضای جبهه پایداری در مجلس قرار داشت اما این روزها آنچه از سوی آنها مطرح می‌شود پررنگ‌تر است به نحوی که وزیر علوم باید یکشنبه هفته آینده بار دیگر در بهارستان پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.


بهانه جدید اصولگرایان


جدیدترین موضوع برای انتقاد از فرجی‌دانا بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه است که ظاهرا به مذاق برخی اصولگرایان خوش نیامده است. در همین راستا روز گذشته یک عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار و کسانی که در فتنه 88 نقش داشتند، توسط هیات گزینش غیرقانونی است. حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا افزود: ما هرگز قصد نداریم که حقی از دانشجویی ضایع شود ولی اگر دانشجویی صلاحیت بازگشت به دانشگاه را نداشته باشد مجلس در مقابل او و هر کسی که بخواهد او را به دانشگاه برگرداند، می‌ایستد. وی ادامه داد: درست است که دولت تغییر کرده و شرایط کمی عوض شده است ولی اگر کسانی که با دلایل موجه مانند شرکت در فتنه از دانشگاه اخراج شده‌اند بخواهند به دانشگاه بازگردند ظلم بزرگی به نظام و انقلاب شده است. دانشجویان ستاره‌دار باید آن زمانی که در فتنه شرکت کردند و به آرمان‌های انقلاب نیشخند می‌زدند به فکر این روزها بودند. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر وزیر علوم بخواهد یک مرتبه همه دانشجویان ستاره‌دار را به دانشگاه برگرداند قانون‌شکنی کرده است و فرجی‌دانا باید در چارچوب قانون رفتار کند. سبحانی‌نیا ادامه داد: باید مسائل دانشجویان ستاره‌دار دقیق بررسی شود تا حقی از کسی ضایع نشود زیرا هدف ما این است که نه حق دانشجویان ضایع شود و نه اینکه در حق ملت و نظام و آرمان‌های انقلاب ظلم شود. عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: برای بازگشت دانشجویان ستاره‌دار هیات گزینش می‌تواند نظر بدهد ولی این نظر در دستگاه‌های مربوطه باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.


این همه سوال نپرسیده؟!


همین انتقادات بود که سبب احضار وزیر علوم به مجلس شد. روز گذشته یک عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس از حضور وزیر علوم در صحن علنی مجلس در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های فرجی‌دانا اخطار را برای وی به همراه خواهد داشت. جبار کوچکی‌نژاد افزود: فرجی‌دانا روز یکشنبه به سوالات نمایندگان پیرامون بحث بازگشت دانشجویان ستاره‌دار، نگرفتن استعلام و انتصابات اخیر صورت گرفته در بدنه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره جدید پاسخ خواهد دهد. نماینده رشت در مجلس، با بیان اینکه تغییرو تحولات صورت گرفته در وزارت علوم و انتصاباتی که روسای دانشگاه‌ها انجام می‌دهند جای تامل دارد، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون قول وزیر علوم، تحققیات و فناوری به نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عملیاتی نشده است. این نماینده مجلس نهم، با تاکید بر اینکه هم اکنون افراطی‌ترین نیروها در استان‌ها به عنوان روسای دانشگاه‌ها منصوب شده‌اند، تصریح کرد: هیات 3 نفره‌ای که به دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند‌ با بسیاری از نیروهایی که در جریان فتنه فعال بودند ملاقات‌هایی داشته و مبنای گزینش اساسی روسای دانشگاه‌ها را بر مبنای اطلاعات این افراد قرار می‌دهند که این جای تاسف دارد. وی با انتقاد از بی‌توجهی وزیر علوم به نظرات نمایندگان در انتصابات اخیر صورت گرفته در دانشگاه‌ها تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس در این امور می‌تواند کمک حال وزیر در انتخاب گزینه اصلح باشد. کوچکی‌نژاد با یادآوری بحث دانشجویان ستاره‌دار خاطرنشان کرد: در بحث دانشجویان ستاره‌دار، وزارت علوم خود عامل متشنج شدن اوضاع بوده، در حالی که این وزارتخانه می‌تواند به راحتی استعلامات اخذ شده را در اختیار کمیسیون تخصصی مجلس قرار داده و آرامش ایجاد کند. وی ادامه داد: وزارت علوم با نمایندگان مجلس که قصد بررسی دقیق وضعیت دانشجویان ستاره‌دار را داشتند همراهی نکرده و اجازه تحقیقات بیشتر را به نمایندگان از جمله خانم طبیب‌زاده با این بهانه که نمایندگان حق دخالت در این امور را ندارند، نداده‌ است. نماینده رشت در مجلس تاکید کرد: وزیر علوم باید بداند که نمایندگان حق دخالت در تمامی امور کشور را جهت اعمال قانون دارند. کوچکی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه وزارت علوم به سمت و سویی حرکت می‌کند که برای آینده علمی کشور تنش‌زاست، گفت: ادامه روند کنونی از سوی فرجی‌دانا به نفع کشور نبوده و وی باید پاسخگوی سوالات برحق تک تک نمایندگان باشد. وی با بیان اینکه انتصابات اخیر صورت گرفته در برخی دانشگاه‌ها از سوی روسای آن‌ها با نقشه علمی کشور مغایر است، افزود: برخی از این انتصابات که نباید در پایان دوره روسای دانشگاه‌ها صورت گیرد با اهداف و ساختار بدنه وزارت علوم نیز همخوانی ندارد. نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس از اصرار اعضای کمیسیون تخصصی مجلس برای پرسیدن سوالات خود از فرجی‌دانا در روز یکشنبه خبر داد و یادآور شد: با توجه به قانع نشدن سوال‌کنندگان، سوال از وزیر علوم یکشنبه در صحن علنی مطرح می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر