جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - July 05 2024
کد خبر: 8064
تاریخ انتشار: 04 آذر 1392 22:51


به گزارش راه مردم، باید اذعان کرد که موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافقی همه جانبه به گونه‌ای که حق هسته‌ای ایران محترم نگه داشته شود حاصل سال‌ها تلاش و پایمردی ملت ایران و دیپلمات‌های ارشد کشور بود.


اکنون تلاش هوشمندانه و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران پس از چند دهه مثمر ثمر شد و کشور توانست صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را نزد جهانیان به اثبات برساند. آنچه باید بدان اعتراف کرد تدبیر مقام معظم رهبری در بیان نرمش قهرمانانه و حمایت ایشان از مذاکره‌کنندگان بود، به جرات می‌توان گفت رویکرد رهبری در حمایت از مذاکره‌کنندگان و دیپلمات‌های ارشد کشور کمک بزرگی به روند مذاکرات وتوافق بزرگ هسته‌ای کشورکرد.


باید ادعا کرد که اکنون نتیجه این مذاکرات می‌تواند سکوی پرش جمهوری اسلامی ایران در روابط دیپلماتیک و گشایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی کشوردر آینده باشد. اگر چه هنوزدستگاه دیپلماسی کشور درابتدای راه قراردارد و بی‌شک راهی طولانی تا رسیدن به مقصد پیش روی دولت یازدهم است اما باید گفت که اکنون با توافق ژنو گامی محکم و مدبرانه رو به جلو برداشته شده است.


آنچه در این شرایط بیش از گذشته مهم تلقی می‌شود نگه داشتن دستاوردهای توافق ژنو است. باید اذعان کرد که دشمن قسم خورده ایران رژیم صهیونیستی است، می‌توان گفت خشم بی‌پایان این رژیم از توافق ژنو خود نمایانگرتوفیق جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.


از طرفی دیگر نیازاست با طراحی دقیق دیپلماسی و ارتباط موثر با همسایگان به ویژه همسایه‌های جنوبی خلیج فارس البته نباید اجازه داد که رژیم صهیونیستی با همراهی برخی از محافل، میان ایران وهمسایگان جنوبی‌اش سوءظن ایجاد کرده ووروابط ایران و همسایگانش را دچار مشکل کند.


تحلیلگران ادعا می‌کنند که بعد ازاین توفیق بزرگ، رژیم صهیونیستی و برخی از گروههای تندرو در آمریکا تلاش مضاعفی را برای منحرف کردن روند توافق ژنو وادامه مذاکرات انجام می‌دهند. بدون تردید با رفع تدریجی تحریم‌ها همکاری‌های اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران با دنیای بین الملل بیش از گذشته خواهدشد.


بنابراین باید اذعان کرد که اولین دستاورد توافق ژنو گسترش روابط ایران با دنیای بین‌الملل خواهد بود. به هر روی توافق ایران و1+5 در ژنو در آینده موجب می‌شود که کشورمان حضور موثرتری در مجامع بین‌المللی داشته باشد.


شاید بتوان به جرات گفت مهم‌ترین اثر توافق ژنو در وضع فعلی کشورمان ایجاد روحیه مثبت همگرایی، وحدت ملی وامید به آینده در بین مردم در داخل و خارج از کشور است.


باید اعتراف کرد که دولت یازدهم به تمام این دستاورد‌ها در طی 100 روز گذشته خصوصا پس از توافق ژنو به طور موثری دست پیدا کرد. نکته مهم اکنون حفظ این دستاوردها توسط دولت و حامیان آن است. بی‌شک توافق ژنو سکوی پرش جمهوری اسلامی ایران به سوی اهداف بلندی است که در آینده شاهد دست یافتن به تک تک آنهاخواهیم بود.


* سخنگوی وزارت خارجه در دوران اصلاحات



منبع: آرمان





نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر