چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: 90517
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1403 14:18
روایتی از حال و هوای انتخاباتی پاستور

حیاط دولت یا ستاد انتخاباتی؟

اولین جلسه هیأت دولت بعد از ثبت نام داوطلبان انتخابات در شرایطی برگزار شد که ۵ عضو دولت سیزدهم داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که ۵ عضو دولت سیزدهم با ثبت نام در وزارت کشور داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری شدند. امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، سید صولت مرتضوی وزیر کار و محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد چهره‌هایی بودند که در چند روز گذشته با حضور در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کردند؛ در کنار اینها باید علیرضا زاکانی شهردار تهران را هم اضافه کرد.

هر چند که محمد مخبر، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی بود که بازار گمانه‌زنی‌ها درباره آمدن یا نیامدن او در انتخابات به راه افتاده بود اما او از عدم کاندیداتوری خود در انتخابات خبر داده و گفته بود: «غیر از خدمت و پیگیری ماموریت‌های آیت الله رئیسی برنامه ای نداریم. [ما داریم خدمت می‌کنیم]، این حرف‌ها چیست؟»

با این اوصاف روز چهارشنبه اولین جلسه هیأت دولت بعد از ثبت نام داوطلبان انتخابات در حالی برگزار شد، که حاشیه جلسه، حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت حیاط دولت مانند ستاد انتخاباتی برخی حاضران در جلسه هیات دولت شده بود و با استفاده از تریبون خبرنگارانی که برای پوشش خبرهای دولت آمده بودند، درباره موضوعات انتخاباتی مربوط به خودشان هم صحبت کردند؛ هرچند سوال خبرنگار هم خودجوش بوده باشد، آنها با جواب دادن به سوالاتی در این زمینه، عملا از موقعیت خود برای موضوع انتخاباتی بهره برده اند.

دولت باید در انتخابات بی طرف باشد

اما حضور پر تعداد دولتمردان سیزدهم در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری، باعث واکنش های زیادی از دولت شده است. در این میان، محمد دهقان، معاون حقوقی ریاست جمهوری با یادآوری اینکه کارکنان دولت مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید از جایگاه خود علیه یا له کاندیدایی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده کنند، تاکید کرد که دولت باید در انتخابات بی طرف باشد.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی یادآورشد: «آیت الله رئیسی پرچمدار رعایت اخلاق بود. رهبر انقلاب هم در حرم امام هم توصیه هایی درباره رعایت اخلاق در جریان انتخابت داشتند که امیدوارم این توصیه ها به عنوان یک اصل اساسی رعایت شود. در طول این سه سال شهید رئیسی مسیری برای خدمت پایه گذاری کردند، بسیاری از کسانی که برای انتخابات آمدند بر تداوم مسیر خدمت تاکید دارند که این خوشحال کننده است و نشان می‌دهد شهید عزیز ما مسیر نورانی را ریل گذاری کرده است و بسیاری از داوطلبان تلاش می‌کنند در ظاهر در این مسیر خود را نشان دهند، ولی امیدوارم اخلاق رعایت شود.»

دولتمردان انصراف می‌دهند؟

حضور امیرحسین قاضی‌زاده و علیرضا زاکانی به عنوان کاندیدای پوششی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، این سوالات را ایجاد کرده است آیا دوباره آنان به نفع کاندیدای خاصی از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند؟ سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از عزم خود برای ماندن در مسیر رقابت های انتخاباتی تا آخر کار خبر داد و گفت: «تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟»

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رای نیاورید به شهرداری تهران بازمی گردید، تصریح کرد: «باید همین بشود، ولی رای می آورم. برای حضور در انتخابات و در صورتی که شورای نگهبان من را تایید صلاحیت کند، مرخصی می گیرم.» وی درباره تعدد افراد ثبت نام کرده در انتخابات، گفت: «هرکس احساس وظیفه کرده است، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد.»

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید هم گفت: «بنده خودم را متعلق به جبهه انقلاب می‌دانم و از هر تصمیمی که مجموعه جبهه انقلاب به آن برسد، تبعیت می‌کنم.»

اما دولتمردان سیزدهم، در حالی این اظهارات را در حیاط دولت مطرح کردند، که امروز، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، در بخشنامه‌ای ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید که همواره بر اجرای قانون و عدم استفاده غیرمجاز از امکانات دولتی تأکید داشت، تصریح کرد: «عطف به ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحات بعدی آن هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات با استفاده از امکانات دولتی ممنوع بوده و دستگاه‌های اجرایی باید ضمن مراقبت لازم در این زمینه با خاطیان احتمالی برخورد قانونی مناسب داشته باشند.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر