دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - July 01 2024
کد خبر: 90514
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1403 14:11
احتمالا شورای نگهبان گزینه‌های متوسط اصلاح طلبان را تایید صلاحیت کند

رجایی: اصلاح طلبان دچار خطای سال ۸۴ نشوند/خاتمی با نظام تعامل می‌کند اما...

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح‌طلبان باید با اعتدالیون هماهنگ شوند. تصور کنید آقای شریعتمداری بماند، شرایط به نفع رقیب تمام می‌شود. جبهه اصلاحات باید تدبیری بی‌اندیشد که یک صدای واحد از دل آن بیرون بیایدو باید منتظر بود که اتفاق غیرمنتظره رخ می‌دهد یا شورای نگهبان در مسیر انتخابات قبل پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده و نگاه‌ها خیره به شورای نگهبان است که ببیند چه کسانی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد، در این میان، اگر چه اصولگرایان خودشان را برای فتح دوباره پاستور آماده می کنند اما هنوز مشخص نیست که در اردوگاه چپ چه تصمیمی برای انتخابات ریاست جمهوری گرفته خواهد شد.

در این میان، غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «من خیلی خوش‌بین نیستم که شورای نگهبان دست اصلاح‌طلبان را باز بگذارد. احتمالا گزینه‌های متوسطی را تایید کند و اصلاح‌ بر سر دوراهی شرکت یا تحریم انتخابات باشد.»

وی گفت: «قاعدتا اصلاح‌طلبان باید کاندیدا داشته باشند و اگر ۲ یا ۳ نفر تایید شدند هم باید نقش پوششی داشته باشند. زیرا اصولگرایان با چند کاندیدا خواهند آمد. شما در دور قبل دیدید که همه آن‌ها در دولت سمت گرفتند.»

مشروح گفتگوی غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب را در ادامه می خوانید.

********

* آقای رجایی! پیش بینی شما از برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چیست؟


من فکر می‌کنم، اصلاح‌طلبان با این رویکردی که مستقلا تعدادی از آنان بدون آنکه از تفاهم لازمی برخوردار باشد و در جبهه اعلام شود، گرفتند، نتوانستند خودشان را با شرایط تطبیق دهند. آنطور که من مشاهده کردم تا کنون اعلام نکردند که کاندیدای مشخص جبهه اصلاحات چه کسانی هستند. آقای همتی، آقای پزشکیان و خانم زرآبادی در انتخابات خودشان ثبت‌نام کردند. اگر اصلاح‌طلبان بعد از تایید صلاحیت‌ها نیز نتوانند خودشان را هماهنگ کنند انتخابات را واگذار می‌کنند و خودشان باعث فرسایش خودشان می‌شوند.

امکان دارد که آقای پزشکیان و جهانگیری انتخاب شوند، اصلاح‌طلبان باید با اعتدالیون هماهنگ شوند. تصور کنید آقای شریعتمداری بماند، شرایط به نفع رقیب تمام می‌شود. جبهه اصلاحات باید تدبیری بی‌اندیشد که یک صدای واحد از دل آن بیرون بیایدو باید منتظر بود که اتفاق غیرمنتظره رخ می‌دهد یا شورای نگهبان در مسیر انتخابات قبل پیش می‌رود.
اصلاح‌طلبان از تفرقه و تنوع دوری کنند

* ممکن است الگوی سال ۹۲ تکرار شود؟

قاعدتا اصلاح‌طلبان باید کاندیدا داشته باشند و اگر ۲ یا ۳ نفر تایید شدند هم باید نقش پوششی داشته باشند. زیرا اصولگرایان با چند کاندیدا خواهند آمد. شما در دور قبل دیدید که همه آن‌ها در دولت سمت گرفتند.

آقای رضایی، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی پوشش عمل کردند. الآن هم پوششی می‌آیند و اگر کنار نکشند همان اتفاق ناخوشایندی که برای آقای کروبی و هاشمی افتاد تکرار می‌شود. برای همین کافی است که اصلاح‌طلبان از تفرقه و تنوع دوری کنند. می‌گویند کاندیدای پوششی خوب است اما باید مشخص شود که گزینه اصلی چه کسی است.
احتمالا شورای نگهبان گزینه‌های متوسطی را تایید کند

* آقای رجایی، شما تکرار انتخابات سال ۸۴ را متحمل می‌دانید؟

محتمل نمی‌دانم من می‌خواهم بگویم که این موضوع در پیش‌روی اصلاح‌طلبان باشد که دچار آن خطا نشوند. البته من خیلی خوش‌بین نیستم که شورای نگهبان دست اصلاح‌طلبان را باز بگذارد. احتمالا گزینه‌های متوسطی را تایید کند و اصلاح‌ بر سر دوراهی شرکت یا تحریم انتخابات باشد.

این دوره آقایان عارف و رضایی کار خوبی کردند که در انتخابات حضور پیدا نکردند، البته آقای مخبر را نمی‌دانم چرا نیامد.

*آقای خاتمی بیانیه‌ای دادند و شرط حضورشان در انتخابات را اعلام کردند، پیش بینی می‌کنید در این انتخابات برخلاف انتخابات ۱۴۰۲، حضور داشته باشند؟

در این باره باید از اطرافیان آقای خاتمی بپرسید. ایشان با نظام تعامل می‌کند تا جایی که نظام هم تعامل ایشان را به رسمیت بشناسد. اگر تعامل یک طرفه باشد و به این نتیجه برسند که کاندیدایی در انتخابات ندارند، چه دلیلی دارد که شکست خود را اعلام کند. گزینه‌های اصلاح‌طلبان مانند تیم دست دو، یک باشگاه هستند که اگر چه می‌توانند مسابقه بدهند اما گزینه اصلی نیستند.
سخت می‌شود قشر خاکستری و دهه هشتادی‌ها و رأی اولی‌ها را پای صندوق کشاند

* با توجه به اینکه بدنه رأی اصلاح‌طلبان سکوت کرده است، چطور می‌خواهید این بدنه رأی را دوباره وارد صحنه کنید؟

فکر می‌کنم انتخابات ریاست جمهوری متاثر از انتخابات مجلس است. البته ممکن است که به لحاظ عاطفی فاجعه از دست رفتن آقای رئیسی و همراهانشان باعث شود مردم در انتخابات شرکت کرده و سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

اما اگر بپذیریم عمده کسانی که رأی می‌دهند قشر خاکستری و دهه هشتادی هستند، مسائل آنان سیاسی نیست و دغدغه معیشت و آینده را دارند و زمانی که بالارفتن قیمت دلار و تورم را مشاهده می‌کنند دلیلی برای شرکت در انتخابات نمی‌ببیند زیرا می‌گویند دولت قبل وعده‌هایی را داد اما عملی نکرد.

من فکر می‌کنم اگر اتفاقی نی‌افتد این قشر خاکستری و دهه هشتادی‌ها و رأی اولی‌ها را سخت می‌توان پای صندوق آرا کشاند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر