جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - June 28 2024
کد خبر: 90703
تاریخ انتشار: 02 تير 1403 23:44
در روز ملی اصناف چه گذشت؟

پاسخ‌ قالیباف به مطالبه اصناف

امروز شنبه دوم تیر ماه در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف، روسای اتاق‌های اصناف، تعاون و بازرگانی کشور به نقد وضع موجود پرداختند. آنها از دولت آینده خواستند در سیاستگذاری‌های آتی حداقل یک پنجم سهم بخش خصوصی را به آنها پس بدهند. آنها خواستند دولت آتی تکلیف عدم ثبات اقتصادی و عدم اجرای درست قوانین و ... را مشخص کند.
در این نشست حسن صمدزاده رئیس اتاق بازرگانی ایران چند سوال از دولت آینده مطرح کرد. او گفت: تحریم‌ها در معیشت و در حوزه اقتصاد تاثیرگذار بوده است؛ بر همین اساس یکی از مهمترین دغدغه‌های بخش‌خصوصی این است دولت چهاردهم چگونه می‌خواهد برای لغو یا کاهش تحریم‌ها عمل کند؟ باوجود ثروت‌های طبیعی و ملی فراوانی که  در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و... وجود دارد؛ وضعیت معیشت مردم در شأن آن‌ها نیست؛ دولت چه برنامه‌ای برای ارتقای این جایگاه دارد؟

صمدزاده افزود: عدم ثبات اقتصادی، عدم اجرای درست قوانین و عدم مسئولیت‌پذیری برخی مسئولان در عمل به وعده‌ها منجر به کاهش تعامل و اعتماد مردم شده است؛ دولت آتی چه تدابیری افزایش اعتماد مردم در دستور کار دارد؟ زیرساخت‌های کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست و این زیرساخت‌ها با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد. ناترازی‌ها در حوزه های مختلف از جمله انرژی رشد کرده؛ دولت آتی برای آن چه برنامه‌ای دارد؟

بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون از چالش‌های ناشی از بورس و ناترازی بانک‌ها گفت. او به نقد چند نرخی بودن ارز کرد و از عدم تحقق اهداف برنامه در حوزه تعاون سخن گفت. او خواهان حل این مشکلات در دولت چهاردهم شد.

مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران نیز از  سهم بزرک اصناف در اقتصاد به رغم سهم اندکش در سیاستگذاری صحبت کرد. او خواهان ارائه سهم بخش خصوصی به آنها درحوزه سیاستگذاری و مدیریت اقتصاد شد.

او تاکید امروز در سیاستگذاری ها و تصمیم گیریهای کلان اقتصادی سهم اصناف یک پنجم سیاستگذاری ها و تصمیمگیریها هم نیست. اصناف و بخش خصوصی در کلان نقشی در حکومتدار و تصمیمات ندارد.

او در بخش دیگر به کوچک شدن سفره اصناف اشاره کرد و گفت: امروز اقتصاد ایران سیاست زده است. وزارت بهداشت برای خود دکانی باز کرده است و اصناف را مجبور کرده است که مجوز بهداشتی با بهای گزاف از یکسری از مراکز تعیین شده آن که مربوط به بازنشستگان این وزارتخانه هستند؛ بگیرد.

صفایی  به کساد صنف عکاسان به دلیل ورود پلیس به طور مشخص پلیس 110 به این حوزه اشاره کرد و خواهان برچیده شدن عکاسی در مراکز پلیس شد.

او به گرانی و یکی از ریشه های آن یعنی چند نرخی شدن ارز اشاره کرد.  

در این نشست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دوازدهم در این جلسه تلویحا گفت: موافق برجام است و مخالف رشد مالیات و  چند نرخی بودن ارز. او خطاب به روسای اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون کشور گفت: شما در صدر بنشینید و دستور دهید ما کارگر شما هستیم.

او در بخشی از اظهاراتش افزود: من نوکری شما اصناف و اتاق های بازرگانی و تعاون می‌کنم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر